Do końca wakacji oddany do ruchu zostanie 700 metrowy odcinek jezdni zachodniej DK 86 w stronę Tychów. Wykonawca inwestycji, sopocka firma NDI, planuje w ciągu kilku tygodni przekazać także do użytkowania kierowcom łącznicę bezkolizyjną, która łączy drogę krajową 81 z drogą krajową 86 (foto, wideo).
„Osiemdziesiątka szóstka” to jedna z najczęściej użytkowanych dróg krajowych w Polsce. Przed rozpoczęciem prac każdego dnia przejeżdżało nią około 55 tysięcy pojazdów. Prowadzona w tym miejscu inwestycja polega m. in. na rozbudowie i przebudowie odcinka ul. Pszczyńskiej (DK-86), odcinka ul. 73 Pułku Piechoty (DK-81), starego przebiegu ul. 73 Pułku Piechoty, budowy węzła drogowego na przecięciu DK-86 (ul. Pszczyńska) z DK-81 (ul. 73 Pułku Piechoty), rozbudowie węzła drogowego Kolista oraz przebudowie odcinka ul. Kolista i ul. Karolinki. Inwestorem jest Urząd Miasta Katowice. Wykonawcą jest sopocka spółka NDI.
- Bardzo się cieszę, że kolejna ważna inwestycja drogowa Katowic nabiera realnego kształtu. Niezmiennie dążymy do wyraźnego oddzielenia ruchu tranzytowego od wewnątrzmiejskiego, co najkorzystniej odczują sami mieszkańcy, a realizowana bezkolizyjna łącznica stanowi istotny element tego ogromnego przedsięwzięcia.
Zakończenie prac przy rozbudowie Drogi Krajowej 81 od węzła autostrady A4 z drogą krajową 86 będzie kluczem dla nowego, znacznie sprawniejszego układu komunikacyjnego miasta - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
- Aktualnie realizujemy budowę obu jezdni wschodnich Drogi Krajowej 86. Trwa też budowa, zaprojektowanych w ciągu tej drogi, trzech wiaduktów W2, W3 i W4. Wiadukty przebiegają nad liniami kolejowymi i nad ulicą Kolistą. Prowadzimy również roboty ziemne, wzmacniamy istniejący nasyp pomiędzy obiektami W1 i W2 oraz realizujemy budowę konstrukcji nawierzchni drogowej na odcinkach drogowych DK-86. Poza tym wykonujemy dwa przejścia podziemne w technologii żelbetowej, monolitycznej – relacjonuje Adam Owsiany, dyrektor projektu w firmie NDI.
I zapowiada, że we wrześniu do ruchu zostanie oddana łącznica bezkolizyjna (łącząca DK-81 i DK-86) umożliwiająca wjazd z ulicy 73 Pułku Piechoty na ulicę Pszczyńską w kierunku na Tychy, a już do końca wakacji 700-metrowy, odcinek jezdni zachodniej DK-86 w stronę Tychów, od wiaduktu nad ulicą Kolistą do skrzyżowania z ulicą Górniczego Stanu.
W czasie prowadzonych prac stosowane są najnowocześniejsze technologie. W ubiegłym tygodniu zakończyło się wzmacnianie podłoża w rejonie wiaduktu drugiego – wykorzystywana jest tam innowacyjna metoda tzw. „trench-mix”. W podobny sposób wzmocnione zostało również podłoże przy wiadukcie trzecim.
- Zastosowaliśmy nowatorską metodę, która polega na wzmocnieniu gruntu poprzez wgłębne mieszanie urządzeniem o nazwie „trenczer”. Urządzenie to miesza zaczyn cementowy wraz z urobkiem – mówi Robert Tuleta kierownik robót mostowych z firmy NDI - Zależało nam na dostosowaniu metod robót do warunków terenowych. Tutaj, gdzie mamy do czynienia ze znacznym uwarstwieniem podłoża gruntowego, wykorzystana technologia jest najskuteczniejsza, bo dzięki niej uzyskamy jednolity materiał cementowo-gruntowy.
