Rewolucja parkingowa w Katowicach zbiera pierwsze żniwa. Zarówno w ocenie ekspertów, jak i włodarzy miasta, jej skutki są pozytywne: 100% wzrost liczby osób zameldowanych w listopadzie 2023 rok do roku i o połowę mniejsza liczba pojazdów wjeżdżających bądź przejeżdżających przez Katowice to tylko niektóre z nich. Mimo równoczesnego wprowadzenia preferencyjnych rozwiązań dla mieszkańców, część katowiczan jest zdania, że w tej sytuacji powinni oni mieć dostęp do tzw. bezpłatnej komunikacji. Co o tym pomyśle sądzą władze miasta? Zapytaliśmy prezydenta Marcina Krupę.
Przypomnijmy, 1 grudnia 2023 r. w Katowicach zaczęły obowiązywać zmiany dotyczące parkowania w centrum miasta.
Najważniejsze zasady parkingowej rewolucji, to utworzenie dwóch stref parkowania, tj. Strefy A (niebieskiej) w ścisłym centrum miasta oraz Strefy B (zielonej) na obrzeżach centrum oraz wprowadzenie korzystnych dla mieszkańców abonamentów.
Celem wprowadzania nowych zasad parkowania jest ograniczenie napływu pojazdów spoza Katowic do Śródmieścia <<Parkowanie w Katowicach: strefy dla gości, przywileje dla mieszkańców, kontrole po nowemu>>.
Zaledwie kilkanaście dni później, bo 15 grudnia, władze Katowic oceniły pierwsze efekty parkingowej rewolucji <<"Po nowemu łatwiej się parkuje". Katowice oceniają pierwsze efekty rewolucji parkingowej>>.
Wnioski były pozytywne:
- Nowa polityka parkingowa w Katowicach przynosi pierwsze efekty. Większa zajętość miejsc parkingowych w centrach przesiadkowych, mniej wjeżdżających do Katowic pojazdów a co za tym idzie łatwiejsze znalezienie miejsca parkingowego w centrum Katowic stają się faktem. W najbliższych miesiącach będziemy w dalszym ciągu śledzić sytuację, by w razie konieczności podejmować działania korygujące zasady funkcjonowania stref – mówił w grudniu Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.
Przy okazji zmiany polityki parkingowej Katowice nie zapomniały o mieszkańcach. Wprowadzone zostały dwa rodzaje rozwiązań, które miały pozwolić katowiczanom na parkowanie w centrum miasta na preferencyjnych stawkach.
Do 14 listopada mieszkańcy Katowic złożyli 9917 wniosków o jeden z korzystnych abonamentów – w tym Katowickiej Karty Mieszkańca (9352), abonamentu (558) bądź Parkingowej Karty Przedsiębiorcy (7) - informował w grudniu magistrat.
Wyjaśnijmy: Parkingową Kartę Mieszkańca, można otrzymać, jeśli zamieszkuje się w strefie płatnego parkowania i rozlicza podatek w Katowicach. Kosztuje ona odpowiednio – 20 zł za miesiąc i 50 zł za kwartał w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania oraz 10 zł za miesiąc i 25 za kwartał w przypadku strefy Płatnego Parkowania.
Mieszkańcy pozostałych dzielnic mogą wykupić abonament, którego koszt to 300 zł za miesiąc i 750 zł za kwartał w przypadku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz 200 zł za miesiąc i 500 zł za kwartał w Strefie Płatnego Parkowania.
To dużo tańsze rozwiązanie niż w przypadku osób przyjeżdżających do Katowic z miast ościennych - zauważają władze miasta.
Choć wiceprezydent Bogumił Sobula zaznacza, że wprowadzane zmiany zostały opracowane przez ekspertów i skonsultowane z mieszkańcami, którzy w zdecydowanej większości odpowiedzieli „tak” na przedstawione propozycje, okazuje się, że nie wszystkim przypadły one do gustu.
