Przetarg na wykonawcę rozbudowy linii kolejowych przez Katowice z przebudową stacji Katowice wciąż nie jest rozstrzygnięty - poinformowała spółka PKP PLK. Ostatni wybór wykonawcy został unieważniony - zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej.
W związku z przygotowywaną od paru lat inwestycją, która przez cztery lata poważnie skomplikuje komunikację w Katowicach, m.in. w ostatnich dniach Koleje Śląskie uruchomiły serwis, przebudowawezlakatowickiego.pl, mający pomagać mieszkańcom w planowaniu podróży. Tymczasem wykonawca prac wciąż nie został wyłoniony.
Przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice przygotowano pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF - Connecting Europe Facility) na lata 2014-20.
Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-20 wystarczyło na rozpoczęcie części prac w terenie (przebudowywany odcinek Most Wisła - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków. W styczniu 2022 r. PLK ogłosiły przetargi na prace na odcinkach: Tychy - Most Wisła, Zabrzeg - Zebrzydowice oraz Będzin - Katowice Szopienice Południowe.
Największy przetarg, na odcinek Katowice Szopienice - Katowice - Katowice Piotrowice (z przebudową stacji Katowice), ruszył w lutym ub. roku. Wpłynęło pięć ofert: Budimeksu, konsorcjum Torpol i Intop Warszawa, konsorcjum ZUE, Mota-Engil i Track Tec, konsorcjum Intercor i Stecol Corporation oraz konsorcjum PORR i Trakcja System. W przetargu założono przeprowadzenie aukcji elektronicznej.
Pod koniec sierpnia br., po aukcji, za najkorzystniejszą ofertę wybrano ofertę konsorcjum polskiej firmy Intercor (lider) i chińskiej Stecol Corporation, z ceną całkowitą 3,824 mld zł (przy budżecie zamówienia 4,005 mld zł brutto).
Oferta Budimeksu została po aukcji odrzucona na podstawie przepisu dotyczącego rażąco niskiej ceny.
Drugą najwyższą punktację po aukcji miała oferta konsorcjum Torpolu i Intop Warszawa, a trzecią oferta ZUE, Mota-Engil i Track Teca.
Budimex oraz Torpol złożyły odwołania do KIO. Wyrok Izby zapadł 26 września br. PLK opublikowały informację o unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty - w efekcie wyroku KIO - miesiąc później. Prócz unieważnienia, zgodnie z wyrokiem PLK wykluczyły z postępowania konsorcjum Intercor - Stecol. W mocy pozostało odrzucenie oferty Budimeksu - wobec oddalenia przez Izbę odwołania tego oferenta
Dotąd PLK nie poinformowały o kolejnych czynnościach w postępowaniu.
Zaprojektowana przebudowa odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice obejmuje m.in. zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego. Obok rozbudowy linii przewidywana jest budowa modernizacja istniejących stacji i przystanków oraz budowa nowych.
Przebudowa Węzła Katowickiego jest największą w historii inwestycją na terenie Górnego Śląska oraz Zagłębia.Dlatego w trakcie inwestycji nowe tory będą stopniowo oddawane do użytku i ruch będzie można tam przenosić, by umożliwić prace na dotychczasowych torach. Taki proces usprawni prace i zmniejszy utrudnienia przez znaczny czas trwania inwestycji - czytamy w komunikacie spółki.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Strategiczna inwestycja JSW. Podziemny przekop połączył Budryk z Knurowem
1026Nowa strategia EMP. Zamiast Izery – hub przemysłowy, który ma zmienić pozycję Polski w Europie
539Zbrojeniówka - nowa przyszłość dla Rafako. Zamiast kotłów gigant ma wytwarzać lufy
525Rusza nabór na wynajem nowych mieszkań katowickiego TBS przy ul. Mariackiej
513Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
486Elon Musk inwestuje na Śląsku! Gigafabryka Tesli zamiast Izery w Jaworznie?
+165 / -81Pyrzowice kluczowym hubem cargo. Katowice Airport z regularnym frachtem Lufthansy do Frankfurtu
+3 / -0Firma z branży lotniczej zainwestuje w Gliwicach miliony złotych
+3 / -0Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+2 / -0To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
+1 / -0Hotelowe zawirowanie w Rybniku. Olimpia nadal działa, z mapy miasta zniknął inny obiekt!
0Katowice udostępniają miejskie lokale pod działalność – już po raz dwudziesty. Czynsze od sześciu złotych za metr
0Bytom: ponad 760 tysięcy złotych na modernizację Orlika w Rozbarku
0To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
0Solarne biletomaty coraz popularniejsze. Metropolia GZM rozszerza sieć o nowe urządzenia w Katowicach
0