GDDKiA w Katowicach kolejny raz zapowiada gruntowną naprawę 16-kilometrowego odcinka autostrady A1 Piekary Śląskie – Pyrzowice. Roboty poprzedzi wykonanie dokumentacji projektowej, odbiegającej jednak od standardowych przygotowań do wymiany dywanika asfaltowego, ponieważ problemem autostrady nie jest nawierzchnia, a podbudowa. Konieczność jej wymiany może drastycznie podnieść koszty przedsięwzięcia.
Przetarg na dokumentację techniczną GDDKiA planowała jeszcze w 2021 roku. Najpewniej uda się go ogłosić w roku 2022. Wpierw GDDKiA chce mieć ekspertyzę.
- Obecnie trwa przygotowanie dokumentacji przetargowej na wyłonienie wykonawcy ekspertyzy technicznej infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich. Wyłoniony w ramach przetargu wykonawca będzie odpowiedzialny również za opracowanie programu naprawczego i dokumentacji projektowej dla remontu autostrady A1 na odcinku Pyrzowice - Piekary Śląskie – informuje Marek Prusak.
Drogowcy zdają sobie sprawę, że nie będzie to zwykły remont. Przed ogłoszeniem przetargu w temacie remontu śląskiego odcinka A1 wypowie się Rada Naukowa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Jej członkowie zostali poproszeni o zapoznanie się z dotychczasowymi ustaleniami oraz przygotowanymi materiałami. Następnie Rada Naukowa przedstawi swoją opinię na temat charakteru zjawiska, wpływającego na uszkodzenia na tym odcinku.
Rada Naukowa jako stały zespół opiniodawczy działający przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad została powołana 6 czerwca 2017 r. Do zadań Rady Naukowej należy m.in. wydawanie opinii i doradztwo w zakresie związanym z planowaniem rozwoju sieci dróg krajowych, opiniowanie i doradztwo w sprawach związanych ze zmianą przepisów i wymagań technicznych, instrukcji i innych aktów prawnych, opiniowanie zagadnień określonych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Po co tak szerokie konsultacje? Wszystko przez rodzaj szkód. Jeśli okaże się, że trzeba będzie wykonać nową podbudowę, koszt remontu może być równy bądź wyższy kosztowi budowy autostrady. Trzeba będzie usunąć obecny asfalt, podbudowę, położyć nowe warstwy, potem nawierzchnię, itd.
Odcinek autostrady A1 do lotniska w Pyrzowicach oddany został do użytku w czerwcu 2012 roku. Jezcze w okresie gwarancyjnym na drodze ujawniły się nierówności, które z czasem zaczęły się pogłębiać. Płynny przejazd odcinkiem A1 stał się niemal niemożliwy. GDDKiA zleciła ekspertyzę, by wyjaśnić przyczynę pojawienia się pofałdowań autostrady. Wynikami badań Dyrekcja podzieliła się w 2019 roku.
- Po oddaniu do użytkowania tego odcinka, materiał zastosowany w podbudowie autostrady zaczął przejawiać cechy wysadzinowe, co jest przyczyną obecnego stanu nawierzchni jezdni. Żużle zastosowane w podbudowie w kontakcie z wilgocią zaczęły pęcznieć. Aktywność chemiczna dobiegła końca i nie obserwujemy już nowych nierówności na autostradzie. To umożliwia nam planowanie prac remontowych, które zapewnią długotrwały efekt – mówił Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Wyjaśniał, że na etapie projektowania i budowy drogi nie można było przewidzieć wysadzinowego charakteru jednego z materiałów wbudowanych w podbudowę autostrady. Zastosowane materiały do budowy drogi, a także technologia wykonania robót, były zgodne z dokumentacja projektową.
W 2021 roku na zlecenie drogowców wykonano szereg odwiertów kontrolnych.
- W ubiegłym roku podjęliśmy działania rozpoznawcze, które miały pomóc w określeniu zakresu ekspertyzy technicznej infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich oraz opracowania programu naprawczego. Wykonaliśmy ponad pięćdziesiąt odwiertów do badań geologicznych. Sprawdzaliśmy również szczelność i stan techniczny kanalizacji deszczowej. Zrobione zostały wykopy odkrywkowe: pasa rozdziału, jezdni, podbudowy, warstwy mrozoochronnej oraz zasypek kanalizacji. Wykonaliśmy również pomiary ugięć sprężystych aparatem FWD. Analiza pobranych próbek i wyniki pozostałych badań geotechnicznych zostaną przekazane firmie wyłonionej w przetargu na wykonanie opracowania technicznego remontu nawierzchni – informuje Marek Prusak.
Długość odcinka: 16,07 km
27 września 2005 r. - decyzja lokalizacyjna
12 lutego 2008 r. - decyzja środowiskowa dla odcinka Pyrzowice - Piekary Śląskie
2 lutego 2009 r. - decyzja środowiskowa dla węzła Pyrzowice
12 czerwca 2009 r. - pozwolenie na budowę dla odcinka Pyrzowice - Piekary Śląskie
5 sierpnia 2009 r. - pozwolenie na budowę dla węzła Pyrzowice
27 lipca 2009 r. - podpisanie umowy:
Projektant: Complex Projekt/Transprojekt Kraków
Wykonawca: konsorcjum Firm Budimex (lider) I Mostostal Warszawa (partner)
Nadzór Inwestorski: Arcadis/MottMcDonald
7 sierpnia 2009 r. - przekazanie placu budowy
20 sierpnia 2009 r. - rozpoczęcie robót
1 czerwca 2012 r. - oddanie do ruchu
Tagi: a1 remont, A1, autostrada A1, GDDKiA
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
50 Krabów rocznie będzie wyjeżdżać z Gliwic. 850 mln zł na produkcję dla Bumaru-Łabędy
20297S1 Przybędza-Milówka. Ostatnia nawa drugiego tunelu w Beskidach przebita (foto)
8326Nowa restauracja wyrosła na terenie zabrzańskiej SSE. Zakład zatrudnia 1000 osób
1192MDC2 Park Gliwice ma nowego najemcę. To jedna z wiodących na świecie firm z branży IT
857Rekordowe 2,5 mld zł na modernizacje do 2024. Śląskie sumuje inwestycje drogowe
77950 Krabów rocznie będzie wyjeżdżać z Gliwic. 850 mln zł na produkcję dla Bumaru-Łabędy
+47 / -5S1 Przybędza-Milówka. Ostatnia nawa drugiego tunelu w Beskidach przebita (foto)
+33 / -3Nowość na biznesowej mapie Katowic. 55-metrowy biurowiec Craft oddany do użytku
+13 / -3W stolicy Górnego Śląska najłatwiej kupić mieszkanie. Katowice na ogólnopolskim podium
+9 / -4Rekordowe 2,5 mld zł na modernizacje do 2024. Śląskie sumuje inwestycje drogowe
+3 / -0DK78. Powstanie kolejny odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia
0Tu mieszkał Wojciech Korfanty. Katowice remontują kamienicę przy Gliwickiej 4
0S1 Przybędza-Milówka. Ostatnia nawa drugiego tunelu w Beskidach przebita (foto)
0Silesia Star ma nowego najemcę. Do biurowca wprowadzi się firma z branży automotive
0Nowa restauracja wyrosła na terenie zabrzańskiej SSE. Zakład zatrudnia 1000 osób
0