Inwestycje i nieruchomości

PKP przebuduje magistralę węglową. To kluczowa inwestycja na Śląsku, warta 1,5 mld zł

2020-02-05, Autor: Tomasz Raudner

PKP Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły przetarg na przebudowę magistrali węglowej, obejmującej odcinek linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Na modernizację PKP PLK wyda ponad 1,5 mld zł. Modernizacja magistrali węglowej na odcinku przebiegającym na Górnym Śląsku to jedna z najważniejszych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

Reklama

PKP wyłoniła wykonawcę przebudowy 25-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie, po którym kursują pociągi pasażerskie, m.in. Kolei Śląskich z Katowic do Bytomia, Tarnowskich Gór, Lublińca oraz Kluczborka oraz pociągi towarowe w kierunku Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni.

Wykonawcą ma być Intercor. O fakcie poinformowało na razie miasto Bytom. PLK zamierza oficjalnie poinformować o inwestycji na przełomie I i II kwartału, po podpisaniu umowy z wykonawcą. Prace projektowe zaplanowane są na 2020 rok, natomiast sama przebudowa odbędzie się w latach 2021 – 2023.

 

Węglówka także dla pasażera

Magistrala Węglowa to kolejowy odpowiednik Autostrady A1. Liczy 493,3 km. Zbudowana została w latach 1926–1933, dla połączenia Śląska i Zagłębia z portem w Gdyni. Była to największa i najnowocześniejsza inwestycja transportowa II Rzeczypospolitej. Rozstrzygnięty teraz przetarg wchodzi w zakres przebudowy 165-kilometrowego odcinka linii 131 zwanej potocznie Węglówką od Chorzowa Batorego do Zduńskiej Woli.

Prace obejmą wymianę torów, rozjazdów oraz sieci trakcyjnej. Podwyższona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 140 km/h. Pociągi towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawną obsługę większej liczby składów towarowych.

Budowa nowych 4 lokalnych centrów sterowania Bytom, Tarnowskie Góry, Herby Nowe i Zduńska Wola Karsznice, w większym stopniu zagwarantuje bezpieczną i płynną jazdę pociągów. Do prowadzenia ruchu z wyższą prędkością zostaną dostosowane obiekty inżynieryjne. Inwestycja obejmie remont blisko 180 obiektów – mostów, wiaduktów i przepustów. Zwiększy się również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym m.in. dzięki modernizacji 71 przejazdów kolejowo – drogowych.

Nowe wygodne perony

Trasa ma istotne znaczenie dla ruchu pasażerskiego. W ramach inwestycji na całym 165-kilometrowym odcinku przebudowane zostaną stacje i przystanki m.in.: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Tarnowskie Góry, Nakło Śląskie, Kalety, Radzionków, Rusiec Łódzki, Zduńska Wola Karsznice, Miasteczko Śląskie, Radzionków Rojca i Siedlce Łaskie. Na każdej stacji powstaną dwa nowe, wygodniejsze perony wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, wiatami, oświetleniem i czytelnym oznakowaniem.

Zmiany na Śląsku

Dzięki inwestycji mieszkańcy Chorzowa zyskają nowy przystanek kolejowy - między stacjami Chorzów Miasto i Chorzów Batory, w okolicach ulicy Strzelców Bytomskich – w pobliżu kampusów Uniwersytetu Śląskiego, Wyższej Szkoły Bankowej oraz szpitala. Szereg prac zaplanowano w Bytomiu, o czym niżej. Zmodernizowany odcinek linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tarnowskie Góry stanie się również ważnym elementem połączenia Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach.

Dla Bytomia inwestycja jest istotna z kilku powodów. Prace będą obejmowały roboty torowe na odcinku linii kolejowej przebiegającej przez Bytom, ale także remont stacji Bytom, Bytom Karb, Bytom Północny oraz posterunku odgałęźnego Bytom Północny. Ponadto wymieniona będzie sieć trakcyjna, przebudowane zostaną rozjazdy, wyremontowane i zbudowane na nowo wiadukty kolejowe, a także urządzenia sterowania ruchem.

Warto podkreślić, że zaplanowano również zmianę układu torowego stacji w Bytomiu, w tym rozbiórkę peronu 1 i likwidację wiaty peronowej, modernizacje 2, 3 i 4 peronu, oczyszczenie i zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji hali nad peronami oraz wymianę poszycia dachu, a także wykonanie kanalizacji deszczowej oraz powstanie nowych elementów małej architektury. Modernizacja obejmie także stację Bytom – Karb i Bytom – Północny, która zostanie przesunięta o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Warto dodać, że na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.

- Cieszymy się, że inwestycja kolejowa o wartości 1,5 mld zł będzie realizowana w Bytomiu. Komunikacja publiczna to jeden z naszych priorytetów. Jeśli PKP zrealizuje swoje plany modernizacyjne, a gmina pozyska dofinansowanie na budowę centrum przesiadkowego, komfort podróżujących komunikacją publiczną znacząco się poprawi – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.

W ramach zaplanowanych prac oprócz remontów torów i stacji kolejowych zmodernizowane lub wybudowane od podstaw zostaną również budynki i urządzenia służące prowadzeniu i sterowaniem ruchu kolejowego.

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jak formę pracy wolisz bardziej?




Oddanych głosów: 321