Wiadomości

Nowy partner wodorowego projektu

2018-11-19, Autor: szuM

Fabryka Pojazdów Szynowych „H. Cegielski” z Poznania zawarła porozumienie z Jastrzębską Spółką Węglową i PKP Cargo w sprawie komercyjnego wykorzystania wodoru w transporcie kolejowym.

Reklama

List intencyjny w tej sprawie Jastrzębska Spółka Węglowa i PKP Cargo podpisały już w czerwcu 2018 roku. Teraz do inicjatywy przyłączyły się zakłady „H. Cegielski-Poznań SA” zajmujące się zaawansowanymi technologiami w zakresie kolejnictwa. Porozumienie podpisano w Jasionce koło Rzeszowa podczas Kongresu 590, którego JSW była partnerem.

Porozumienie dotyczy wspólnego wypracowania innowacyjnych rozwiązań, które mają sprzyjać zmniejszeniu zużycia energii oraz emisji spalin do atmosfery, związanych z eksploatacją taboru kolejowego. Takim rozwiązaniem niewątpliwie jest wodór - czyste, ekologiczne i przyjazne środowisku paliwo. Jastrzębska Spółka Węglowa stawia na wodór jako paliwo przyszłości.

– JSW planuje zaangażować się w „wodorowy projekt”, stając się jego głównym producentem w kraju. Możemy wytwarzać wodór w bardzo konkurencyjnej cenie. Zamierzamy go pozyskiwać z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym w procesie koksowania węgla w naszych koksowniach - mówi Daniel Ozon, prezes zarządu JSW SA. - W jednoznaczny sposób pokazujemy, że myślimy w nowoczesny sposób. JSW, poza produkcją niezbędnego surowca do produkcji stali, ma szansę stać się również producentem paliwa, które zmniejsza emisyjność, bo przecież efektem spalania wodoru jest niemal wyłącznie para wodna.

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany w ogniwach wodorowych do produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, zasilania urządzeń elektrycznych i awaryjnych stacji zasilania, np. dla szpitali, szkół czy urzędów, ale też może okazać się niezwykle cenny jako ekologiczne paliwo w transporcie publicznym. Ogniwa wodorowe znajdują coraz częściej zastosowanie nie tylko w transporcie samochodowym, ale także w kolejowym. Pierwszy na świecie pociąg zasilany paliwem wodorowym pojawił się we wrześniu w Niemczech.

W podpisaniu listu intencyjnego wzięli udział przedstawiciele trzech spółek: Jastrzębskiej Spółki Węglowej, PKP Cargo oraz Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Prawdopodobne jest poszerzenie listy zaangażowanych w ten wodorowy projekt instytucji.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~adrianek 2018-11-20
    10:31:58

    0 0

    to tylko potwierdza, że technologicznie wodór potrafimy wykorzystać jako paliwo; trzeba było tylko poczekać, aż zaczną zarabiać na tym ci, którzy straciliby w razie odejścia od węgla. Skoro JSW kopiący węgiel bedzie zarabiać na wodorze, to nie będzie płakać, jak kiedys przestanie fedrować

  • ~prezes 2018-11-20
    10:33:34

    0 0

    adrianek, ja ci powiem tyle - jakby ekologia była opłacalna, to dawno biznes się nią zajmie

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy uważasz Koleje Śląskie za dobrego przewoźnika?






Oddanych głosów: 103

Prezentacje firm