Jest szansa na powrót linii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec. Władze województw śląskiego i małopolskiego podpisały list intencyjny dotyczący nawiązania współpracy w celu rewitalizacji górskiego odcinka linii kolejowej nr 97.
W podpisaniu listu intencyjnego, które odbywało się online, uczestniczyli przedstawiciele zarządów obu województw. Województwo małopolskie reprezentowali marszałek Witold Kozłowski oraz wicemarszałek Łukasz Smółka, a województwo śląskie wicemarszałek Dariusz Starzycki i członek Zarządu Beata Białowąs. W spotkaniu uczestniczyli także samorządowcy z regionu, radni Sejmiku i jego przewodniczący, Jan Kawulok. List intencyjny podpisali ponadto przedstawiciele Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego Aglomeracja Beskidzka.
- To ważny dzień dla obu województw. List intencyjny dotyczy naszej współpracy w ramach programu Kolej Plus. Jestem przekonany, że realizacja tego projektu poprawi komunikację między naszymi regionami, a przede wszystkim ułatwi życie mieszkańcom – mówił marszałek województwa małopolskiego, Witold Kozłowski.
Strony zadeklarowały podjęcie wspólnych działań na rzecz rewitalizacji odcinka linii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec (wraz z odtworzeniem mijanki w Hucisku) o łącznej długości ok. 35 km, obejmującego miejscowości powiatu suskiego (woj. małopolskie): Sucha Beskidzka, Stryszawa, Lachowice, Kurów, Hucisko oraz powiatu żywieckiego (woj. śląskie): Pewel Wielka, Jeleśnia, Pewel Mała, Świnna, Żywiec.
- To połączenie jest bardzo ważne nie tylko dla subregionu południowego, ale także ze względów gospodarczych i turystycznych. Dzisiaj ta linia jest niewykorzystana i chcemy przywrócić jej funkcjonalność. Po rewitalizacji planowane są na niej cztery pary pociągów dziennie, co pokazuje zakres tej inwestycji – podkreślał wicemarszałek województwa śląskiego, Dariusz Starzycki.
Szczegółowe zasady współpracy, na rzecz realizacji przedsięwzięcia, w szczególności kwestie związane z jego finansowaniem, a także kwestie organizacji regionalnego transportu kolejowego (zapewnienie przewozów w relacji Kraków Główny – Żywiec w co najmniej minimalnych wymaganiach Programu Kolej Plus) będą przedmiotem ustaleń między stronami.
- To rewitalizacja linii kolejowej, która powstała pod koniec XIX wieku, żeby zaktywizować tereny górskie. Wierzę, że ta inwestycja pomoże również dzisiaj osiągnąć ten cel, pobudzić rozwój gospodarczy i ważną na tych terenach turystykę. Współpraca obu województw jest bardzo dobra, o czym świadczą właśnie takie projekty, które służą mieszkańcom – tłumaczyła Beata Białowąs, członek Zarządu Województwa Śląskiego.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
3,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
705Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
680Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
669Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
649Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
614Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
+1 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Katowice: remont historycznej kamienicy przy Gliwickiej wkracza w nowy etap
0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0