Inwestycje i nieruchomości

4 mld nadal do wzięcia. Rozbudowa linii kolejowych w Katowicach wciąż bez wykonawcy

Przetarg na wykonawcę rozbudowy linii kolejowych przez Katowice z przebudową stacji Katowice wciąż nie jest rozstrzygnięty - poinformowała spółka PKP PLK. Ostatni wybór wykonawcy został unieważniony - zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej.

Reklama

Przypomnijmy, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły trzy przetargi o wartości 3,7 mld zł na przebudowę linii od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych z dwóch do czterech torów - pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego. Więcej na ten temat pisaliśmy <<PKP inwestuje prawie 6 mld zł w śląską kolej>>

W związku z przygotowywaną od paru lat inwestycją, która przez cztery lata poważnie skomplikuje komunikację w Katowicach, m.in. w ostatnich dniach Koleje Śląskie uruchomiły serwis, przebudowawezlakatowickiego.pl, mający pomagać mieszkańcom w planowaniu podróży. Tymczasem wykonawca prac wciąż nie został wyłoniony.

Budimex oraz Torpol złożyły odwołania do KIO

Przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice przygotowano pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF - Connecting Europe Facility) na lata 2014-20.

Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-20 wystarczyło na rozpoczęcie części prac w terenie (przebudowywany odcinek Most Wisła - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków. W styczniu 2022 r. PLK ogłosiły przetargi na prace na odcinkach: Tychy - Most Wisła, Zabrzeg - Zebrzydowice oraz Będzin - Katowice Szopienice Południowe.

Największy przetarg, na odcinek Katowice Szopienice - Katowice - Katowice Piotrowice (z przebudową stacji Katowice), ruszył w lutym ub. roku. Wpłynęło pięć ofert: Budimeksu, konsorcjum Torpol i Intop Warszawa, konsorcjum ZUE, Mota-Engil i Track Tec, konsorcjum Intercor i Stecol Corporation oraz konsorcjum PORR i Trakcja System. W przetargu założono przeprowadzenie aukcji elektronicznej.

Pod koniec sierpnia br., po aukcji, za najkorzystniejszą ofertę wybrano ofertę konsorcjum polskiej firmy Intercor (lider) i chińskiej Stecol Corporation, z ceną całkowitą 3,824 mld zł (przy budżecie zamówienia 4,005 mld zł brutto).

Oferta Budimeksu została po aukcji odrzucona na podstawie przepisu dotyczącego rażąco niskiej ceny.

Drugą najwyższą punktację po aukcji miała oferta konsorcjum Torpolu i Intop Warszawa, a trzecią oferta ZUE, Mota-Engil i Track Teca.

Budimex oraz Torpol złożyły odwołania do KIO. Wyrok Izby zapadł 26 września br. PLK opublikowały informację o unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty - w efekcie wyroku KIO - miesiąc później. Prócz unieważnienia, zgodnie z wyrokiem PLK wykluczyły z postępowania konsorcjum Intercor - Stecol. W mocy pozostało odrzucenie oferty Budimeksu - wobec oddalenia przez Izbę odwołania tego oferenta

Dotąd PLK nie poinformowały o kolejnych czynnościach w postępowaniu.

Zaprojektowana przebudowa odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice obejmuje m.in. zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego. Obok rozbudowy linii przewidywana jest budowa modernizacja istniejących stacji i przystanków oraz budowa nowych.

Przebudowa Węzła Katowickiego jest największą w historii inwestycją na terenie Górnego Śląska oraz Zagłębia.
Obejmie ona fragment linii E65 na odcinku Będzin - Sosnowiec - Katowice - Tychy - Zabrzeg - Zebrzydowice. Zakłada ona przede wszystkim oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od regionalnego i dalekobieżnego. Zwiększenie w ten sposób przepustowości pozwoli na zwiększenie częstotliwości oraz regularności połączeń kolejowych oraz zagęszczenie siatki połączeń. Projekt obejmuje również budowę nowych przystanków osobowych w okolicy największych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Jak zaznaczają PKP PLK, podczas przebudowy żadna z wybiegających ze stacji Katowice linii kolejowych nie zostanie całkowicie zamknięta. Utrudnienia będą zlokalizowane od Będzina przez Sosnowiec oraz od Mysłowic przez Katowice do Tychów i Mikołowa. Do wstrzymania ruchu na około dwa miesiące dojdzie na linii do Rybnika, między stacjami Katowice Ligota i Mikołów. Jest to linia jednotorowa i nie ma możliwości przebudowy jej odcinka bez całkowitego wstrzymania ruchu. Na pozostałych odcinkach, gdzie tory są dwa lub więcej, ruch można przenosić między torami, utrzymując możliwość prowadzenia ruchu. W ramach modernizacji węzła katowickiego, od Będzina przez Sosnowiec, Katowic aż na Ligotę, zostanie dobudowana para torów, która ma służyć pociągom regionalnym.

Dlatego w trakcie inwestycji nowe tory będą stopniowo oddawane do użytku i ruch będzie można tam przenosić, by umożliwić prace na dotychczasowych torach. Taki proces usprawni prace i zmniejszy utrudnienia przez znaczny czas trwania inwestycji - czytamy w komunikacie spółki.

 

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 672