Wiadomości

Samochody spalinowe nie znikną po 2035 roku. "Ratunkiem" zeroemisyjna benzyna

2023-03-29, Autor: mz, źródło: media

Od 2035 r. nie zarejestrujemy już w państwach Unii Europejskiej nowych samochodów z silnikiem spalinowym. Przyjęte we wtorek przez Radę UE rozporządzenie nie obejmuje jednak pojazdów, które będą mogły jeździć na paliwach neutralnych pod względem emisji CO2. W praktyce chodzi o paliwa syntetyczne.

Reklama

Po roku 2035 nadal będzie można sprzedawać samochody spalinowe

​Po 2035 roku nie będzie całkowitego zakazu rejestracji samochodów spalinowych - nadal będą dopuszczone do sprzedaży, przy czym wyłącznie te, które będą mogły jeździć tylko na paliwach neutralnych pod względem emisji CO2. Jak wyjaśniają specjaliści Interii, w praktyce chodzi tu o paliwa syntetyczne.

Przyjęcie przepisów — które de facto oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 r. — stanęło w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla tzw. e-paliw.

Rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych Rada UE przyjęła ostatecznie 28 marca. Za głosowali przedstawiciele 23 państw. Od głosu wstrzymały się Włochy, Rumunia i Bułgaria. Jedynym krajem, który głosował przeciwko porozumieniu była... Polska.

W praktyce uzgodnione przepisy są znacznie mniej restrykcyjne niż miały być pierwotnie. Uzgodnione już wcześniejsze regulacje, przeciw którym w ostatniej chwili zaprotestowały Niemcy, zakładały absolutny zakaz rejestracji samochodów emitujących spaliny z rury wydechowej. W praktyce oznaczało to dopuszczenie do sprzedaży wyłącznie samochodów elektrycznych i wodorowych, które są nie tylko droższe od spalinowych, ale i wymagają olbrzymich nakładów na rozbudowę infrastruktury - czy to stacji ładowania, czy tankowania wodoru - wyjaśnia Interia.pl.

Paliwo syntetyczne można już dziś wlać do baku każdego auta

Specjaliści tłumaczą przy tym, że paliwa syntetyczne już dziś mogą być napędzać samochody spalinowe jeżdżące po ulicach i nie wymagają one przy tym żadnych przeróbek.

Dlatego auta sprzedawane po 2035 roku będą musiały być wyposażone w system, który uniemożliwi ich jazdę na paliwie wyprodukowanym z ropy naftowej. Wciąż będą to jednak samochody spalinowe, które będzie można zatankować na stacji paliw w ciągu 2-3 minut - wyjaśniają.

Na czym polega przewaga paliw syntetycznych nad paliwami z ropy naftowej? Na tym, że przy odpowiednich procesach produkcyjnych ich produkcja oraz spalanie mogą być neutralne dla środowiska pod kątem emisji CO2.

Jak zauważają eksperci Interii, producentów samochodów i koncerny petrochemiczne czeka teraz duże wyzwanie.

Muszą opracować technologię produkcji paliw syntetycznych na dużą skalę, która będzie neutralna pod względem emisji CO2. Pod uwagę muszą być również brane koszty - nowe e-paliwo nie powinno być dużo droższe od paliw z ropy naftowej - czytamy.

W 2026 r. KE dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100 proc. redukcji emisji oraz ewentualną potrzebę ich przeglądu.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 658