Blisko 30% konsumentów miało wyruszyć na świąteczne zakupy tydzień przed Wielkanocą, a prawie 22% robi to niemal na ostatnią chwilę. Jak komentują eksperci, konsumenci właśnie teraz liczą na najlepsze rabaty. Tydzień przed świętami wzrasta bowiem zainteresowanie ofertami z gazetek promocyjnych.
W tym roku blisko 30% konsumentów zaplanowało realizację świątecznych zakupów tydzień przed Wielkanocą (rok wcześniej – ponad 30%). Dwa tygodnie przed tym terminem zamierzało je zrobić ponad 22% shopperów (rok temu – prawie 27%). Tak wynika z raportu pt. "Świąteczne zakupy Polaków 2024", autorstwa Grupy BLIX i Proxi.cloud.
Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku, metodą wywiadów internetowych wśród blisko 1,3 tys. konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację zakupów.
– Robienie zakupów na tydzień przed świętami to już niemal polska tradycja. Najwięcej osób wybiera się na zakupy właśnie wtedy, by postawić na wielkanocnym stole jak najświeższe mięso, ryby, warzywa czy owoce. Natomiast wizyty w sklepach w środku Wielkiego Tygodnia nie są możliwe dla wszystkich ze względu na ograniczenia czasowe. Grożą też utknięciem w długiej kolejce do kasy – zauważa Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX.
Ekspert dodaje, że dla konsumentów liczą się też przedświąteczne okazje, które pomagają im oszczędzić na dużych zakupach. Tydzień przed świętami wzrasta zainteresowanie ofertami z gazetek promocyjnych. Konsumenci liczą, że właśnie wtedy sieci handlowe zaoferują im najlepsze rabaty na produkty, które po Wielkanocy mogą nie być już tak chętnie kupowane. Niektórzy czekają naprawdę na ostatnią chwilę. Z badania wynika, że na kilka dni przed Wielkanocą zostawia zakupy blisko 22% shopperów (rok temu – prawie 23%).
Ponad 20% konsumentów zupełnie odwrotnie podeszło do tematu, zaopatrując się w wielkanocne produkty aż miesiąc przed świętami. I w tym roku przybyło takich osób w stosunku do ub.r. (poprzednio – 13%). Dr Sarna uważa, że w ich przypadku mogło to wynikać z chęci rozłożenia zakupów w czasie i uniknięcia kolejek, jakie były widoczne w sklepach rok temu.
– Moim zdaniem, na wcześniejsze rozpoczęcie zakupów świątecznych niż rok temu prawdopodobnie miała wpływ poprawa nastrojów konsumentów i przedsiębiorców. Spadek inflacji przełożył się na ożywienie zakupowe. Pomogły w tym też nasilone działania promocyjne firm handlowych – komentuje dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zespołu Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym.
O tym, że - dzięki dynamicznemu wzrostowi wynagrodzeń i spadającej inflacji - Polacy mogą podejść do tegorocznych świątecznych zakupów z większym optymizmem, już pisaliśmy <<Wiosenne ożywienie na rynku pracy, czyli wielkanocne zakupy w nowej rzeczywistości>>.
Z kolei ponad 3% shopperów wciąż jeszcze nie wie, kiedy wybierze się po świąteczne produkty (rok temu – blisko 5%). Nie ma to znaczenia dla prawie 3% ankietowanych (niecałe 3%), a 0,5% uczestników sondażu nie zamierza robić żadnych zakupów (0,4%).
– Jak widać, teraz mniej osób jest niezdecydowanych. Konsumenci coraz lepiej się organizują – zwraca uwagę dr Sarna.
Jak wynika z raportu, obecnie ponad 93% konsumentów stawia na zakupy stacjonarne (poprzednio – blisko 93%). Przeszło 4% shopperów kupuje część produktów w fizycznych placówkach, a resztę online (wcześniej – ponad 5%). Nie ma to znaczenia dla nieco ponad 1% nabywców (poprzednio – 1%). Niezdecydowani stanowią tylko 1% (1,3%), a wyłącznie online zaopatrzy się na Wielkanoc 0,3% ankietowanych (0%).
Biorąc pod uwagę typ placówki, w której konsumenci planują głównie zrobić zakupy, zdecydowanie pierwsze miejsce zajmują dyskonty – blisko 94% (poprzednio – prawie 95%). Dalej w rankingu widać supermarkety – ponad 22% (rok wcześniej – blisko 19%), hipermarkety – prawie 15% (22%), targowiska i bazary – niecałe 15% (niecałe 14%), a także sklepy osiedlowe – blisko 6% (prawie 6%). Prawie 2% konsumentów nie wie, gdzie zrobi zakupy (poprzednio – ponad 2%). Nie ma znaczenia dla przeszło 1% shopperów (blisko 2%). W sieciach convenience zaopatrzy się ponad 1% ankietowanych (1,1%), a w cash&carry – 0,9% (0,9%).
Dla ekspertów nie jest zaskoczeniem to, że dyskonty deklasują inne formaty. To rezultat synergii niskich cen i dużej dostępności placówek.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Protest w obronie pracowników kolei na węźle katowickim. Ruch pociągów przywrócony!
485Innowacja w Gliwicach: ciepło pozyskane od prywatnego inwestora zasili miejską sieć
441Wkrótce pożegnamy wakacje. Nie daj się holiday blues, sprytnie zaplanuj urlop 2025!
359Prokuratura postawiła zarzut Michałowi Wosiowi. Poseł mówi o "bełkocie"
301Wstrząs w kopalni PGG Staszic-Wujek. Czterech z jednenastu poszkodowanych górników w szpitalu
299Dlaczego wynajem odzieży ochronnej zyskuje na popularności?
+2 / -0Po "spontanicznym" proteście na torach w Katowicach: PLK chce wyciągnąć konsekwencje
+2 / -0Innowacja w Gliwicach: ciepło pozyskane od prywatnego inwestora zasili miejską sieć
+2 / -0Przyszłość tworzyw sztucznych w budownictwie w świetle unijnej strategii klimatycznej
+2 / -0Katowice Airport: na lotnisku powstanie nowa baza dla działów transportu i eksploatacji
+2 / -0"Aktywnie w żłobku" - nawet 1900 zł miesięcznie z ZUS na konto placówki, do której uczęszcza dziecko
0Rodzic oburzony systemem e-dziennika: dlaczego mam płacić za możliwość kontaktu ze szkołą? Sprawę poruszył też znany poseł
0Miszmasz śmieci na A4. KAS zatrzymała nielegalny transport odpadów z Niemiec
0Sierpień znakomitym szczytem letniego sezonu 2024 w Katowice Airport
0Masz zaległy urlop? To ostatni dzwonek, żeby go wykorzystać!
0