Inwestycje i nieruchomości

Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię

Author profile image 2024-03-07, Autor: Magdalena Zmysłowska

4 marca w Katowicach ruszyła budowa pierwszej autostrady rowerowej, która połączy Brynów z Giszowcem. Przy tej okazji sprawdzamy, co dzieje się w temacie innej velostrady: na trasie Katowice-Sosnowiec. Co z inwestycją, na którą GZM przeznaczyła pół miliona złotych - i która stanęła pod znakiem zapytania, bo na trasie jej przebiegu miały powstać nowe bloki? Pytamy Metropolię.

Reklama

W miniony poniedziałek (4 marca) w Katowicach ruszyła budowa pierwszej autostrady rowerowej, która połączy Brynów z Giszowcem. Roboty budowlane potrwają 9 miesięcy, a kolejne 3 przeznaczone są na odbiory inwestycji <<Katowice rozpoczęły realizację pierwszej velostrady. Inwestycja za 11,5 mln zł>>.

Przy tej okazji wracamy do sprawy, o której pisaliśmy ponad rok temu. Temat dotyczy innej velostrady: Katowice-Sosnowiec, której budowa stanęła pod dużym znakiem zapytania.

Betonoza i bloki, zamiast velostrady Katowice-Sosnowiec?

Przypomnijmy: budowa autostrady rowerowej na trasie Katowice-Sosnowiec jest planowana od 2016 roku.

Na inwestycję Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przeznaczyła środki w wysokości pół miliona złotych, tymczasem w lutym 2023 roku okazało się, że jej realizacja się skomplikowała - bo w miejscu przebiegu linii miały powstać nowe bloki firmy B&B Pietrzak.

Sprawę nagłośniło Sosnowieckie Stowarzyszenie Rowerowe, a oburzeni mieszkańcy Katowic i aglomeracji zaczęli zbierać podpisy pod petycją. Więcej na ten temat pisaliśmy <<Betonoza i bloki, zamiast velostrady Katowice-Sosnowiec? GZM: Liczymy na porozumienie>>.

GZM o velostradzie Katowice-Sosnowiec: przebieg omija problematyczne działki

Co dalej z inwestycją? O aktualną sytuację zapytaliśmy GZM. Na nasze pytania odpowiada Witold Trólka z biura prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, który informuje, że trwa ustalanie koncepcji technicznej.

Jesteśmy na ukończeniu koncepcji technicznej, dotyczącej odcinka velostrady nr 1 na terenie Katowic. Wykonawca trasy dostosował rozwiązania projektowe do możliwości terenowych, w tym z uwzględnieniem własności terenu. Przebieg omija problematyczne działki na Burowcu, wykorzystując przyległe tereny miejskie - wyjaśnia Witold Trólka.

Co dalej? Po ukończeniu fazy koncepcyjnej, co - jak się dowiadujemy - ma nastąpić w maju br., Miasto Katowice ma przygotować właściwą dokumentację projektową oraz rozpisać przetarg na prace budowlane.

Będzie to realizowane w tym roku oraz przez ok. 2 następne lata - dodaje przedstawiciel GZM. - Inwestycja, jako strategiczny przebieg Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych, ma mieć zapewnione finansowanie Metropolii. Jej budowa pozwoli na połączenie rowerowe Śląska i Zagłębia.

Co dalej z autostradą rowerową Katowice-Sosnowiec?

O tym, że Metropolia liczy przede wszystkim na porozumienie w sprawie, mówił nam już w lutym minionego roku Marcin Dworak, pełnomocnia GZM ds. nowej mobilności. Podkreślał jednocześnie, że nawet, jeśli tego porozumienia nie uda się osiągnąć, velostrada może przebiegać wzdłuż innej trasy.

Na tym odcinku velostrada ma swój przebieg alternatywny, biegnący bezpośrednio przy działkach pokolejowych, przez tereny należące do miasta - mówił Marcin Dworak.

Velostrady połączą Sosnowiec z Katowicami i miastami Zagłębia 

Budowa Velostrad GZM jest jednym ze strategicznych działań podejmowanych we współpracy z miastami Metropolii. Mają one pełnić głownie funkcje transportową zapewniając bezpieczny przejazd do pracy, szkoły, instytucji w ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami.

W obrębie Sosnowca powstać ma 11 km tras o standardzie rowerowych autostrad. W planowanej sieci velostrad przez miasto będą przebiegać trasy nr 1 oraz 7. 

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 662