Inwestycje i nieruchomości

GZM: dodatkowe pieniądze na velostrady dla Katowic i Sosnowca

2024-03-26, Autor: mz

1,5 mln zł - taką kwotę dotacji udzieliła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia Katowicom na trwającą już budowę pierwszej autostrady rowerowej. Z kolei Sosnowiec otrzymał 455 tys. zł. dofinansowania na opracowanie dokumentacji technicznej dla dwóch odcinków velostrad, które będą przebiegać przez miasto, co pozwoli na ukończenie prac zapoczątkowanych rok temu.

 

Reklama

Budowa velostrad jest jednym ze strategicznych projektów GZM. Ma zapewnić mieszkańcom Metropolii bezpieczny i szybki transport w ramach jednego miasta lub pomiędzy nimi.

Przypomnijmy, że budowa pierwszej autostrady rowerowej w Katowicach ruszyła na początku marca. Velostrada połączy Brynów z Giszowcem <<Katowice rozpoczęły realizację pierwszej velostrady. Inwestycja za 11,5 mln zł>>.

Teraz na trwające już prace miasto dostało z Metropolii 1,5 mln zł wsparcia

Odcinek jest początkowym fragmentem velostrady nr 6 o długości 9,1 km, która pobiegnie do Mysłowic. Rozpocznie się w Katowicach – w Brynowie od ulicy Św. Huberta, będzie biegł wzdłuż nieczynnej linii kolejowej wzdłuż doliny Trzech Stawów i w dalszym biegu przez dzielnicę Giszowiec do ulicy Kolistej. Jego długość wynosi ok 4,4. km. Ten odcinek velostrady ma być gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku.

Velostrady w Sosnowcu

Sosnowiec z kolei planuje zbudować 11 km tras o standardzie rowerowych autostrad. W planowanej sieci velostrad przez miasto będą przebiegać trasy nr 1 oraz 7.

3,4 km trasy nr 1 ma przebiegać od granicy z Katowicami, przez ul. Kresową, przecinać ul. Piłsudskiego i do centrum Sosnowca, z wykorzystaniem śladu i nasypu dawnej linii kolejowej.

Pozostałe 7,6 km to odnogi "jedynki" do sąsiadujących miast Zagłębia, włączone pod wspólny numer 7. Mają one biec następująco:

  • do Czeladzi: od przecięcia drogi ekspresowej nr S86 na wysokości ul. Wiązowej, wzdłuż ul. Stalowej, przez ul. Okólną, do granicy z Czeladzią,
  • do Będzina: od wysokości ul. Wiązowej w Sosnowcu, ma biec wzdłuż drogi S86, przecinać ul. Małobądzką i docierać do skrzyżowania dróg S86 i DK94. Następnie droga zostanie poprowadzona wzdłuż DK94, do ul. Będzińskiej w Sosnowcu i granicy z Będzinem,
  • w kierunku Dąbrowy Górniczej: ma to być kontynuacja wzdłuż DK94 odnogi będzińskiej. Velostrada przetnie tu ul. Będzińską w Sosnowcu oraz układ torowisk tramwajowych i dojdzie do lewego brzegu rzeki Czarnej Przemszy, następnie w rejonie ul. Śnieżnej istniejącą kładką przekroczy rzekę i dotrze poprzez drogę wewnętrzną w rejon istniejącego przejazdu kolejowego ul. Chemicznej i ul. Piotrkowskiej. Dalej trasa rowerowa pobiegnie w rejonie ul. Piotrkowskiej, przetnie DK94, potok Zagórski i ul. Sokolską i przejdzie przez fragment Będzina, do granicy Dąbrowy Górniczej.

O tym, że budowa kluczowej autostrady rowerowej nr 1 (bo łączącej Sosnowiec z Katowicami) mocno się skomplikowała, pisaliśmy w lutym 2023 roku.

Betonoza i bloki, zamiast velostrady Katowice-Sosnowiec?

Planowana od 2016 roku inwestycja, na którą Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przeznaczyła środki w wysokości pół miliona złotych, stanęła wówczas pod znakiem zapytania - bo w miejscu przebiegu linii miały powstać nowe bloki firmy B&B Pietrzak.

Sprawę nagłośniło Sosnowieckie Stowarzyszenie Rowerowe, a oburzeni mieszkańcy Katowic i aglomeracji zaczęli zbierać podpisy pod petycją. Więcej na ten temat pisaliśmy <<Betonoza i bloki, zamiast velostrady Katowice-Sosnowiec? GZM: Liczymy na porozumienie>>.

Dzięki dotacji, rozpoczęta rok temu dokumentacja techniczna ma być gotowa jesienią tego roku.

__

Planowane przebiegi velostrad zostały wytyczone przez Metropolię we współpracy z miastami członkowskimi. Łącznie powstanie 8 velostrad o długości ok. 120 km. Ten katalog nie jest zamknięty. Trwają ustalenia dotyczące kolejnych przebiegów.


W 2024 roku planowane jest udzielenie pomocy finansowej gminom w formie dotacji celowej na kolejne etapy realizacji Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych - zapowiada GZM. - Mają być kontynuowane wykupy nieruchomości pod velostrady, ukończone mają zostać zlecone przez Sosnowiec, Czeladź i Będzin programy funkcjonalno-użytkowe, a Tychy właśnie ukończyły swoją dokumentację. Dotacje mają być udzielane też w związku z planami ogłaszania przez gminy przetargów na dokumentacje projektowe.

GZM ma również partycypować w kosztach velostrad planowanych do realizacji ze wsparciem Funduszu Sprawiedliwej Transformacji UE. To m.in. wspomniana już budowa 4,4 km velostrady nr 6 pomiędzy dzielnicami Brynów i Giszowiec w Katowicach. Prace budowlane trwają.

Jeżeli chodzi o zadania z programu Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych realizowane bezpośrednio na zamówienie GZM, ukończone zostaną prace nad przygotowaniem dwóch koncepcji technicznych – Velostrady nr 1 w Katowicach oraz Velostrady nr 6 od katowickiego Giszowca do Mysłowic. Kolejnym krokiem będzie opracowanie dokumentacji projektowych dla tych odcinków. Metropolia pomoże również miastom w procesie wykupu nieruchomości oraz zamówi kolejne koncepcje techniczne – na odcinkach, na których nie realizowano jeszcze żadnej dokumentacji.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 534

Prezentacje firm