Na drodze startowej Katowice Airport zostaną przemalowane niektóre oznaczenia. Powody nie są bynajmniej estetyczne. To konieczność wynikająca ze zmieniającego się bieguna magnetycznego Ziemi. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Pyrzowicach i drugie w Polsce!
Znaki tożsamości drogi startowej – bo o nich mowa, to wielkie białe dwucyfrowe liczby namalowane na nawierzchni drogi w pobliżu jej progów. Muszą być dobrze widoczne z góry i są niezbędne do wykonywania operacji lotniczych. Droga startowa w Katowice Airport posiada na wschodnim progu oznaczenie 27, a na zachodnim 09.
Okazuje się, że nie są to wartości niezmienne, o czym przekonało się pyrzowickie lotnisko.
- Znaki tożsamości drogi startowej wyznacza się według północy magnetycznej, a biegun magnetyczny Ziemi zmienia się. Dlatego ICAO (Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego) nakazuje wszystkim lotniskom, aby raz na 5 lat przeprowadzały badanie porównujące oznaczenie tożsamości progów drogi startowej z ich rzeczywistym azymutem magnetycznym. Wynik tego typu badania, które geodeci przeprowadzili w Katowice Airport w marcu 2022 roku, wykazał rozbieżności kwalifikujące się do zmiany oznaczenia z 27 na 26 i z 09 na 08 - mówi Piotr Adamczyk, rzecznik prasowy lotniska im. Wojciecha Korfantego.
Zmiana oznaczenia znaków tożsamości drogi startowej w KTW zaplanowana została na noc z 5 na 6 października 2022.
- Jest to dosyć skomplikowana operacja, która wiąże się z koniecznością zamknięcia drogi startowej na kilka godzin. Będziemy mieli mało czasu, więc już teraz precyzyjnie przygotowujemy całą akcję – mówi rzecznik.
W historii lotniska w Pyrzowicach będzie to pierwsza tego typu operacja. Ale nie pierwsza na lotnisku w Polsce.
- Taka sama operacja została przeprowadzona w 2011 roku na dwóch poznańskich lotniskach – cywilnej Ławicy i wojskowych Krzesinach. Wtedy na Ławicy oznaczenia progów zmieniono z 11 na 10 i z 29 na 28, a w Krzesinach z 12 na 11 i z 30 na 29 – dodaje Piotr Adamczyk, rzecznik prasowy lotniska im. Wojciecha Korfantego.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
2423Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
1388Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
999O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
808Woda z kopalni popłynie do śląskich kranów. PGG podpisała list intencyjny
783Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+2 / -0Katowice chcą przejąć i wyremontować Plac OMP. "PKP tylko obiecują"
+2 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+3 / -1Katowice: Muzeum Śląskie zasili energia geotermalna z wód kopalnianych
+2 / -0Częstochowa: Huta Liberty po roku przestoju wznawia produkcję
0Rząd rozwiewa wątpliwości ws. podatku od ogrodzeń. "Nie kuriozum, a fake news"
0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
0Katowice chcą przejąć i wyremontować Plac OMP. "PKP tylko obiecują"
0Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
0