Inwestycje i nieruchomości

Kontrakt na budowę kolejnego odcinka A1

2018-08-01, Autor: Wacław Wrana

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała kontrakt na budowę kolejnego, brakującego odcinka autostrady A1. Mowa o łódzkim odcinku autostrady węzła „Tuszyn” do węzła „Piotrków Trybunalski Południe”. GDDKiA podtrzymuje, że autostradą A1 z północy na południe kraju bez przeszkód pojedziemy w 2022 roku.

Reklama

Autostrada A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, przecinającą całe terytorium kraju. Aktualnie bez przeszkód można poruszać się autostradą od południowej granicy w Gorzyczkach do lotniska w Pyrzowicach, a następnie od Tuszyna pod Łodzią aż do Gdańska.

„Wyrwę” na mapie autostrady A1 i sporym utrudnieniem dla kierowców jest odcinek na północ od Pyrzowic aż do Tuszyna, który trzeba pokonywać starą, niebezpieczną „gierkówką”.

Na brakującym fragmencie autostrady trwają aktualnie prace budowlane między Pyrzowicami a Rząsawą. To prawie 60-kilometrowy odcinek, który ma być gotowy w 2019 roku.

23 lipca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Polaqua, która wybuduje 17-kilometrowy odcinek A1 od Rząsawy do granic województwa śląskiego i łódzkiego.

30 lipca GDDKiA zawarła umowę na realizację jednego z czterech pozostałych brakujących odcinków autostrady w województwie łódzkim. Mowa o fragmencie od węzła „Tuszyn” do węzła „Piotrków Trybunalski Południe”.

Wykonawcą kontraktu w systemie „Zaprojektuj i zbuduj” jest konsorcjum firm: Budimex - Strabag. Wykonawca na realizację zadania ma 32 miesiące, do czego należy doliczyć okresy zimowe (15 grudnia - 15 marca). Koszt przedsięwzięcia to ok. 478,9 mln zł.

Ten odcinek autostrady A1 będzie biegł po śladzie istniejącej drogi. Nowością będzie betonowa nawierzchnia.

- Po zakończeniu budowy, autostrada w naturalny sposób utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic co ułatwi dostępu do polskich portów z Czech, Słowacji czy Węgier. W efekcie przyczyni się do rozwoju rodzimej gospodarki zarówno w ujęciu lokalnym i ogólnokrajowym. Będzie podstawowym rusztem komunikacyjnym kraju” - powiedział podczas uroczystości podpisania umowy Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

GDDKiA już zapowiada podpisanie kolejnych umów na budowę A1:

  • koniec sierpnia – umowa z konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz MIRBUD na budowę tzw. odcinka B - Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk (ok. 24,2 km, wartość umowy: 687 mln zł).

  • początek września - umowa z konsorcjum: Strabag (lider) i Budimex na budowę odcinka C - Kamieńsk – Radomsko (ok. 16,7 km, wartość umowy: 573 mln zł

  • koniec sierpnia - umowa z firmą Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR na budowę odcinka D Radomsko – do granicy województwa (ok. 7 km, wartość umowy: 338,3 mln zł).

Jeśli te plany GDDKiA się powiodą, autostradą A1 z Gdańska do Gorzyczek bez przeszkód pojedziemy w 2022 roku.

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 768