"Nie może być tak, że miesiąc po wyborach, przed sformowaniem nowego rządu, ktoś próbuje decyzję środowiskową zaklepać na przyszłość" – mówił wczoraj w Katowicach Krzysztof Klimosz, członek zarządu województwa śląskiego. Chodzi o wydanie zgody na budowę szybkiej kolei od Katowic do czeskiej granicy na wniosek Centralnego Portu Komunikacyjnego.
To kolejny polityczny głos w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w ostatnich dniach.
Przypomnijmy, niedawno pochodzący ze Śląska poseł do Parlamentu Europejskiego Łukasz Kohut zwrócił się z interwencją do premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie działań podejmowanych przez Spółkę Skarbu Państwa Centralny Port Komunikacyjny <<Europoseł ze Śląska ostro do premiera o CPK: "Tej inwestycji nikt tutaj nie chce!">>.
20 listopada w sprawie inwestycji odbyła się z kolei konferencja prasowa w Sejmiku Województwa Śląskiego.
Samorządowcy nie kryją zaskoczenia tym, że tuż po wyborach Centralny Port Komunikacyjny złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy szybkiej kolei od Katowic do czeskiej granicy. Są oburzeni i chcą zablokować wydanie tej decyzji.
Głos w sprawie kolejnych kroków i decyzji podejmowanych w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego i prowadzącej do niego infrastruktury kolei dużych prędkości zabrali w poniedziałek zarząd i radni Sejmiku Województwa Śląskiego związani z Koalicją Obywatelską: Krzysztof Klimosz, członek Zarządu Województwa Śląskiego, Grzegorz Wolnik, radny Sejmiku Województwa Śląskiego, Ewa Chmielorz, mieszkanka Mikołowa, reprezentująca równocześnie stronę społeczną oraz samorząd miasta oraz radna Sejmiku Województwa Śląskiego, Katarzyna Stachowicz.
Śląscy samorządowcy postulują o wstrzymanie się z podejmowaniem kolejnych działań do momentu, kiedy poznamy skład nowego rządu po niedawnych wyborach parlamentarnych i jego decyzje w sprawie realizacji kontrowersyjnej inwestycji.
Mamy informacje, że CPK się nie zatrzymuje. Został złożony wniosek o kartę przygotowawczą projektu, czyli zaczynają się prace prowadzące do wydania decyzji środowiskowej. Jako Zarząd Województwa Śląskiego analizujemy możliwości i dane. Będziemy chcieli to oprotestować. W najbliższym czasie spotkamy się z wójtami i burmistrzami miejscowości, których temat dotyczy. Będziemy się starali wystosować wspólne stanowisko - mówił członek Zarządu Województwa Śląskiego, Krzysztof Klimosz.
- Trzeba zastopować tę szkodliwą działalność CPK. Sądzę, że jako samorządy różnych szczebli, musimy się do tego przyczynić, poprzez analizę dokumentów złożonych w RDOŚ i niedopuszczenie do wydania decyzji środowiskowej - dodał radny Sejmiku Województwa Śląskiego, Grzegorz Wolnik.
Dodał, że - co gorsza - wyłoniona jest również firma projektowa, która projektuje na przebiegu inwestorskim.
A nie wiadomo, jaki przebieg trasy wybierze RDOŚ, bo być może wcale nie ten, który wskazał CPK - zastrzega Grzegorz Wolnik.
Podczas konferencji podkreślono, że szczegółnie zaniepokojeni planami budowy kolei dużych prędkości są m.in. mieszkańcy i samorządowcy z Mikołowa.
- Od trzech lat żyjemy w stresie i niepokoju. Po wyborach odetchnęliśmy z ulgą, jednak 30 października okazało się, że ten „pociąg”, który jedzie na oparach, się nie zatrzymał. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dotyczy połączenia kolejowego między Katowicami a granicą państwa - nie jak wcześniej z Ostrawą. Prędkość tej kolei miałaby wynosić 170 km/h, a tylko w niektórych odcinkach 250 km/h. Nie protestujemy przeciwko rozwojowi naszego kraju, ale takie parametry spełnia linia E65, na którą wskazujemy - zaznaczyła Ewa Chmielorz, mieszkanka miasta, reprezentująca równocześnie stronę społeczną oraz samorząd Mikołowa.
Ewa Chmielorz zaznaczyła przy tym, że budowa tego typu infrastruktury w naszym regionie jest awykonalna, a obecnie istniejące rozwiązania kolejowe dobrze się sprawdzają zarówno w transporcie pasażerskim, jak i towarowym.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Gliwice wybrały wykonawców spalarni odpadów. Inwestycja ma powstać do końca 2028 roku
609Autostrada A4 Katowice-Kraków z trzecim pasem szybciej niż planowano? Jest apel
574863 dodatkowych miejsc postojowych. Nowy parking P5 w Katowice Airport
563JSW: ratownicy z Pniówka testują sprzęt, jakiego w Europie jeszcze nie było
311S1 - tak powstaje jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Śląskiem (zdjęcia)
79Trzy pierwsze Impulsy dla śląskiego już kursują. To pierwsza część zamówienia za 1,5 mld zł (foto)
+2 / -0Gliwice wybrały wykonawców spalarni odpadów. Inwestycja ma powstać do końca 2028 roku
+1 / -0863 dodatkowych miejsc postojowych. Nowy parking P5 w Katowice Airport
+1 / -0Centrum handlowe w miejscu dawnej huty. Siemianowice Śląskie zagospodarują teren po Hucie Jedność
+2 / -1Sosnowiec: 70 mln zł na rewitalizację terenu po byłej kopalni KWK Kazimierz–Juliusz
+1 / -0S1 - tak powstaje jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Śląskiem (zdjęcia)
0JSW: ratownicy z Pniówka testują sprzęt, jakiego w Europie jeszcze nie było
0Gliwice wybrały wykonawców spalarni odpadów. Inwestycja ma powstać do końca 2028 roku
0Autostrada A4 Katowice-Kraków z trzecim pasem szybciej niż planowano? Jest apel
0863 dodatkowych miejsc postojowych. Nowy parking P5 w Katowice Airport
0