Do paliwowej rewolucji zostały 4 dni - to już żadna nowość. od 1 stycznia zatankujemy nowe paliwo E10, które zastąpi "starą" benzynę pb95 - i które może źle wpływać na kondycję części samochodów. Których? Ich listę można co prawda sprawdzić na rządowej stronie, ale - zdaniem ekspertów - pozostawia wiele do życzenia. Z pomocą przychodzi portal Auto Świat, który opublikował alternatywne zestawienie. Przyjrzyjmy się zatem, jakie pozycje na nim widnieją.
Już za cztery dni rozpocznie się 2024 rok. I dokładnie wraz z jego nadejściem wprowadzona zostanie rewolucja na stacjach paliw - od 1 stycznia zatankujemy nowe paliwo E10, które zastąpi "starą" benzynę pb95. O tym wiedzą już wszyscy, podobnie jak o tym, że może ono źle wpływać na kondycję aut z niektórymi silnikami. Ale po kolei.
Przypomnijmy, zmiana na stacjach paliw jest efektem unijnych regulacji nakazujących Polsce osiągnięcie do 2030 r. zużycia paliw pochodzących z surowców odnawialnych wykorzystywanych w transporcie na poziomie 14 proc. Prace nad zastąpieniem benzyną E10 paliwa E5 na polskim rynku trwają od 2019 r.
Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie ich zawierała maksymalnie do 10%. Więcej na ten temat już pisaliśmy <<Paliwo Pb95 zniknie ze stacji paliw, zastąpi je nowa benzyna>>.
Ale teoria teorią, dla większości Polaków jednak istotne są aspekty praktyczne:
Jak benzyna E10 wpływa na silnik?
Czy silnik spali mniej czy więcej benzyny E10 czy E5?
Oraz przede wszystkim:
Do jakich aut można, a do jakich nie można, tankować paliwa E10?
Z pomocą przychodzi portal Auto Świat, który w przystępny sposób porządkuje odpowiedzi na powyższe pytania.
Dodajmy, że kwestię ostatniego rozwiać miała miała być rządowa strona, na której znaleźć można specjalnie utworzoną wyszukiwarkę. Autorzy uznali jednak, że pozostawia ona wiele do życzenia - i stworzyli własną, alternatywną. Do tego jednak dojdziemy.
Na początek podkreślmy za Auto Światem, że od 2024 r. to benzyna E10 ma być dominującym paliwem na stacjach, a nie, jak dotychczas sugerowano, tańszą, choć kontrowersyjną, alternatywą dla benzyny E5. Mamy więc zostać właściwie pozbawieni wyboru
Jak nowa benzyna wpłynie na silnik pod względem technicznym? Eksperci wyliczają zarówno plusy, jak i minusy.
Plusy:
Minusem z kolei jest mniejsza stabilność i trwałość takich paliw, wynikająca m.in. z tego, że benzyna z domieszką alkoholu łatwiej wchłania wodę.
Ponadto kontakt z paliwem ze znaczną domieszką bioetanolu może przyspieszać korozję niektórych stopów metali, a także powodować, że elementy z gumy i tworzyw sztucznych parcieją i pękają.
Zdaniem ekspertów obie opcje są możliwe. Wpraktyce wyniki testów spalania zależą od konkretnego modelu auta – w jednych autach wystąpi minimalny spadek zużycia, w innych niewielki wzrost, są też i takie, w których różnica będzie praktycznie niemierzalna.
Alkohol (bioetanol) ma o ok. 1/3 mniejszą wartość opałową (niższą gęstość energii) niż benzyna, wynosi ona ok. 6,28 kWh/l dla bioetanolu i ok. 8,9 kWh/l dla benzyny premium, z minimalną domieszką biokomponentów. Tyle że przecież w silniku nie spalamy czystego albo prawie czystego alkoholu, więc realna różnica w kaloryczności na niekorzyść paliwa z większą domieszką biokomponentów to 1-2 proc.- czytamy.
Z drugiej strony, nowoczesne silniki mają sterowniki, które korzystając z odczytów z czujników spalania stukowego, są w stanie wycisnąć więcej z paliwa, które ma wyższą liczbę oktanową (choć jego wartość opałowa jest niższa) - zaznaczają specjaliści.
To chyba wciąż najważniejsze pytanie, które zadają sobie polscy kierowcy. W największym uogólnieniu, Auto Świat odpowiedź formułuje następująco:
Można przyjąć, że poza nielicznymi wyjątkami, auta sprzedawane na europejskim rynku od listopada 2010 roku są dostosowane do spalania paliwa E10.
Czytamy przy tym logiczne uzasadnienie.
Znaczna część aut jeżdżących po polskich drogach to samochody sprowadzone m.in. z Niemiec i z innych rynków, na których taka benzyna sprzedawana jest od dawna - tłumaczą autorzy artykułu.
A na stacjach u naszych zachodnich różnica w cenie na korzyść paliwa E10 często była tak duża, że nawet właściciele aut, które teoretycznie na benzynie z dużą domieszką biokomponentów jeździć nie powinny, już około dekadę temu decydowali się na jej tankowanie.
Kiedy więc niezalecane jest tankowanie nowego paliwa? Jak podaje Auto Świat, benzyny E10 lepiej nie tankować do:
Z zestawienia portalu wynika, że z paliwem E10 problemy mogą mieć m.in. starsze wersje aut z silnikami benzynowymi z wtryskiem bezpośrednim, np.:
Lepiej nie lać też benzyny E10 do klasycznych Mercedesów i innych aut z mechanicznym wtryskiem paliwa K-Jetronic,czy do Hond z silnikami gaźnikowymi - czytamy.
Jak podsumowują eksperci, w wielu przypadkach zastrzeżenia dotyczą konkretnych wersji i odmian.
Np. zakaz stosowania paliwa E10 może wynikać nie z tego, że paliwo to zaszkodzi silnikowi, ale z tego, że do jego używania nie jest przystosowane zamontowane w aucie ogrzewanie postojowe - dowiadujemy się.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
997Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
453Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
451Śląskie po dogrywkach. Oni zwyciężyli w wyborach samorządowych 2024
441Tankowanie na majówkę: w długi weekend na stacjach paliw taniej nawet o 30 groszy na litrze
438"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0Zamiast na wysypisko, trafiają do szwalni. Drugie życie banerów z JSW
0Ostatni dzień na złożenie deklaracji PIT! Od jutra e-PIT niedostępny
0Rzecznik MŚP apeluje do rządu w sprawie KSeF. "Brak pojęcia o realnej gospodarce"
0Ceny gazu w lipcu poszybują. Rachunki wyższe nawet o połowę
0Najgorszy wynik PLK od 2005 roku. Spółka odnotowała rekordową stratę finansową
0