Pochodzący ze Śląska poseł do Parlamentu Europejskiego Łukasz Kohut zwrócił się z interwencją do premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie działań podejmowanych przez Spółkę Skarbu Państwa Centralny Port Komunikacyjny. Spółka złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy linii kolejowej z Katowic do granicy państwa. Wniosek, który - jak podnosi europoseł - w gruntownie przeanalizowanej Karcie Informacyjnej Przedsięwzięcia, nie zawiera ani jednego słowa o liczbie budynków przeznaczonych do wyburzenia i mieszkańców do wysiedlenia. Na prawie 80 km odcinku planowanej inwestycji.
- Z coraz większym niedowierzaniem obserwuję działania podejmowane przez Spółkę Skarbu Państwa Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., nad którą nadzór właścicielski sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. CPK Pan Marcin Horała - napisał w piśmie do premiera Mateusza Morawieckiego Łukasz Kohut, europoseł z Rybnika.
Spółka złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy linii kolejowej z Katowic do granicy państwa.
Wniosek, który w gruntownie przeanalizowanej Karcie Informacyjnej Przedsięwzięcia, nie zawiera ani jednego słowa o liczbie budynków przeznaczonych do wyburzenia i mieszkańców do wysiedlenia. Na prawie 80 km odcinku planowanej inwestycji - przypomina oburzony europoseł.
Szanowny Panie Premierze, pozwolę sobie przywołać tylko kilka przykładów planowanej w województwie śląskim dewastacji. Przykładów o różnej randze i skali. W wymiarze ludzkim, społecznym: wyburzenie części zabudowy gminy Łaziska Górne, części sołectwa Palowice i Szczejkowice, ponad 120 domostw w kilkutysięcznej społeczności gminy Świerklany, sołectwa Orzesze Zawiść, wywłaszczenia 1500 osób tylko na obszarze 1 km mikołowskiego Osiedla Mickiewicz - wylicza Łukasz Kohut.
W kontekście przyrodniczym wymienia następnie: zrujnowanie ekosystemów pocysterskiego Parku Krajobrazowego Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich, Zespołu Przyrodniczo - Krajobrazowego Dolina Jamnej, przecięcie na odcinku 14,5 km krajowego korytarza ekologicznego Lasy raciborskie - Lasy pszczyńskie (KPd-15C), naruszenie historycznych zbiorników wodnych Staw Bies na rzece Szotkówka, Staw Papierok na rzece Kłokocinek oraz zasypanie stawów znajdujących się na terenie Pojezierza Palowickiego.
Czy to nie są wystarczające powody, do odstąpienia od projektu? - pyta retorycznie europoseł. - Bo załączone mapy pokazują znacznie szerszy zakres negatywnego oddziaływania inwestycji.
W dalszej części listu Łukasz Kohut zwraca uwagę na to, że spółka CPK przestała promować inwestycję jako strategiczne połączenie na linii Katowice - Ostrawa.
Być może Pan Premier zechciałby również odpowiedzieć, dlaczego Pan Horała przestał promować inwestycję jako strategiczne połączenie na linii Katowice - Ostrawa? Czy przypadkiem inwestycja na obszarze granicznym w Godowie nie zakłóca ekosystemu chronionego przez Wspólnotę Europejską programem Natura 2000? A dokładnie 2 obszarów objętych europejską ochroną. Czy obawiając się stanowczego sprzeciwu ze stronie sąsiada nie pominęliście przypadkiem wątku koniecznej współpracy? Narażając Polskę na kolejny, potencjalnych konflikt z Czechami? - pyta dalej europoseł.
Panie Premierze, może warto posłuchać Obywatelek i Obywateli? Może w końcu trzeba wyciągnąć wnioski z wyników ostatnich wyborów parlamentarnych? Bo na pewno warto być przyzwoitym. Tej inwestycji nikt tutaj nie chce - OPAMIĘTAJCIE SIĘ!- czytamy w podsumowaniu.
Łukasz Kohut zaznacza przy tym, że nie chodzi tu o "kolejne strategiczne projekty, czy urzędnicze sukcesy, a o ludzi i dobytki ich życia".
O miejsca o szczególnych walorach środowiskowych, o miejsca odzyskane przez naturę w tym wyjątkowo wyeksploatowanym i zdegradowanym przez przemysł regionie. Regionie, który przez lata pracował na całą Polskę. Odwagi, cywilnej odwagi Panie Premierze, Pośle z Katowic! - apeluje europoseł.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
1138Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
439JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
379Śląskie po dogrywkach. Oni zwyciężyli w wyborach samorządowych 2024
374Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
367"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
+1 / -0Majówka z rowerem i Kolejami Śląskimi - w długi weekend jeszcze po staremu
0Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
0Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
0Duże płatności już nie gotówką. Europarlament przyjął przełomowe przepisy
0