Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa – Ostrawa”, czyli część kolei dużych prędkości. Pociągi pasażerskie mają jeździć tu z prędkością do 250 km/h.
Jak czytamy na platformie zamówień publicznych, „przedmiotem zamówienia jest opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla odcinka Katowice – Jastrzębie – Godów – granica państwa, którego celem jest analiza przebiegów nowej linii kolejowej, wykonanie analiz technicznych, środowiskowych oraz ekonomicznych i na ich podstawie rekomendacja wariantu inwestorskiego w zakresie koniecznym do prowadzenia działań w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego. Ponadto przedmiotem zamówienia jest wykonanie map do celów projektowych oraz studium geologicznego na potrzeby opracowania Koncepcji Programowo-Przestrzennej dla wariantu inwestorskiego.”
Studium dotyczy linii kolejowej 170, która ma zapewnić szybkie połączenie między Katowicami i Ostrawą, a tym samym z Pragą, Bratysławą czy Wiedniem. Linia ma być dwutorowa i w całości zelektryfikowana i stanowić cześć polskiej oraz czeskiej sieci Kolei Dużych Prędkości.
Inwestycja zakłada też włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju – największego miasta w Polsce pozbawionego połączeń kolejowych, a także zwiększenie zdolności przepustowej sieci kolejowej w regionie, skrócenie czasów przejazdu pomiędzy miastami Rybnickiego Obszaru Węglowego (Jastrzębie-Zdrój, Żory, Rybnik, Wodzisław Śląski) oraz pomiędzy obszarem ROW a Katowicami i CPK/Warszawą. W założeniu linia 170 ma pełnić jeszcze dwie funkcje. Po pierwsze ma stać się alternatywną dla przewozów towarowych wobec linii LK93 i LK151 i przejąć część ruchu z istniejących przejść granicznych w Chałupkach oraz Zebrzydowicach. Po drugie, w miarę możliwości technicznych ma zapewnić wysoką dostępność kolei w mniejszych miejscowościach na trasie oraz wzmocnić regionalne połączenia, w tym transgraniczne.
CPK jeszcze nie ustaliła dokładnego przebiegu linii. Temu ma służyć właśnie też studium. Stąd z dokumentacji przetargowej dowiadujemy się, że projekt obejmuje odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 pomiędzy stacjami Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie (w zależności od wyboru wariantu) i granicą państwa, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniami do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.
Linia 170 ma się połączyć z LK nr 140 na odcinku pomiędzy stacjami Łaziska Górne i Mikołów. Nowa linia ma się też polączyć z Linią Kolejową nr 169, zapewniając zjazd w kierunku stacji Łaziska Średnie, Tychy (w zależności od wariantu). Ponadto ma się połączyć z linią kolejową nr 148, pomiędzy stacjami Rybnik a Szczejkowice. Byłoby to powiązanie obukierunkowe zapewniające zjazd z przyszłej linii kolejowej nr 170 w kierunku Rybnika oraz Żor. Wreszcie LK 170 ma się połączyć z linią 158 w pobliżu stacji Wodzisław Śląski i planowanego przystanku Wodzisław Śląski Centrum.
Od Katowic do węzła z linią 169 nowe połączenie służyłoby wyłącznie ruchowi pasażerskiemu, natomiast od tego węzła do granicy – również towarowemu. Pociągi pasażerskie mają osiągać prędkość do 250 km/h, a towarowe – do 120 km/h.
Wykonawca musi w studium przeanalizować punkty obsługi podróżnych: Godów –Skrzyszów, Jastrzębie Zdrój Centrum, Jastrzębie Zdrój KDP, Jastrzębie Zdrój Zachód, Łaziska Rybnickie, Łaziska-Gorzyczki Granica Państwa, Połomia, Świerklany, Turza Śląska, Woszczyce, Żory Północne. Musi też uwzględnić, w porozumieniu z PKP PLK – modernizację stacji i przystanków Orzesze, Orzesze Jaśkowice, Orzesze Miasto, Orzesze Zawiść, Mikołów. Co więcej, twórca studium musi współpracować z PKP PLK i Sž (Sprava železnic), czyli polskim i czeskim zarządcą infrastruktury, a także z samorządami w zakresie zgłoszonych projektów Kolej+. Dotyczy to chociażby modernizacji linii kolejowej nr 140 czy budowy przystanku Wodzisław Śląski – Centrum).
CPK czeka na oferty do 3 lutego 2021 r. Przy wyborze oferty w 70 proc. decydować będzie cena, w 30 proc. - doświadczenie ludzi, którzy mieliby pracować nad studium. Na realizację całości zamówienia przeznaczono 496 dni. Według kalendarza CPK prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej mają potrwać do pierwszego kwartału 2023 roku. Pozwolenie na budowę ma być uzyskane do pierwszego kwartału 2026 roku, a zakończenie i odbiór inwestycji przewidziany jest na rok 2029.
Tagi: cpk, szprycha 7, linia kolejowa jastrzębie-zdrój, linia kolejowa 170, linia kolejowa katowice ostrawa
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
PLK rozpoczynają budowę linii do lotniska w Pyrzowicach
6691To będzie piękny obiekt - Echo Investment o tym, co postawi w miejscu dworca w Katowicach
2234Huta Częstochowa znów działa. Walcuje czeską stal
2232Polska jest trzecią najchętniej wybierają lokalizacją dla inwestycji w Europie
2022Sosnowiec jak Dubai – prezydent mówi o stoku pod dachem
927PLK rozpoczynają budowę linii do lotniska w Pyrzowicach
+19 / -1To będzie piękny obiekt - Echo Investment o tym, co postawi w miejscu dworca w Katowicach
+11 / -0Elektryczne i hybrydowe fiaty, alfy romeo i jeepy w Tychach. FCA Poland ogłasza inwestycję za 755 mln zł!
+6 / -0Gliwice: w miejscu niedoszłej galerii handlowej powstanie DL Prime – kampus trzech budynków
+4 / -0Huta Częstochowa znów działa. Walcuje czeską stal
+3 / -0PLK rozpoczynają budowę linii do lotniska w Pyrzowicach
3Sosnowiec jak Dubai – prezydent mówi o stoku pod dachem
0To będzie piękny obiekt - Echo Investment o tym, co postawi w miejscu dworca w Katowicach
0Polska jest trzecią najchętniej wybierają lokalizacją dla inwestycji w Europie
0Huta Częstochowa znów działa. Walcuje czeską stal
0
~maziizam 2021-01-05 08:15:41
Razem poprzyjmy szybką kolej i stację Wodzisław Wilchwy w petycji, bo jakby nie było jest szansa dla miasta, powiatu i subregionu zachodniego . Tu należy nadmienić, że dodatkowo wszyscy skorzystają, gdyż jest to krótsza trasa i prosta co skróci czas przejazdu oraz zwiększy możliwą prędkość!
Petycja:
https://www.petycjeonline.com/stacja_regionalna_kolei_duych_prdkoci_w_wodzisawiu_lskim
Koncepcja społeczna
http://tek.wb.pl/kdp/ks.pdf