Po zapaści w pandemii lotnisko w Pyrzowicach odbudowało w roku 2022 płynność finansową i zapas gotówki – mówi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządzającego Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice. W rozmowie ze Śląskim Biznesem menadżer podkreślił, że poprawa sytuacji finansowej pozwoliła spółce zaplanować kolejne inwestycje, które podniosą standard pyrzowickiego lotniska.
Rok 2022 spółka GTL zakończyła zyskiem netto. Odbudowała też zapas gotówki. Zarządca lotniska zaplanował więc przeznaczyć w 2023 roku na inwestycje 30 mln zł.
Jedną z nowości są dwa parkingi, które powinny być udostępnione w sezonie 2023/2024.
- Ważna jest również przebudowa całego układu komunikacyjnego. Już w czerwcu będziemy docierać do lotniska nową drogą 913 z rondem zlokalizowanym na terenie portu oraz z bezkolizyjnym skrzyżowaniem ze stacją kolejową. To oznacza, że w roku 2023 po raz pierwszy pasażerowie będą mogli dotrzeć do portu pociągiem. Obecnie rozmawiamy zarówno z Metropolią jak i Urzędem Marszałkowskim nad stworzeniem optymalnej siatki połączeń, tak aby nie tylko pasażerowie, ale przede wszystkim pracownicy mogli korzystać z kolei – mówi Artur Tomasik.
Obecnie na lotnisku pracuje około 4,5 tys. osób czyniąc port największym pracodawcą w regionie.
- Ci ludzie całą dobę docierają do pracy, więc tak ważne są dobre połączenia komunikacyjne. Myślę, że na chwilę obecną Metropolia stworzyła najlepszą w kraju sieć połączeń autobusowych z lotniskiem, a drugim krokiem będą właśnie połączenia kolejowe – mówi Tomasik.
Według prezesa koleją mogłoby docierać około 1 miliona pasażerów rocznie. Powołał się na dane statystyczne z innych portów lotniczych mających dostęp do kolei, z których wynika, że pociągami podróżuje około 20 proc. pasażerów. Biorąc pod uwagę fakt, że ten rok prawdopodobnie zakończy się dla Pyrzowic rekordowym wynikiem ponad 5 mln pasażerów, 20 procent stanowi właśnie 1 milion.
Prezes GTL w rozmowie ze Śląskim Biznesem wspomniał, że jeszcze 15 lat temu Pyrzowice były małym portam lotniczym. Od tego czasu GTL zrealizował w nim szereg inwestycji za około 1 mld zł, co zaowocowało poszerzeniem oferty, przyciągnięciem firm i właśnie zwiększeniem zatrudnienia do poziomu 4500 osób. Tylko przy serwisowaniu samolotów pracuje 500 osób. Artur Tomasik zauważa, że nie byłoby to możliwe, gdyby GTL nie wyremontował jednego hangaru technicznego i wybudował od podstaw dwóch kolejnych. Ostatni hangar lotnisko oddało do użytku w 2022 roku. Swoje maszyny serwisuje w nim WizzAir.
Prezes lotniska zauważa, że była to jedna z inwestycji realizowanych w bardzo trudnym okresie pandemii. Spółka straciła wówczas ponad 180 mln zł przychodu, a jednak przeznaczyła na zadania inwestycyjne ponad 200 mln zł.
- Jesteśmy nieszablonowym portem. Tracimy pieniądze, ale jednocześnie potrafimy zaryzykować, podejmować decyzje w tak trudnym czasie. Zaciągnęliśmy oczywiście kredyt, aby sfinansować zadania, ale myślę, że się udało. Mamy piękny Terminal B, oddaliśmy 9 stanowisk postojowych, które są wykorzystywane całą dobę, a także oddaliśmy nowy hanger techniczny, na co wydaliśmy ponad 200 mln zł – mówi prezes.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
W sercu Brennej powstanie nowy duży kompleks hotelowy. Tak ma wyglądać (wizualizacje)
3597Najlepsze budowy ze śląskiego wyróżnione! Znamy laureatów 28. edycji konkursu "Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku"
856Hit czy... wymyślanie koła na nowo? Innowacyjny recyklomat rozpętał burzę w sieci
799JSW Koks ma oddać Rafako kaucję - nagły zwrot akcji czy fake news? Spółka dementuje
759Rewolucja kolejowa w Katowicach. Ruszyła wielka przebudowa
708Znani inwestorzy na pokładzie Digitree Group. Transakcja za ponad 12 mln zł
+6 / -0Medyczna inwestycja stulecia. W Gliwicach powstanie szpital za 2 miliardy złotych
+6 / -0900 dodatkowych miejsc dla samochodów. Katowice Airport buduje parking za ponad 10 mln złotych
+4 / -0W Katowice Airport ruszyła budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw za 117 mln zł
+3 / -0Spektakularna inwestycja w centrum Katowic. Do renowacji 11 zabytkowych kamienic (wizualizacje)
+2 / -0Wyszły na jaw kolejne fakty o Elektrowni Rybnik. "Wiedziano o jej likwidacji w 2020 roku"
0JSW Koks ma oddać Rafako kaucję - nagły zwrot akcji czy fake news? Spółka dementuje
0Ekolodzy chcieli zablokować budowę elektrowni gazowej. Wojewoda nieugięty
0Dolina Krzemowa po śląsku. W Gliwicach ruszy realizacja dużego lotniczego projektu
0Kupił, nie kupił... kupił, choć mniej i dużo później. 8 wodorowców za rok zasili flotę GZM
0