W ten sposób wykonywane są panele grunto-betonowe pod każdym z przyczółków i filarów mostowych. Zaprojektowane głębokości wzmocnień wynoszą od 4 do 9 metrów.
Na realizowanej inwestycji stosuje się kilka sposobów wzmocnień słabego podłoża. Oprócz innowacyjnego „trench – mix” wykorzystuje się także kolumny DSM oraz tradycyjną wymianę gruntu (zastosowano je np. na żelbetowych przejściach podziemnych).
- Z kolei na odcinkach drogowych, w ramach robót dodatkowych, realizujemy wzmocnienie istniejącego nasypu DK 86 za pomocą kolumn DSM. Wzmocnienie to sięga głębokości do 14 metrów, a projektowana długość kolumn to 14 tysięcy metrów. To praca na najbliższe dwa miesiące – tłumaczy Adam Owsiany, dyrektor projektu w firmie NDI.
Co ważne, na ten moment prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem. Zrealizowano już m.in. budowę obu jezdni drogi krajowej 81 o długości 1 km. Przebudowano sieci uzbrojenia podziemnego, które kolidowały z projektowanym układem drogowym oraz sieci ciepłownicze, gazowe, teletechniczne, elektroenergetyczne i te należące do kopalni KWK Murcki-Staszic.
- Jesteśmy na ostatnim etapie przełączeń magistrali wodociągowej, która jest własnością Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów. W ramach tej inwestycji przebudowujemy sieć na długości ponad 1300 metrów. Jesteśmy w ostatniej fazie prac, w węźle W4 – mówi Adam Owsiany.
Magistrala przebiega z południa na północ, zasilając kilka miast aglomeracji górnośląskiej. Inwestycja nie jest łatwa do przeprowadzenia, ponieważ wykonawca musiał zadbać o to, by na każdym etapie prac zachować zarówno ciągłość ruchu drogowego, jak i kolejowego. Koszt całej inwestycji sięga 247,5 milionów, z czego 210 milionów dofinansowania uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Oddanych głosów: 2384
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
W sercu Brennej powstanie nowy duży kompleks hotelowy. Tak ma wyglądać (wizualizacje)
3340Hit czy... wymyślanie koła na nowo? Innowacyjny recyklomat rozpętał burzę w sieci
787Najlepsze budowy ze śląskiego wyróżnione! Znamy laureatów 28. edycji konkursu "Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku"
785Rewolucja kolejowa w Katowicach. Ruszyła wielka przebudowa
706JSW Koks ma oddać Rafako kaucję - nagły zwrot akcji czy fake news? Spółka dementuje
657Znani inwestorzy na pokładzie Digitree Group. Transakcja za ponad 12 mln zł
+6 / -0Medyczna inwestycja stulecia. W Gliwicach powstanie szpital za 2 miliardy złotych
+6 / -0900 dodatkowych miejsc dla samochodów. Katowice Airport buduje parking za ponad 10 mln złotych
+4 / -0W Katowice Airport ruszyła budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw za 117 mln zł
+3 / -0Spektakularna inwestycja w centrum Katowic. Do renowacji 11 zabytkowych kamienic (wizualizacje)
+2 / -0Wyszły na jaw kolejne fakty o Elektrowni Rybnik. "Wiedziano o jej likwidacji w 2020 roku"
0JSW Koks ma oddać Rafako kaucję - nagły zwrot akcji czy fake news? Spółka dementuje
0Ekolodzy chcieli zablokować budowę elektrowni gazowej. Wojewoda nieugięty
0Dolina Krzemowa po śląsku. W Gliwicach ruszy realizacja dużego lotniczego projektu
0Kupił, nie kupił... kupił, choć mniej i dużo później. 8 wodorowców za rok zasili flotę GZM
0