"Nie może być tak, że miesiąc po wyborach, przed sformowaniem nowego rządu, ktoś próbuje decyzję środowiskową zaklepać na przyszłość" – mówił wczoraj w Katowicach Krzysztof Klimosz, członek zarządu województwa śląskiego. Chodzi o wydanie zgody na budowę szybkiej kolei od Katowic do czeskiej granicy na wniosek Centralnego Portu Komunikacyjnego.
To kolejny polityczny głos w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w ostatnich dniach.
Przypomnijmy, niedawno pochodzący ze Śląska poseł do Parlamentu Europejskiego Łukasz Kohut zwrócił się z interwencją do premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie działań podejmowanych przez Spółkę Skarbu Państwa Centralny Port Komunikacyjny <<Europoseł ze Śląska ostro do premiera o CPK: "Tej inwestycji nikt tutaj nie chce!">>.
20 listopada w sprawie inwestycji odbyła się z kolei konferencja prasowa w Sejmiku Województwa Śląskiego.
Samorządowcy nie kryją zaskoczenia tym, że tuż po wyborach Centralny Port Komunikacyjny złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy szybkiej kolei od Katowic do czeskiej granicy. Są oburzeni i chcą zablokować wydanie tej decyzji.
Głos w sprawie kolejnych kroków i decyzji podejmowanych w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego i prowadzącej do niego infrastruktury kolei dużych prędkości zabrali w poniedziałek zarząd i radni Sejmiku Województwa Śląskiego związani z Koalicją Obywatelską: Krzysztof Klimosz, członek Zarządu Województwa Śląskiego, Grzegorz Wolnik, radny Sejmiku Województwa Śląskiego, Ewa Chmielorz, mieszkanka Mikołowa, reprezentująca równocześnie stronę społeczną oraz samorząd miasta oraz radna Sejmiku Województwa Śląskiego, Katarzyna Stachowicz.
Śląscy samorządowcy postulują o wstrzymanie się z podejmowaniem kolejnych działań do momentu, kiedy poznamy skład nowego rządu po niedawnych wyborach parlamentarnych i jego decyzje w sprawie realizacji kontrowersyjnej inwestycji.
Mamy informacje, że CPK się nie zatrzymuje. Został złożony wniosek o kartę przygotowawczą projektu, czyli zaczynają się prace prowadzące do wydania decyzji środowiskowej. Jako Zarząd Województwa Śląskiego analizujemy możliwości i dane. Będziemy chcieli to oprotestować. W najbliższym czasie spotkamy się z wójtami i burmistrzami miejscowości, których temat dotyczy. Będziemy się starali wystosować wspólne stanowisko - mówił członek Zarządu Województwa Śląskiego, Krzysztof Klimosz.
- Trzeba zastopować tę szkodliwą działalność CPK. Sądzę, że jako samorządy różnych szczebli, musimy się do tego przyczynić, poprzez analizę dokumentów złożonych w RDOŚ i niedopuszczenie do wydania decyzji środowiskowej - dodał radny Sejmiku Województwa Śląskiego, Grzegorz Wolnik.
Dodał, że - co gorsza - wyłoniona jest również firma projektowa, która projektuje na przebiegu inwestorskim.
A nie wiadomo, jaki przebieg trasy wybierze RDOŚ, bo być może wcale nie ten, który wskazał CPK - zastrzega Grzegorz Wolnik.
Podczas konferencji podkreślono, że szczegółnie zaniepokojeni planami budowy kolei dużych prędkości są m.in. mieszkańcy i samorządowcy z Mikołowa.
- Od trzech lat żyjemy w stresie i niepokoju. Po wyborach odetchnęliśmy z ulgą, jednak 30 października okazało się, że ten „pociąg”, który jedzie na oparach, się nie zatrzymał. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dotyczy połączenia kolejowego między Katowicami a granicą państwa - nie jak wcześniej z Ostrawą. Prędkość tej kolei miałaby wynosić 170 km/h, a tylko w niektórych odcinkach 250 km/h. Nie protestujemy przeciwko rozwojowi naszego kraju, ale takie parametry spełnia linia E65, na którą wskazujemy - zaznaczyła Ewa Chmielorz, mieszkanka miasta, reprezentująca równocześnie stronę społeczną oraz samorząd Mikołowa.
Ewa Chmielorz zaznaczyła przy tym, że budowa tego typu infrastruktury w naszym regionie jest awykonalna, a obecnie istniejące rozwiązania kolejowe dobrze się sprawdzają zarówno w transporcie pasażerskim, jak i towarowym.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
1053 m głębokości – w kopalni JSW zakończono najtrudniejszy etap ważnej inwestycji
842Zwrot ws. Huty Częstochowa. Węglokoks przejmuje giganta i planuje wznowienie produkcji
686Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
515200 mln zł z UE na gazociąg Kędzierzyn-Koźle–Racibórz–Rybnik. Magistrala zasili m.in. blok gazowo-parowy w Rybniku
506Rekordowe dofinansowanie dla Będzina - na rewitalizację najstarszej polskiej cementowni
477Chorzowski Alstom dostarczy do Niemiec 130 elektrycznych piętrowych pociągów
+4 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0Właściwie "odczytali historie sąsiadów". Nowa inwestycja w Katowicach z nagrodą SARP 2024
+2 / -0Centrum Himalaizmu im. Jerzego Kukuczki za ponad 47 mln zł. Miasto wybrało wykonawcę
+2 / -0"Z przyszłością w Żorach". Co warto wiedzieć o żorskim programie mieszkaniowym?
0Frankowicze lekko wyhamowali. W sądach mniej pozwów niż rok temu
0Żory miastem atrakcyjnym dla biznesu. Przykładem na to jest KSSENON
0Nie tylko odzież i elektronika. Deweloperzy też korzystają z potencjału Black Friday
0Katowice za 15 mln zł przebudują ulicę Wieżową, łącząc dwie dzielnice miasta
0