Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa – Ostrawa”, czyli część kolei dużych prędkości. Pociągi pasażerskie mają jeździć tu z prędkością do 250 km/h.
Jak czytamy na platformie zamówień publicznych, „przedmiotem zamówienia jest opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla odcinka Katowice – Jastrzębie – Godów – granica państwa, którego celem jest analiza przebiegów nowej linii kolejowej, wykonanie analiz technicznych, środowiskowych oraz ekonomicznych i na ich podstawie rekomendacja wariantu inwestorskiego w zakresie koniecznym do prowadzenia działań w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego. Ponadto przedmiotem zamówienia jest wykonanie map do celów projektowych oraz studium geologicznego na potrzeby opracowania Koncepcji Programowo-Przestrzennej dla wariantu inwestorskiego.”
Studium dotyczy linii kolejowej 170, która ma zapewnić szybkie połączenie między Katowicami i Ostrawą, a tym samym z Pragą, Bratysławą czy Wiedniem. Linia ma być dwutorowa i w całości zelektryfikowana i stanowić cześć polskiej oraz czeskiej sieci Kolei Dużych Prędkości.
Inwestycja zakłada też włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju – największego miasta w Polsce pozbawionego połączeń kolejowych, a także zwiększenie zdolności przepustowej sieci kolejowej w regionie, skrócenie czasów przejazdu pomiędzy miastami Rybnickiego Obszaru Węglowego (Jastrzębie-Zdrój, Żory, Rybnik, Wodzisław Śląski) oraz pomiędzy obszarem ROW a Katowicami i CPK/Warszawą. W założeniu linia 170 ma pełnić jeszcze dwie funkcje. Po pierwsze ma stać się alternatywną dla przewozów towarowych wobec linii LK93 i LK151 i przejąć część ruchu z istniejących przejść granicznych w Chałupkach oraz Zebrzydowicach. Po drugie, w miarę możliwości technicznych ma zapewnić wysoką dostępność kolei w mniejszych miejscowościach na trasie oraz wzmocnić regionalne połączenia, w tym transgraniczne.
CPK jeszcze nie ustaliła dokładnego przebiegu linii. Temu ma służyć właśnie też studium. Stąd z dokumentacji przetargowej dowiadujemy się, że projekt obejmuje odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 pomiędzy stacjami Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie (w zależności od wyboru wariantu) i granicą państwa, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniami do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.
Linia 170 ma się połączyć z LK nr 140 na odcinku pomiędzy stacjami Łaziska Górne i Mikołów. Nowa linia ma się też polączyć z Linią Kolejową nr 169, zapewniając zjazd w kierunku stacji Łaziska Średnie, Tychy (w zależności od wariantu). Ponadto ma się połączyć z linią kolejową nr 148, pomiędzy stacjami Rybnik a Szczejkowice. Byłoby to powiązanie obukierunkowe zapewniające zjazd z przyszłej linii kolejowej nr 170 w kierunku Rybnika oraz Żor. Wreszcie LK 170 ma się połączyć z linią 158 w pobliżu stacji Wodzisław Śląski i planowanego przystanku Wodzisław Śląski Centrum.
Od Katowic do węzła z linią 169 nowe połączenie służyłoby wyłącznie ruchowi pasażerskiemu, natomiast od tego węzła do granicy – również towarowemu. Pociągi pasażerskie mają osiągać prędkość do 250 km/h, a towarowe – do 120 km/h.
Wykonawca musi w studium przeanalizować punkty obsługi podróżnych: Godów –Skrzyszów, Jastrzębie Zdrój Centrum, Jastrzębie Zdrój KDP, Jastrzębie Zdrój Zachód, Łaziska Rybnickie, Łaziska-Gorzyczki Granica Państwa, Połomia, Świerklany, Turza Śląska, Woszczyce, Żory Północne. Musi też uwzględnić, w porozumieniu z PKP PLK – modernizację stacji i przystanków Orzesze, Orzesze Jaśkowice, Orzesze Miasto, Orzesze Zawiść, Mikołów. Co więcej, twórca studium musi współpracować z PKP PLK i Sž (Sprava železnic), czyli polskim i czeskim zarządcą infrastruktury, a także z samorządami w zakresie zgłoszonych projektów Kolej+. Dotyczy to chociażby modernizacji linii kolejowej nr 140 czy budowy przystanku Wodzisław Śląski – Centrum).
CPK czeka na oferty do 3 lutego 2021 r. Przy wyborze oferty w 70 proc. decydować będzie cena, w 30 proc. - doświadczenie ludzi, którzy mieliby pracować nad studium. Na realizację całości zamówienia przeznaczono 496 dni. Według kalendarza CPK prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej mają potrwać do pierwszego kwartału 2023 roku. Pozwolenie na budowę ma być uzyskane do pierwszego kwartału 2026 roku, a zakończenie i odbiór inwestycji przewidziany jest na rok 2029.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Nowe osiedle komunalne w Katowicach. Pierwsi najemcy odebrali klucze do mieszkań przy Korfantego
1491JSW: Najnowocześniejsza bateria koksownicza w Europie uruchomiona w Koksowni Przyjaźń
734Nowa obwodnica Poręby i Zawiercia. 16,6 km nowej trasy DK78 za ponad 400 mln zł
716O budynku na Śląsku mówią na całym świecie. Żorro wśród światowych gigantów architektury
607Bytomskie Wodociągi wracają do historycznej siedziby i rewitalizują jedną z pierwszych biologicznych oczyszczalni w Europie
562Przełom dla Rafako. Trójstronne porozumienie szansą dla śląskiego giganta?
+3 / -0W Katowicach powstaje apartamentowiec inspirowany metropoliami świata. Na dachu – kino i strefa relaksu
+2 / -0JSW: Najnowocześniejsza bateria koksownicza w Europie uruchomiona w Koksowni Przyjaźń
+2 / -0O budynku na Śląsku mówią na całym świecie. Żorro wśród światowych gigantów architektury
+2 / -0Do Skandynawii przez Świnoujście i Ystad. Szyny z Dąbrowy Górniczej jadą koleją do Szwecji
+1 / -0Do Skandynawii przez Świnoujście i Ystad. Szyny z Dąbrowy Górniczej jadą koleją do Szwecji
0PGG: 900 metrów pod ziemią w kopalni Murcki-Staszic działa jeden z najnowocześniejszych systemów chłodzenia w górnictwie
0Śląskie miasto mówi „nie” linii 400 kV. Samorząd mobilizuje siły przeciw inwestycji PSE
0Umowa podpisana. Prawie 800 tys. zł na Branżowe Centrum Umiejętności dla sektora motoryzacyjnego
0Nowe osiedle komunalne w Katowicach. Pierwsi najemcy odebrali klucze do mieszkań przy Korfantego
0
~maziizam 2021-01-05
08:15:41
Razem poprzyjmy szybką kolej i stację Wodzisław Wilchwy w petycji, bo jakby nie było jest szansa dla miasta, powiatu i subregionu zachodniego . Tu należy nadmienić, że dodatkowo wszyscy skorzystają, gdyż jest to krótsza trasa i prosta co skróci czas przejazdu oraz zwiększy możliwą prędkość!
Petycja:
https://www.petycjeonline.com/stacja_regionalna_kolei_duych_prdkoci_w_wodzisawiu_lskim
Koncepcja społeczna
http://tek.wb.pl/kdp/ks.pdf
~Tadeusz Kiełkowski 2021-10-13
20:28:52
Zastanawiam się czy pociągiem z Katowic do Jastrzębia pojedzie trzech, a może nawet pięciu pasażerów.