Rewolucja parkingowa w Katowicach zbiera pierwsze żniwa. Zarówno w ocenie ekspertów, jak i włodarzy miasta, jej skutki są pozytywne: 100% wzrost liczby osób zameldowanych w listopadzie 2023 rok do roku i o połowę mniejsza liczba pojazdów wjeżdżających bądź przejeżdżających przez Katowice to tylko niektóre z nich. Mimo równoczesnego wprowadzenia preferencyjnych rozwiązań dla mieszkańców, część katowiczan jest zdania, że w tej sytuacji powinni oni mieć dostęp do tzw. bezpłatnej komunikacji. Co o tym pomyśle sądzą władze miasta? Zapytaliśmy prezydenta Marcina Krupę.
Przypomnijmy, 1 grudnia 2023 r. w Katowicach zaczęły obowiązywać zmiany dotyczące parkowania w centrum miasta.
Najważniejsze zasady parkingowej rewolucji, to utworzenie dwóch stref parkowania, tj. Strefy A (niebieskiej) w ścisłym centrum miasta oraz Strefy B (zielonej) na obrzeżach centrum oraz wprowadzenie korzystnych dla mieszkańców abonamentów.
Celem wprowadzania nowych zasad parkowania jest ograniczenie napływu pojazdów spoza Katowic do Śródmieścia <<Parkowanie w Katowicach: strefy dla gości, przywileje dla mieszkańców, kontrole po nowemu>>.
Zaledwie kilkanaście dni później, bo 15 grudnia, władze Katowic oceniły pierwsze efekty parkingowej rewolucji <<"Po nowemu łatwiej się parkuje". Katowice oceniają pierwsze efekty rewolucji parkingowej>>.
Wnioski były pozytywne:
- Nowa polityka parkingowa w Katowicach przynosi pierwsze efekty. Większa zajętość miejsc parkingowych w centrach przesiadkowych, mniej wjeżdżających do Katowic pojazdów a co za tym idzie łatwiejsze znalezienie miejsca parkingowego w centrum Katowic stają się faktem. W najbliższych miesiącach będziemy w dalszym ciągu śledzić sytuację, by w razie konieczności podejmować działania korygujące zasady funkcjonowania stref – mówił w grudniu Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.
Przy okazji zmiany polityki parkingowej Katowice nie zapomniały o mieszkańcach. Wprowadzone zostały dwa rodzaje rozwiązań, które miały pozwolić katowiczanom na parkowanie w centrum miasta na preferencyjnych stawkach.
Do 14 listopada mieszkańcy Katowic złożyli 9917 wniosków o jeden z korzystnych abonamentów – w tym Katowickiej Karty Mieszkańca (9352), abonamentu (558) bądź Parkingowej Karty Przedsiębiorcy (7) - informował w grudniu magistrat.
Wyjaśnijmy: Parkingową Kartę Mieszkańca, można otrzymać, jeśli zamieszkuje się w strefie płatnego parkowania i rozlicza podatek w Katowicach. Kosztuje ona odpowiednio – 20 zł za miesiąc i 50 zł za kwartał w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania oraz 10 zł za miesiąc i 25 za kwartał w przypadku strefy Płatnego Parkowania.
Mieszkańcy pozostałych dzielnic mogą wykupić abonament, którego koszt to 300 zł za miesiąc i 750 zł za kwartał w przypadku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz 200 zł za miesiąc i 500 zł za kwartał w Strefie Płatnego Parkowania.
To dużo tańsze rozwiązanie niż w przypadku osób przyjeżdżających do Katowic z miast ościennych - zauważają władze miasta.
Choć wiceprezydent Bogumił Sobula zaznacza, że wprowadzane zmiany zostały opracowane przez ekspertów i skonsultowane z mieszkańcami, którzy w zdecydowanej większości odpowiedzieli „tak” na przedstawione propozycje, okazuje się, że nie wszystkim przypadły one do gustu.
W mediach społecznościowych toczą się dyskuje, w których część katowiczan postuluje wprowadzenie dla mieszkańców bezpłatnej komunikacji - na wzór kilku już gmin na terenie województwa śląskiego.
O tym, że na "bezpłatną" czy też raczej nieodpłatną komunikację miejską postawiło już kilka gmin w Śląskiem, pisaliśmy niedawno. Rozwiązanie - w ocenie tamtejszego Urzędu Miasta - świetnie sprawdza się od dekady w Żorach, w tym roku ich śladem podążyły Jastrzębie-Zdrój, Zawiercie, Siewierz i Poręba.
Zasadność i sensowność tego rozwiązania - które w dyskursie publicznym nieustannie wzbudza kontrowersje, ocenił w rozmowie ze Śląskim Biznesem Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha <<W Śląskiem przybywa gmin z komunikacją za 0 zł. Czy to dobrze? Sprawdzamy!>>.
Wracając do Katowic - o ocenę pomysłu części mieszkańców zapytaliśmy prezydenta Marcina Krupę.
Komunikacja w naszym regionie jest organizowana przez ZTM, czyli przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, podmiot, który jest odpowiedzialny za zorganizowanie całego transportu - przypomina włodarz w rozmowie z Redakcją.
- Jeżeli chcielibyśmy mówić o nieodpłatnym transporcie, musielibyśmy go wprowadzić na całej przestrzeni GZM, co jest niemożliwe - wyjaśnia prezydent Katowic.
Dodaje, że dziś Katowice dopłacają do komunikacji prawie ćwierć miliarda złotych.
To olbrzymie środki - ocenia Marcin Krupa. - Rzeczywiście, gdybyśmy je zaangażowali w organizację transportu wyłącznie na obszarze Katowic, wtedy transport mógłby być "bezpłatny". Ale musimy mieć świadomość tego, że zarówno katowiczanie, jak i mieszkańcy ościennych miast, chcą przyjeżdżać do naszego miasta, a to również kosztuje, bo sposób rozliczania jest określony w przyjętym wzorze, który wszyscy zaakceptowaliśmy - podsumowuje nasz rozmówca.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
465Śląskie po dogrywkach. Oni zwyciężyli w wyborach samorządowych 2024
416JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
391Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
388Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
388"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0Rzecznik MŚP apeluje do rządu w sprawie KSeF. "Brak pojęcia o realnej gospodarce"
0Ceny gazu w lipcu poszybują. Rachunki wyższe nawet o połowę
0Najgorszy wynik PLK od 2005 roku. Spółka odnotowała rekordową stratę finansową
0Tankowanie na majówkę: w długi weekend na stacjach paliw taniej nawet o 30 groszy na litrze
0"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
0