Pogłębienie Szybu II do poziomu 1120 m w Ruchu Borynia umożliwi dostęp do nowych pokładów węgla koksowego - poinformowała w komunikacje Jastrzębska Spółka Węglowa. Inwestycja jest prowadzona z wykorzystaniem nowatorskiej konstrukcji sztucznego dna – opracowanej, wykonanej oraz opatentowanej przez Przedsiębiorstwo Budowy Szybów, spółki należącej do Grupy Kapitałowej JSW.
Prowadzenie prac poniżej dna szybu tj. 980 m - czyli istniejącej infrastruktury w szybie - wymaga odseparowania części czynnej od części, gdzie prowadzona będzie inwestycja.
- Montaż sztucznego dna był zatem koniecznością, bo dzięki niemu wykonywanie prac poniżej dna szybu jest możliwe i bezpieczne oraz nie zakłóca pracy Górniczych Wyciągów Szybowych zainstalowanych w tym szybie - wyjaśnia Jastrzębska Spółka Węglowa.
– Przed rozpoczęciem inwestycji założyliśmy, aby ingerencja w obudowę szybu była jak najmniejsza. Przedsiębiorstwo Budowy Szybów przedstawiło kopalni nowatorskie rozwiązanie, które spełniało nasze oczekiwania – mówi Łukasz Tobiczyk, dyrektor techniczny Ruchu Borynia.
Wymagania projektowe były nietypowe i dotąd nie były stosowane.
– Opracowaliśmy autorski projekt sztucznego dna, które zostało wykonane z trzech warstw siatek wysokowytrzymałościowych wspartych na linach stalowych, zamocowanych do elementów hamujących. Następnie, przy współudziale AGH w Krakowie przeprowadziliśmy stosowne badania, umożliwiające zabudowę takiej konstrukcji. Uzyskane parametry potwierdziły, że nasz pomysł to odpowiednie rozwiązanie techniczne umożliwiające zabudowę konstrukcji sztucznego dna w tak niewielkiej przestrzeni pod istniejącymi konstrukcjami zabudowanymi w rejonie dna szybu II. W związku z powyższym zarekomendowaliśmy takie rozwiązanie – mówi Marcin Mieszczak, prezes zarządu PBSz.
Zabudowę sztucznego dna zakończono w czerwcu tego roku, a w październiku Przedsiębiorstwo Budowy Szybów otrzymało dokument patentowy dotyczący konstrukcji i montażu sztucznego dna szybu.
Zabudowa sztucznego dna szybu pozwoliła realizować projekt związany z pogłębianiem Szybu II, który podzielony został na trzy etapy.
Po przeprowadzeniu tych prac pozostaje już tylko trzeci etap. Jest nim wydrążenie rury szybowej pomiędzy poziomem technologicznym, a docelowym poziomem 1120 m wraz z odcinkiem szybu umożliwiającym zabudowę stacji nawrotu liny wyrównawczej i urządzeń odwadniających dno szybu zlokalizowanym na głębokości około 1150 m.
- Należy nadmienić, że w trakcie prowadzenia trzeciego etapu prac, konieczne jest przezbrojenie szybu na odcinku od poziomu 838 m do poziomu sztucznego dna oraz zazbrojenie szybu na nowo wydrążonym odcinku szybu i wyposażenie go w szereg niezbędnych elementów umożliwiających ruch górniczego wyciągu szybowego do poziomu 1120 m - dowiadujemy się.
– Współpraca z firmą PBSz w trakcie realizacji prowadzonej inwestycji przebiega wzorowo. Pracownicy posiadają wiedzę techniczną w zakresie wykonywanej pracy oraz dysponują odpowiednim sprzętem umożliwiającym w efektywny i bezpieczny sposób realizować założone zadania zgodnie z planem – powiedział Paweł Goik, główny mechanik urządzeń szybowych, wyciągowych i ruchu powierzchni Ruchu Borynia, dodając: – Chciałbym, aby jak dotychczas tok prowadzonych prac był realizowany zgodnie z założonym harmonogramem. Zależy nam, aby w możliwie krótkim czasie uruchomić i oddać do ruchu wydłużony górniczy wyciąg szybowy do poziomu 1120 m.
Zakończenie inwestycji planowane jest na rok 2027.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Hit czy... wymyślanie koła na nowo? Innowacyjny recyklomat rozpętał burzę w sieci
717Rewolucja kolejowa w Katowicach. Ruszyła wielka przebudowa
672Setki pracowników fabryki w Gliwicach zostanie bez pracy. "Zwolnienia posypały się z tygodnia na tydzień"
599W Katowicach stabilizacja cen mieszkań. Na jaki metraż stać mieszkańców stolicy woj. śląskiego?
471Czołowy deweloper przemysłowy Górnego Śląska i Zagłębia postawi w Gliwicach kolejne centrum logistyczne
441Znani inwestorzy na pokładzie Digitree Group. Transakcja za ponad 12 mln zł
+6 / -0Medyczna inwestycja stulecia. W Gliwicach powstanie szpital za 2 miliardy złotych
+6 / -0900 dodatkowych miejsc dla samochodów. Katowice Airport buduje parking za ponad 10 mln złotych
+4 / -0W Katowice Airport ruszyła budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw za 117 mln zł
+3 / -0Spektakularna inwestycja w centrum Katowic. Do renowacji 11 zabytkowych kamienic (wizualizacje)
+2 / -0Kupił, nie kupił... kupił, choć mniej i dużo później. 8 wodorowców za rok zasili flotę GZM
0W sercu Brennej powstanie nowy duży kompleks hotelowy. Tak ma wyglądać (wizualizacje)
0Najlepsze budowy ze śląskiego wyróżnione! Znamy laureatów 28. edycji konkursu "Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku"
0Spektakularna inwestycja w centrum Katowic. Do renowacji 11 zabytkowych kamienic (wizualizacje)
0Deweloperzy sprawdzili, gdzie najłatwiej zacząć inwestycję. Jak wypadły Katowice?
0