Pochodzący ze Śląska poseł do Parlamentu Europejskiego Łukasz Kohut zwrócił się z interwencją do premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie działań podejmowanych przez Spółkę Skarbu Państwa Centralny Port Komunikacyjny. Spółka złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy linii kolejowej z Katowic do granicy państwa. Wniosek, który - jak podnosi europoseł - w gruntownie przeanalizowanej Karcie Informacyjnej Przedsięwzięcia, nie zawiera ani jednego słowa o liczbie budynków przeznaczonych do wyburzenia i mieszkańców do wysiedlenia. Na prawie 80 km odcinku planowanej inwestycji.
- Z coraz większym niedowierzaniem obserwuję działania podejmowane przez Spółkę Skarbu Państwa Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., nad którą nadzór właścicielski sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. CPK Pan Marcin Horała - napisał w piśmie do premiera Mateusza Morawieckiego Łukasz Kohut, europoseł z Rybnika.
Spółka złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy linii kolejowej z Katowic do granicy państwa.
Wniosek, który w gruntownie przeanalizowanej Karcie Informacyjnej Przedsięwzięcia, nie zawiera ani jednego słowa o liczbie budynków przeznaczonych do wyburzenia i mieszkańców do wysiedlenia. Na prawie 80 km odcinku planowanej inwestycji - przypomina oburzony europoseł.
Szanowny Panie Premierze, pozwolę sobie przywołać tylko kilka przykładów planowanej w województwie śląskim dewastacji. Przykładów o różnej randze i skali. W wymiarze ludzkim, społecznym: wyburzenie części zabudowy gminy Łaziska Górne, części sołectwa Palowice i Szczejkowice, ponad 120 domostw w kilkutysięcznej społeczności gminy Świerklany, sołectwa Orzesze Zawiść, wywłaszczenia 1500 osób tylko na obszarze 1 km mikołowskiego Osiedla Mickiewicz - wylicza Łukasz Kohut.
W kontekście przyrodniczym wymienia następnie: zrujnowanie ekosystemów pocysterskiego Parku Krajobrazowego Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich, Zespołu Przyrodniczo - Krajobrazowego Dolina Jamnej, przecięcie na odcinku 14,5 km krajowego korytarza ekologicznego Lasy raciborskie - Lasy pszczyńskie (KPd-15C), naruszenie historycznych zbiorników wodnych Staw Bies na rzece Szotkówka, Staw Papierok na rzece Kłokocinek oraz zasypanie stawów znajdujących się na terenie Pojezierza Palowickiego.
Czy to nie są wystarczające powody, do odstąpienia od projektu? - pyta retorycznie europoseł. - Bo załączone mapy pokazują znacznie szerszy zakres negatywnego oddziaływania inwestycji.
W dalszej części listu Łukasz Kohut zwraca uwagę na to, że spółka CPK przestała promować inwestycję jako strategiczne połączenie na linii Katowice - Ostrawa.
Być może Pan Premier zechciałby również odpowiedzieć, dlaczego Pan Horała przestał promować inwestycję jako strategiczne połączenie na linii Katowice - Ostrawa? Czy przypadkiem inwestycja na obszarze granicznym w Godowie nie zakłóca ekosystemu chronionego przez Wspólnotę Europejską programem Natura 2000? A dokładnie 2 obszarów objętych europejską ochroną. Czy obawiając się stanowczego sprzeciwu ze stronie sąsiada nie pominęliście przypadkiem wątku koniecznej współpracy? Narażając Polskę na kolejny, potencjalnych konflikt z Czechami? - pyta dalej europoseł.
Panie Premierze, może warto posłuchać Obywatelek i Obywateli? Może w końcu trzeba wyciągnąć wnioski z wyników ostatnich wyborów parlamentarnych? Bo na pewno warto być przyzwoitym. Tej inwestycji nikt tutaj nie chce - OPAMIĘTAJCIE SIĘ!- czytamy w podsumowaniu.
Łukasz Kohut zaznacza przy tym, że nie chodzi tu o "kolejne strategiczne projekty, czy urzędnicze sukcesy, a o ludzi i dobytki ich życia".
O miejsca o szczególnych walorach środowiskowych, o miejsca odzyskane przez naturę w tym wyjątkowo wyeksploatowanym i zdegradowanym przez przemysł regionie. Regionie, który przez lata pracował na całą Polskę. Odwagi, cywilnej odwagi Panie Premierze, Pośle z Katowic! - apeluje europoseł.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
1655Związki alarmują: JSW na skraju bankructwa. "Skandaliczne marnotrawstwo, sytuacja dramatyczna"
1610JSW odpowiada związkom: to rynek uderzył w spółkę, nie złe zarządzanie. Związkowcy: „To uniki, a nie konkrety”
692JSW: większe wydobycie, mniejsze zarobki. Spółka podsumowała II kwartał
680Podwyżki dla prezydentów, wójtów i burmistrzów 2025. Tyle mogą wkrótce zarabiać śląscy samorządowcy
659Związki alarmują: JSW na skraju bankructwa. "Skandaliczne marnotrawstwo, sytuacja dramatyczna"
+5 / -1Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
+4 / -0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
+3 / -0Po pożarze hali w Siemianowicach Śląskich. Firma Audioplex zbiera środki na odbudowę
+2 / -0Ciekawostka: połowa PKB Polski z zaledwie 10% kraju. Śląskie niezmiennie w czołówce
+2 / -0Najbogatsze samorządy w Polsce 2024. Gliwice, Bielsko-Biała i Katowice wśród najbogatszych miast
0Produkt wycofany z popularnej sieci. Może stanowić zagrożenie dla zdrowia
0Styropian do ociepleń na cenzurowanym. Branża alarmuje: tysiące miejsc pracy zagrożonych
0JSW o Planie Strategicznej Transformacji: "Widoczne kolejne, bardzo konkretne efekty"
0Po pożarze hali w Siemianowicach Śląskich. Firma Audioplex zbiera środki na odbudowę
0