Wiadomości

Pełnomocnictwo w ZUS: Jak go udzielić? Komu? Ile jest ważne?

2024-02-26, Autor: mz

Co zrobić, gdy choroba, wiek lub inne przyczyny uniemożliwiają samodzielne załatwienie sprawy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych? To oczywiste - wystarczy udzielić pełnomocnictwa. Ale w jaki sposób to zrobić i jak długo jest ważny dokument? Wątpliwości rozwiewa Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.

Reklama

Pełnomocnictwo w ZUS - kluczowy formularz PEL

- Emeryci, renciści, ale też inni klienci, którzy z różnych przyczyn nie mogą, bądź nie chcą, samodzielnie załatwiać swoich spraw w ZUS-ie, mogą upoważnić do tego inną osobę - przypomina Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.

W tym celu należy wypełnić formularz ZUS PEL, a następnie dostarczyć go do Zakładu.

– Takie pełnomocnictwo może być z wielu względów wygodne, chociażby w sytuacji gdy jesteśmy unieruchomieni z powodu choroby i nie możemy dotrzeć do placówki ZUS, albo gdy jesteśmy za granicą, a w tym czasie będziemy potrzebować zaświadczenia. Dzięki pełnomocnictwu może to za nas załatwić inna, wskazana przez nas, osoba – podpowiada Beata Kopczyńska.

Specjalnie w tym celu przygotowany formularz pełnomocnictwa o nazwie PEL można go pobrać ze strony internetowej www.zus.pl lub z PUE ZUS. Druk jest także dostępny w każdej placówce ZUS.

W formularzu wskazujemy osobę, która będzie reprezentowała nas w kontaktach z ZUS. W dokumencie zamieszczamy również nasze dane - czyli osoby udzielającej pełnomocnictwa:

  • PESEL,
  • datę urodzenia,
  • adres zamieszkania,
  • numer telefonu,

a także dane pełnomocnika oraz zakres pełnomocnictwa, który ma określić, do jakich danych i uprawnień ma mieć dostęp pełnomocnik.

Wypełniony formularz składamy w ZUS.

Pełnomocnictwo w ZUS - jakich spraw dotyczy?

Poprzez formularz ZUS PEL można udzielić pełnomocnictwa:

  • jednorazowo - do wykonania konkretnej czynności np. do odebrania korespondencji, czy załatwienia jednostkowej sprawy.
  • do załatwiania wszystkich spraw w ZUS-ie, poza reprezentowaniem płatnika składek podczas kontroli ZUS.

W tym ostatnim przypadku wymagany jest inny formularz - druk PEL-K.

Nie tylko osobiście. Pełnomocnictwo do ZUS PUE

Co ważne, pełnomocnictwa udzielić można również do załatwiania spraw za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS, nawet w przypadku, gdy jeśli klient sam nie ma własnego profilu na PUE ZUS.

- Wystarczy, by upoważniona osoba go posiadała - wyjaśnia rzeczniczka. - Aby pełnomocnik mógł reprezentować wszystkie sprawy w ZUS-ie i otrzymać dostęp do jego konta na portalu PUE ZUS we wskazanym zakresie, wystarczy zaznaczyć na formularzu obie opcje: do załatwiania spraw w ZUSdo załatwiania spraw za pośrednictwem PUE ZUS.

ZUS. Ile trwa pełnomocnictwo i jak je odwołać?

Pełnomocnictwo może zostać udzielone:

  • na czas określony ze wskazaniem okresu,
  • na czas nieokreślony.

Jeśli w pełnomocnictwie nie zostaną wpisane daty jego obowiązywania, przyjmuje się, że upoważnienie osoby do załatwienia spraw udzielane jest od dnia jego dostarczenia do ZUS-u do odwołania.

Odwołać pełnomocnictwo można w każdym czasie. Wystarczy złożyć formularz ZUS PEL-O.

Złożenie ogólnego pełnomocnictwa wiąże się z tym, że korespondencja od chwili wskazanej w formularzu ZUS PEL nie będzie kierowana do klienta, ale do jego pełnomocnika. Jeśli więc taka osoba nadal chce otrzymywać korespondencję z Zakładu, powinna wybrać wariant upoważnienia do wykonania konkretnej czynności przez pełnomocnika – tłumaczy rzeczniczka.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 534

Prezentacje firm