W mediach społecznościowych toczą się dyskuje, w których część katowiczan postuluje wprowadzenie dla mieszkańców bezpłatnej komunikacji - na wzór kilku już gmin na terenie województwa śląskiego.
O tym, że na "bezpłatną" czy też raczej nieodpłatną komunikację miejską postawiło już kilka gmin w Śląskiem, pisaliśmy niedawno. Rozwiązanie - w ocenie tamtejszego Urzędu Miasta - świetnie sprawdza się od dekady w Żorach, w tym roku ich śladem podążyły Jastrzębie-Zdrój, Zawiercie, Siewierz i Poręba.
Zasadność i sensowność tego rozwiązania - które w dyskursie publicznym nieustannie wzbudza kontrowersje, ocenił w rozmowie ze Śląskim Biznesem Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha <<W Śląskiem przybywa gmin z komunikacją za 0 zł. Czy to dobrze? Sprawdzamy!>>.
Wracając do Katowic - o ocenę pomysłu części mieszkańców zapytaliśmy prezydenta Marcina Krupę.
Komunikacja w naszym regionie jest organizowana przez ZTM, czyli przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, podmiot, który jest odpowiedzialny za zorganizowanie całego transportu - przypomina włodarz w rozmowie z Redakcją.
- Jeżeli chcielibyśmy mówić o nieodpłatnym transporcie, musielibyśmy go wprowadzić na całej przestrzeni GZM, co jest niemożliwe - wyjaśnia prezydent Katowic.
Dodaje, że dziś Katowice dopłacają do komunikacji prawie ćwierć miliarda złotych.
To olbrzymie środki - ocenia Marcin Krupa. - Rzeczywiście, gdybyśmy je zaangażowali w organizację transportu wyłącznie na obszarze Katowic, wtedy transport mógłby być "bezpłatny". Ale musimy mieć świadomość tego, że zarówno katowiczanie, jak i mieszkańcy ościennych miast, chcą przyjeżdżać do naszego miasta, a to również kosztuje, bo sposób rozliczania jest określony w przyjętym wzorze, który wszyscy zaakceptowaliśmy - podsumowuje nasz rozmówca.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
„Wiadomość dla inżynierów-imigrantów”. Przedsiębiorca ze Śląska wywiesił nietypowy apel do cudzoziemców
1908JSW: wypadek w kopalni Knurów-Szczygłowice. Zmarł jeden z poparzonych górników
1700JSW: LPR przy KWK Pniówek. Poszkodowany górnik z urazem żeber
968Mobbing na kopalni PGG? Były zarzuty, było postępowanie wyjaśniające. Co ustalono?
526Finanse GK JSW pod lupą. Zarząd giganta "odchudzi" wszystkie zależne spółki
446Technologiczne przyspieszenie: wstęp do 2025 roku
+3 / -0Finanse GK JSW pod lupą. Zarząd giganta "odchudzi" wszystkie zależne spółki
+2 / -0Katastrofa budowlana w Cieszynie: znaleziono ciała dwóch osób
+2 / -0JSW: LPR przy KWK Pniówek. Poszkodowany górnik z urazem żeber
+1 / -0Płaca zasadnicza nie niższa niż minimalna. Węglowe giganty opracują nowy system wynagrodzeń
+1 / -0Czują się pominięci i oszukani przedwyborczymi obietnicami ws. CPK. „PiS był jaki był, ale przynajmniej istniał jakiś dialog”
0Jest śledztwo w sprawie wypadku w KWK Knurów-Szczygłowice
0KWK Pniówek: trzy lata temu doszło do tragedii, zginęło 16 osób. WUG podał przyczynę wybuchu metanu
0JSW: wypadek w kopalni Knurów-Szczygłowice. Zmarł jeden z poparzonych górników
0Mobbing w kopalni PGG znajdzie finał w prokuraturze? Solidarność 80: „Dyrekcja zamiata sprawę pod dywan”
0