Inwestycje i nieruchomości

Kontrakt na budowę kolejnego odcinka A1

2018-08-01, Autor: Wacław Wrana

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała kontrakt na budowę kolejnego, brakującego odcinka autostrady A1. Mowa o łódzkim odcinku autostrady węzła „Tuszyn” do węzła „Piotrków Trybunalski Południe”. GDDKiA podtrzymuje, że autostradą A1 z północy na południe kraju bez przeszkód pojedziemy w 2022 roku.

Reklama

Autostrada A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, przecinającą całe terytorium kraju. Aktualnie bez przeszkód można poruszać się autostradą od południowej granicy w Gorzyczkach do lotniska w Pyrzowicach, a następnie od Tuszyna pod Łodzią aż do Gdańska.

„Wyrwę” na mapie autostrady A1 i sporym utrudnieniem dla kierowców jest odcinek na północ od Pyrzowic aż do Tuszyna, który trzeba pokonywać starą, niebezpieczną „gierkówką”.

Na brakującym fragmencie autostrady trwają aktualnie prace budowlane między Pyrzowicami a Rząsawą. To prawie 60-kilometrowy odcinek, który ma być gotowy w 2019 roku.

23 lipca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Polaqua, która wybuduje 17-kilometrowy odcinek A1 od Rząsawy do granic województwa śląskiego i łódzkiego.

30 lipca GDDKiA zawarła umowę na realizację jednego z czterech pozostałych brakujących odcinków autostrady w województwie łódzkim. Mowa o fragmencie od węzła „Tuszyn” do węzła „Piotrków Trybunalski Południe”.

Wykonawcą kontraktu w systemie „Zaprojektuj i zbuduj” jest konsorcjum firm: Budimex - Strabag. Wykonawca na realizację zadania ma 32 miesiące, do czego należy doliczyć okresy zimowe (15 grudnia - 15 marca). Koszt przedsięwzięcia to ok. 478,9 mln zł.

Ten odcinek autostrady A1 będzie biegł po śladzie istniejącej drogi. Nowością będzie betonowa nawierzchnia.

- Po zakończeniu budowy, autostrada w naturalny sposób utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic co ułatwi dostępu do polskich portów z Czech, Słowacji czy Węgier. W efekcie przyczyni się do rozwoju rodzimej gospodarki zarówno w ujęciu lokalnym i ogólnokrajowym. Będzie podstawowym rusztem komunikacyjnym kraju” - powiedział podczas uroczystości podpisania umowy Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

GDDKiA już zapowiada podpisanie kolejnych umów na budowę A1:

  • koniec sierpnia – umowa z konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz MIRBUD na budowę tzw. odcinka B - Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk (ok. 24,2 km, wartość umowy: 687 mln zł).

  • początek września - umowa z konsorcjum: Strabag (lider) i Budimex na budowę odcinka C - Kamieńsk – Radomsko (ok. 16,7 km, wartość umowy: 573 mln zł

  • koniec sierpnia - umowa z firmą Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR na budowę odcinka D Radomsko – do granicy województwa (ok. 7 km, wartość umowy: 338,3 mln zł).

Jeśli te plany GDDKiA się powiodą, autostradą A1 z Gdańska do Gorzyczek bez przeszkód pojedziemy w 2022 roku.

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy poradzimy sobie bez gazu z Rosji?






Oddanych głosów: 415