Oparty na sztucznej inteligencji system AI Shield pomoże chronić polskie pociągi i zmniejszyć ich opóźnienia. Umowę w tej kwestii podpisały Straż Ochrony Kolei i ośrodek badawczo-rozwojowy IDEAS NCBR.
- Straż Ochrony Kolei oraz ośrodek badawczo-rozwojowy IDEAS NCBR podpisały umowę dotyczącą współpracy w obszarze wykorzystania sztucznej inteligencji - informuje Piotr Żłobicki, rzecznik prasowy Straży Ochrony Kolei.
Celem porozumienia jest opracowanie narzędzi zapewniających bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej poprzez skuteczniejsze wykrywanie sprawców wykroczeń i przestępstw, co wpłynie na ograniczenie utrudnień w kursowaniu pociągów.
Straż Ochrony Kolei składająca się z ponad 3 tys. funkcjonariuszy, nadzoruje około 19 tys. km linii kolejowej. W ubiegłym roku zanotowano blisko 7400 przestępstw i wykroczeń na obszarze kolejowym, w tym kradzieży sieci trakcyjnej. Rozwiązania opracowane przez naukowców z IDEAS NCBR mają wesprzeć funkcjonariuszy SOK w efektywniejszym zwalczaniu tych zagrożeń - wyjaśnia rzecznik.
AI Shield to oprogramowanie stworzone przez zespół badaczy z IDEAS NCBR z siedzibą w Warszawie, bazujące na algorytmach sztucznej inteligencji.
Współpraca opierać się będzie na danych i analizach udostępnionych przez Straż Ochrony Kolei. Naukowcy z IDEAS NCBR mają za zadanie usprawnić wykorzystanie zasobów SOK, w tym patroli zmotoryzowanych, pieszych i mieszanych przy użyciu dostępnych środków ochrony. System AI Shield ma nie tylko wspomagać działania prewencyjne, ale także zwiększać wykrywalność sprawców wykroczeń i przestępstw na kolei.
Dzięki wypracowanym rozwiązaniom przez sztuczną inteligencję możliwe będą skuteczniejsze działania prewencyjne, minimalizujące ryzyko kradzieży sieci trakcyjnej, bez konieczności zwiększania liczby patroli. To z kolei przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa oraz ograniczenie utrudnień w kursowaniu pociągów.
AI nie ma na celu zastąpienia funkcjonariuszy, lecz stanowi wsparcie w ich codziennej służbie - zaznacza Piotr Żłobicki. - Algorytmy mogą błyskawicznie znaleźć optymalne rozwiązanie w konkretnej sytuacji, poprzez wykorzystanie posiadanych zasobów ochrony – np. podjęcia odpowiednich działań na obszarze kolejowym, gdzie liczba funkcjonariuszy jest ograniczona.
Jak tłumaczy rzecznik SOK, służby zajmujące się infrastrukturą krytyczną operują na ograniczonych zasobach, a decyzje podejmowane przez ludzi mogą stać się schematyczne i przewidywalne dla sprawców przestępstw.
Narzędzia AI nie są narażone na tego typu ograniczenia poznawcze. Sztuczna inteligencja jest zdolna do generowania nieprzewidywalnych planów obronnych, co utrudnia atakującym skuteczne działania - wyjaśnia Piotr Żłobicki.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
449Śląskie po dogrywkach. Oni zwyciężyli w wyborach samorządowych 2024
403JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
387Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
376Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
373"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
+1 / -0"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
0Majówka z rowerem i Kolejami Śląskimi - w długi weekend jeszcze po staremu
0Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
0Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
0