Od lat kierowcy jeżdżący autostradą A1 zwracali uwagę na duże nierówności na odcinku między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła ekspertyzę materiałów zastosowanych do podbudowy. Właśnie podzieliła się wynikami badań.
- Przyczyną odkształceń była reakcja chemiczna użytych materiałów, które spełniały wymagania projektowe i kontraktowe, a po wbudowaniu w nawierzchnię zaczęły przejawiać cechy wysadzinowe – informuje Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Rzecznik zaznacza, że aktywność chemiczna materiałów wykorzystanych do wykonania podbudowy autostrady A1 na odcinku Pyrzowice - Piekary Śląskie, która przyczyniła się do powstania nierówności nawierzchni trasy, zakończyła się.
Przypomnijmy. Budowa tego odcinka autostrady A1 rozpoczęła się w 2009 roku, a kierowcy z nowej trasy skorzystali w czerwcu 2012 roku. Jeszcze w okresie gwarancyjnym na nawierzchni drogi pojawiły się nierówności. GDDKiA zapewnia, że na bieżąco zgłaszała je wykonawcy do usunięcia. Jednak pomimo podjętych działań powstawały kolejne nierówności. - Zleciliśmy przeprowadzenie ekspertyzy w zakresie materiałów zastosowanych do podbudowy. Mając jej wyniki możemy przystąpić do dalszych działań – mówi Marek Prusak.
Wiadomo już, że zastosowane w konstrukcji autostrady materiały spełniały wymagania projektowe i kontraktowe, na podstawie których budowano autostradę. Fakt ten potwierdzają dokumenty przedstawione przez wykonawcę.
- Po oddaniu do użytkowania tego odcinka, materiał zastosowany w podbudowie autostrady zaczął przejawiać cechy wysadzinowe, co jest przyczyną obecnego stanu nawierzchni jezdni. Żużle zastosowane w podbudowie w kontakcie z wilgocią zaczęły pęcznieć. Aktywność chemiczna dobiegła końca i nie obserwujemy już nowych nierówności na autostradzie. To umożliwia nam planowanie prac remontowych, które zapewnią długotrwały efekt – mówi Marek Prusak.
Rzecznik wyjaśnia, że na etapie projektowania i budowy drogi nie można było przewidzieć wysadzinowego charakteru jednego z materiałów wbudowanych w podbudowę autostrady. Zastosowane materiały do budowy drogi, a także technologia wykonania robót, były zgodne z dokumentacja projektową.
Dyrekcja zwraca ponadto uwagę, że ten odcinek A1 przebiega przez teren Górnego Śląska, którego budowa geologiczna, cechująca się złożoną tektoniką oraz eksploatacją górniczą, dodatkowo przekłada się na stan dróg. Powierzchnia terenu nieustannie jest narażona na powstawanie nierówności i jest to charakterystyczne dla tego regionu, w odróżnieniu od pozostałej części kraju, gdzie tego typu zjawiska nie występują.
Tagi: A1, autostrada, GDDKiA
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Medyczna inwestycja stulecia. W Gliwicach powstanie szpital za 2 miliardy złotych
976PGE GiEK oficjalnie potwierdza doniesienia ws. Elektrowni Rybnik
552Setki pracowników fabryki w Gliwicach zostanie bez pracy. "Zwolnienia posypały się z tygodnia na tydzień"
529Czarny dzień dla Rafako. Gigant energetyki z Raciborza upada
476Rewolucja kolejowa w Katowicach. Ruszyła wielka przebudowa
394Znani inwestorzy na pokładzie Digitree Group. Transakcja za ponad 12 mln zł
+6 / -0Medyczna inwestycja stulecia. W Gliwicach powstanie szpital za 2 miliardy złotych
+6 / -0900 dodatkowych miejsc dla samochodów. Katowice Airport buduje parking za ponad 10 mln złotych
+4 / -0W Katowice Airport ruszyła budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw za 117 mln zł
+3 / -0Parkowanie w Katowicach po nowemu. Będzie taniej w Strefie Kultury
+2 / -0Hit czy... wymyślanie koła na nowo? Innowacyjny recyklomat rozpętał burzę w sieci
0SRK wykupi kolejne pogórnicze mieszkania
0Czołowy deweloper przemysłowy Górnego Śląska i Zagłębia postawi w Gliwicach kolejne centrum logistyczne
0Rewolucja kolejowa w Katowicach. Ruszyła wielka przebudowa
0Czynsze w Katowicach w górę. Tak uplasują się na tle innych polskich miast
0
~Michał Faryna 2019-12-10
06:35:02
Wielu " fachowców" od dróg słyszałem i widziałem , ale takiej bzdury jeszcze nie.
Otóż kazdy materiał do podbudowy mozna ocenić laboratoryjnie , tylko trzeba poświęcić na to czas. Akurat w tej materii mam doswiadczenie , widocznie zastosowano materiał z nieprzepalonego lubka haldowego , ktory wchodząc w reakcje z wilgocią spowodował wysadziny. W latach 80- tych masowo oszczedzano na tluczniach i stosowano lubki , co do dzisiaj widac na niektorych drogach. Radziłbym sprawdzic kosztorysy inwestorskie i porównać z wykonawczymi.
~Donpedro 2019-12-10
08:29:52
Co za oszusty.
"Żużle zastosowane w podbudowie w kontakcie z wilgocią zaczęły pęcznieć. Aktywność chemiczna dobiegła końca i nie obserwujemy już nowych nierówności na autostradzie. To umożliwia nam planowanie prac remontowych, które zapewnią długotrwały efekt"
A ciekawe za co placil podatnik przy budowie tej autobany? Bo jak za dolomit to jest przekret.
W Czechach na D1 w Ostrawie Francuzy z Eurovii zastosowaly identyczna technike. Hasie z haldy z elektrowni Dalkia (tez francuski wlasciciel) zastosowali jako podklad, efektem sa ograniczenia jazdy do 70 km/h. I proces wieloletni a do tego marazm w remoncie drogi. Francuzi nie przyznaja sie do oszustwa a Czesi czekaja na werdykt sadu.
Nas to nie czeka, bo bledy beda poprawiane na koszt panstwa czyli za nasze pieniadze.
Koledze w poscie powyzej chodzi o łupki a nie lubki :):) czyli berga z holdy ( czerwono przepolono abo czorne lupki ilaste). No bo Lubki to tako miejscowosc pod Zbroslawicami.
~Zbigniew Sutor 2019-12-10
23:59:26
Nie podoba mi się jazda w tunelu ekranów które w polu są niepotrzebne,a wyboje są poza polami eksploatacji kopalń i bez ściemy,tam gdzie są kopalnie czyli w stronę Bytomia i Zabrza tego nie ma
~Wojto Dęblin 2019-12-15
07:11:59
W końcu znalazłem artykuł na ten temat. Jechałem tamtędy na pocz. 09 .2018 r. i zdziwił mnie właśnie zły stan całkiem nowej drogi. Oby szybko nastąpił remont.
~Jurko Rombek 2020-09-16
09:51:29
Qrła,kartoflów nie można spokojnie ugotować takie hople
~Tomasz Raudner 2020-09-28
10:59:56
Polecam najnowszy artykuł, w którym piszemy o remoncie problematycznego odcinka autostrady: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,bedzie-remont-a1-kolo-pyrzowic-gddkia-ruch-nowa-jezdnia-w-2020-roku,wia5-2-3680.html