Inwestycje i nieruchomości

"CPK to nie megalomania". Spółka wybrała inwestora, który wyłoży 8 miliardów na budowę

Author profile image 2023-10-24, Autor: Magdalena Zmysłowska

"Mamy inwestora, który chce wyłożyć do 8 miliardów złotych na budowę CPK w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem! To konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund" - napisał Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, na platformie X. Decyzja została podjęta po kilkunastomiesięcznym procesie selekcji wśród prywatnych inwestorów. Rozmowy toczyły się w szerszym gronie kandydatów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku.

Reklama

Spółka CPK wskazała Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund (IFM) jako preferowanego oferenta w konkursie na inwestora strategicznego.

O sprawie poinformował Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, na platformie X.

"Mamy inwestora, który chce wyłożyć do 8 miliardów złotych na budowę CPK w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem! To konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund" - napisał.

 

 

 

Inwestor wyłoży do 8 mld zł na budowę CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę w konkursie na inwestora strategicznego w spółce CPK.Lotnisko, która będzie realizować budowę i zarządzać nowym portem lotniczym. Wygrała francusko-australijska propozycja przedstawiona wspólnie przez Vinci AirportsIFM Global Infrastructure Fund 

CPK uruchomił proces pozyskania inwestora w połowie 2022 r. Procedura zakończyła się 13 października tego roku podjęciem przez CPK decyzji o wyborze oferty Vinci Airports i IFM GIF jako najkorzystniejszej w konkursie na inwestora strategicznego w CPK.Lotnisko.

CPK to nie jest megalomania. CPK to nie zagrożenie dla lotnisk regionalnych. CPK oznacza stworzenie środkowoeuropejskiego hubu pasażerskiego, a zarazem pozwala na sięgnięcie po gigantyczne dochody z lotniczego cargo, które dotychczas przechodziły Polsce koło nosa. Wejście do projektu CPK tak dużych i uznanych podmiotów jak Vinci i IFM to najlepszy dowód, że CPK jest projektem przemyślanym i opartym na liczbach. On nie tylko napędzi polską gospodarkę, ale zagwarantuje wysoką stopę zwrotu z inwestycji mówił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Do zadań inwestora strategicznego należy wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska, a także wsparcie CPK swoim doświadczeniem i know-how na realizacji, a po jej zakończeniu w operowaniu portem lotniczym zgodnie z najwyższymi standardami w branży. 

Założenia finansowania części lotniskowej CPK są takie, że 60 proc. finansowania na budowę lotniska ma zostać pozyskane w postaci finansowania dłużnego, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków, a 40 proc. pochodzić właśnie od inwestorów obejmujących udziały w spółce CPK.Lotnisko. To właśnie mniejszościowej części tego kapitału dotyczy wybrana oferta, podczas gdy większościowym inwestorem pozostaje CPK, a więc Skarb Państwa. CPK.Lotnisko wybuduje, a następnie będzie operatorem portu lotniczego CPK.

Naszych partnerów poddaliśmy dokładnej weryfikacji pod względem doświadczenia, kompetencji i wiarygodności w realizacji strategii CPK. Rzeczpospolita zachowa kontrolę nad strategiczną infrastrukturą obejmując nie mniej niż 51 proc. udziałów w spółce CPK.Lotnisko – wyjaśnia Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

W wyniku przyjęcia fazowania realizacji lotniska zdolnego obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie, CPK udało się obniżyć początkowe nakłady inwestycyjne o 16 proc. Objęcie do 49 proc. udziałów będzie oznaczało przyciągnięcie do Polski około 8 mld bezpośredniej inwestycji. Inwestorzy ubiegali się o nabycie udziałów wyłącznie w spółce CPK.Lotnisko, a nie – udziałów lub akcji w pozostałych spółkach kontrolowanych przez CPK. Proces nie umożliwia w szczególności prywatyzacji akcji Polskich Portów Lotniczych SA (PPL) ani Lotniska Chopina. 

Vinci Airports to spółka należąca do Vinci Group z siedzibą w Paryżu. To światowy lider w zakresie projektowania, budowy, finansowania i operowania projektami infrastrukturalnymi. Vinci jest aktywny w 120 krajach i zatrudnia ponad 270 tys. pracowników. W portfelu spółki znajduje się dziś 65 lotnisk w 12 krajach, które w 2019 r. (przed pandemią COVID-19) obsłużyły łącznie ponad 240 mln pasażerów. 

IFM Global Infrastructure Fund (IFM) to infrastrukturalny fundusz inwestycyjny z Australii. Zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 143 mld dolarów, z czego około 64 mld dolarów dedykowane są inwestycjom kapitałowym w infrastrukturę.  IFM Investors obecnie zarządza inwestycjami w 17 lotnisk w różnych krajach, które wspólnie obsłużyły ponad 232 mln pasażerów w 2019 r. Wśród nich znajdują się m.in. Wiedeń, Manchester, Sydney, Melbourne, Perth i Brisbane. 

Co dalej z CPK?

Przypomnijmy, decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego rząd Prawa i Sprawiedliwości podjął w 2017 r. Na lokalizację wybrano gminę Baranów

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który - według szacunków spółki - w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa.

Tymczasem, przypomnijmy, w wyborach parlamentarnych w 2023 r. Prawo i Sprawiedliwość straciło większość w Sejmie. Aktualnie to partie tzw. demokratycznej opozycji z łącznym wynikiem 53,71 proc. mają większość w Sejmie. A opozycja zapowiadała, że po wyborach "zweryfikuje" Centralny Port Komunikacyjny.

- W "100 konkretach na 100 dni" zapisaliśmy zatrzymanie i zweryfikowanie projektu CPK, aby ocenić jego podstawy i podjąć decyzję, czy coś można z tego wykorzystać. Mamy powody sądzić, że uzasadnienie całego projektu jest bardzo wątpliwe. Pod tym względem absolutnie nie różnimy się z naszymi koalicjantami, oceniając to przedsięwzięcie jako przeskalowane i rozdmuchane - powiedział przed wyborami portalowi money.pl Maciej Lasek, poseł Koalicji Obywatelskiej.


Eksperci, z którymi rozmawialiśmy, są podzieleni w ocenach, co opozycyjny rząd może zostawić z projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego - podkreśla Marcin Walków z money.pl.

Piotr Malepszak i Adrian Furgalski obstawiają na porzucenie części lotniskowej i realizację strategicznych inwestycji kolejowych. Sebastian Mikosz zaś przypominał, że to nowe lotnisko przesiadkowe jest najbardziej potrzebne i dlatego należałoby wrócić do dyskusji o Centralnym Porcie Lotniczym, a nie o Centralnym Porcie Komunikacyjnym - czytamy.

 

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 541

Prezentacje firm