Polecamy na Śląsku

Koleje Śląskie mają najnowocześniejszy symulator pociągów w Europie

2020-07-15, Autor: tora

Koleje Śląskie chwalą się nowym nabytkiem – to symulator w skali 1:1 kabiny pociągu Elf 2 produkcji Pesy. To jedyny symulator tego typu pojazdu kolejowego w naszym Kraju, a jednocześnie najnowocześniejszy symulator w Europie.

Reklama

Jak w prawdziwym pociągu

Symulator stanowi połączenie najnowszej technologii, umiejętności programistycznych oraz wiedzy i doświadczenia licznych maszynistów instruktorów, którzy dzielili się nimi podczas jego tworzenia. Warunki symulacji są niemal identyczne jak warunki panujące w prawdziwym pojeździe. W 100 proc. odwzorowana została np. kabina, w której maszynista prowadzi pociąg.

Realności symulacji dodaje system wizualizacji 4K UHD oraz system dźwięku przestrzennego. Pulpit maszynisty jest odwzorowany w rzeczywistej skali wraz z urządzeniami znajdującymi się na nim. Manipulatory dla maszynisty zapewniają takie same jak w rzeczywistości warunki ich użycia, kierunek ich działania, czy towarzyszący przy ich użyciu dźwięk.

Kabina symulacyjna jest posadowiona na platformie ruchowej o sześciu stopniach swobody. Dzięki temu uzyskano odzwierciedlenie wrażeń związanych z prowadzeniem pojazdu trakcyjnego m.in. drgania, przyśpieszenie, hamowanie, przeciążenie a nawet wykolejenie pojazdu.

Symulator wyprzedza swój czas

Symulator Kolei Śląskich składa się również ze stanowiska instruktora. Pozwala ono na podgląd bieżących parametrów jazdy pociągu, wgląd do kabiny maszynisty, jak również na bieżące zmiany parametrów symulacji (zdarzenia na szlaku, awarie pociągu, nagłe zmiany pogody, usterki infrastruktury kolejowej, etc.).

Symulator umożliwia szkolenie z zakresu prowadzenia pojazdów z wykorzystaniem nowoczesnych systemów prowadzenia pociągu ETCS (Europejski System Sterowania Ruchem Pociągów) oraz szkolenia z wykorzystaniem łączności GSM-R, która od 2025 roku będzie podstawowym systemem łączności w naszym kraju.

- Nasze pociągi, które wjeżdżają do stacji Bohumin już pracują na takim systemie, dlatego tak ważne było aby podczas szkolenia przy użyciu symulatora nasi maszyniści mieli możliwość przećwiczenia łączności z dyżurnym ruchu w tym systemie – mówi Sławomir Gruszka, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach.

Do nauki i egzaminowania

Oprogramowanie symulatora umożliwia przećwiczenie różnego rodzaju zdarzeń mogących pojawić się podczas pracy pociągowej czy manewrowej. Może to odbywać się przy udziale innych symulowanych pojazdów kolejowych i drogowych a nawet maszyn rolniczych, które mogą pojawić się na torach w najmniej oczekiwanym momencie - na takie sytuacje maszynista również jest narażony w czasie wykonywania swoich obowiązków. Symulator pozwala również na odtworzenie całego wachlarza usterek pojazdu oraz zdarzeń nietypowych związanych z infrastrukturą kolejową. Został on wyposażony również w moduł eko-driving umożliwiający analizowanie zużycia energii podczas jazdy pociągu. Umiejętność ta pozwoli maszyniście na optymalne wykorzystanie energii pobieranej podczas jazdy pociągu, co przełoży się na oszczędności dla Przewoźnika a nawet może poprawić komfort podróży.

Symulator to przede wszystkim doskonałe urządzenie do nauki, ale również do egzaminowania maszynistów czy kandydatów na maszynistów. Pozwala przećwiczyć sytuacje nietypowe i ekstremalne, z którymi maszynista spotyka się rzadko. Wyrobienie odpowiedniego sposobu reagowania pozwoli na właściwe działanie w sytuacji realnego zagrożenia. Symulator pozwala sprawdzić czy maszynista prawidłowo obsługuje urządzenia sterowania i czujności pracy, oraz czy prawidłowo diagnozuje usterki pojazdów kolejowych. Ćwiczenia obejmują także prawidłową komunikację z innymi uczestnikami ruchu kolejowego. Wszystkie te czynniki wpłyną na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.

- Symulator przyczyni się do profesjonalnego szkolenia naszych maszynistów, maszynistów innych przewoźników jak również kandydatów na maszynistów – dodaje rzecznik.

Drugi pociąg powstańczy - Korfanty

Koleje Śląskie zademonstrują symulator jutro podczas konferencji prasowej. Wtedy też śląski przewoźnik pokaże drugi pociąg powstańczy - Korfanty. 

Będzie to drugi, po ubiegłorocznym „Powstańcu Śląskim”, pojazd typu ELF wpisujący się w obchody 100-lecia Powstań Śląskich. Koncepcja identyfikacji wizualnej pociągu została stworzona przez Instytucję Kultury Ars Cameralis. To kolejna wspólna realizacja odnosząca się do historii Górnego Śląska. W centrum tegorocznego projektu znalazł się Wojciech Korfanty - wyjątkowa postać śląskiej i polskiej historii. Faksymile podpisu oraz wizerunek polityka są powtarzającym się motywem, uzupełnionym fotografiami powstańców, dzięki czemu została podkreślona rola Korfantego w Powstaniach Śląskich. Pociąg „Korfanty” odnosi się do ubiegłorocznej realizacji, jednak tym razem dominantem kompozycji jest dedykowany logotyp przedstawiający orła zamkniętego w sercu. „Korfanty”, czyli ELF pierwszej generacji, został oklejony złotą okleiną. Złoto podkreśla znaczenie Powstań i zwycięstwa, którym było przyłączenie Górnego Śląska do odrodzonej Polski. To metafora potencjału drzemiącego w regionie, ukrytego nie tylko w czarnym złocie, ale tutejszej kulturze i ludziach. Kolor ma również symboliczne znaczenie – znajduje się w godle województwa. W projekcie wykorzystano zdjęcia pochodzące ze zbiorów Muzeum Historii Katowic oraz Narodowego Archiwum Cyfrowego.

Czy jesteście zadowoleni z oferty Kolei Śląskich?





Oddanych głosów: 103

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jak PiS rządzi woj. śląskim?






Oddanych głosów: 620