Na drodze startowej Katowice Airport zostaną przemalowane niektóre oznaczenia. Powody nie są bynajmniej estetyczne. To konieczność wynikająca ze zmieniającego się bieguna magnetycznego Ziemi. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Pyrzowicach i drugie w Polsce!
Znaki tożsamości drogi startowej – bo o nich mowa, to wielkie białe dwucyfrowe liczby namalowane na nawierzchni drogi w pobliżu jej progów. Muszą być dobrze widoczne z góry i są niezbędne do wykonywania operacji lotniczych. Droga startowa w Katowice Airport posiada na wschodnim progu oznaczenie 27, a na zachodnim 09.
Okazuje się, że nie są to wartości niezmienne, o czym przekonało się pyrzowickie lotnisko.
- Znaki tożsamości drogi startowej wyznacza się według północy magnetycznej, a biegun magnetyczny Ziemi zmienia się. Dlatego ICAO (Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego) nakazuje wszystkim lotniskom, aby raz na 5 lat przeprowadzały badanie porównujące oznaczenie tożsamości progów drogi startowej z ich rzeczywistym azymutem magnetycznym. Wynik tego typu badania, które geodeci przeprowadzili w Katowice Airport w marcu 2022 roku, wykazał rozbieżności kwalifikujące się do zmiany oznaczenia z 27 na 26 i z 09 na 08 - mówi Piotr Adamczyk, rzecznik prasowy lotniska im. Wojciecha Korfantego.
Zmiana oznaczenia znaków tożsamości drogi startowej w KTW zaplanowana została na noc z 5 na 6 października 2022.
- Jest to dosyć skomplikowana operacja, która wiąże się z koniecznością zamknięcia drogi startowej na kilka godzin. Będziemy mieli mało czasu, więc już teraz precyzyjnie przygotowujemy całą akcję – mówi rzecznik.
W historii lotniska w Pyrzowicach będzie to pierwsza tego typu operacja. Ale nie pierwsza na lotnisku w Polsce.
- Taka sama operacja została przeprowadzona w 2011 roku na dwóch poznańskich lotniskach – cywilnej Ławicy i wojskowych Krzesinach. Wtedy na Ławicy oznaczenia progów zmieniono z 11 na 10 i z 29 na 28, a w Krzesinach z 12 na 11 i z 30 na 29 – dodaje Piotr Adamczyk, rzecznik prasowy lotniska im. Wojciecha Korfantego.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
6863,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
610Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
567Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
489Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
464Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -05 powodów, dla których warto przejść na wirtualną kasę fiskalną ACLAS
0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0