W Bielsku-Białej trwa powszechna mobilizacja władz, mieszkańców i ekologów w obronie około 250 drzew w ścisłym centrum. Drzewa planują wyciąć PKP. Samorządowcy alarmują, że zmieni to bezpowrotnie 100-letni krajobraz stolicy Podbeskidzia.
Docelowo, z informacji uzyskanych przez miasto od Zakładu Linii Kolejowych PKP w Sosnowcu, spółka chce wyciąć wzdłuż linii kolejowej w centrum Bielska-Białej 246 drzew. Plany wycinki dotyczą terenów od ul. Hugona Kołłątaja do ul. Zamkowej i od hotelu Prezydent do ul. Wałowej - informuje Emilia Klejmont z Wydziału Prasowego bielskiego magistratu.
19 kwietnia prezydent Jarosław Klimaszewski zwołał w tej sprawie nadzwyczajne posiedzenie rady ds. Ekologii i Zieleni. Zaapelował do jej członków i zaproszonych gości – społeczników, ekologów, ornitologów, biologów o wsparcie działań miasta.
Apeluję, aby wesprzeć nasze działania administracyjne w tej sprawie. Ogłośmy czerwony alert dla drzew za Teatrem Polskim! – mówił prezydent. – Do kogo mógłbym się zwrócić o pomoc, jak nie do was – pytał.
Włodarz przyznał też, że mieszkańcy muszą mieć świadomość, że wszystkich drzew na pewno nie uda się uratować.
Ale proszę, obrońmy jak najwięcej z nich. Tak, aby krajobraz w centrum miasta został zachowany. Już teraz zastanawiamy się też nad tym, co można w tych miejscach dołożyć, aby mieszkańcy mieli widok, do którego są przyzwyczajeni – tłumaczył prezydent.
Jeszcze dziś miasto zaskarży decyzję o usunięciu 16 drzew w pobliżu Teatru Polskiego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Będzie to kolejne działanie Urzędu Miejskiego, od 2019 roku, na rzecz zachowania drzewostanu wzdłuż linii kolejowej nr 139 w centrum - zapowiadały władze Bielska-Białej 20 kwietnia.
Pierwsze informacje o planach wycinki przez PKP prawie 250 drzew w centrum Bielska-Białej pojawiły się w 2019 roku. Od tego czasu samorząd zlecił przeprowadzenie ekspertyz dendrologicznych, przesłał do PKP podpisaną przez kilka tysięcy bielszczan petycję przeciwko wycince i interweniował u parlamentarzystów. Dodatkowo przedstawiciele Urzędu Miejskiego odbyli wiele spotkań i rozmów z dyrekcją spółki.
Na niewiele się to zdało. W grudniu 2020 roku do ratusza wpłynął wniosek Zakładu Linii Kolejowych PKP w Sosnowcu o wycinkę. Ostatecznie w październiku 2021 roku starosta bielski – jako organ zastępczy – wydał decyzję o usunięciu drzew, od której prezydent natychmiast odwołał się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. W marcu organ ten jednak utrzymał w mocy decyzję starosty.
Kolejnym krokiem miasta będzie zaskarżenie dokumentu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach - zapowiadają władze Bielska-Białej.
Po spotkaniu z radą ds. Ekologii i Zieleni w planach są także następne działania w obronie drzew i zaangażowanie jeszcze większej liczby osób, sił i środków, aby udało się ocalić chociaż część z nich.
Rada ds. Ekologii i Zieleni to opiniodawczo-doradczy organ w sprawach współuczestnictwa mieszkańców w kształtowaniu i utrzymaniu terenów zielonych w Bielsku-Białej, kierunków rozwoju oraz wprowadzania rozwiązań proekologicznych w funkcjonowaniu miasta powołany przez prezydenta Jarosława Klimaszewskiego. W jej skład wchodzą miejscowi ekolodzy, ornitolog, biolog oraz urzędnicy.
Priorytetem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu pociągów - informuje tymczasem Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowy PKP PLK. - Dla bezpieczeństwa, zarządca infrastruktury usuwa tylko te drzewa, które w realny sposób zagrażają przejeżdżającym pociągom.
Drzewa, które opadają na linię kolejową w wyniku wichur i gwałtownych burz stanowią poważne zagrożenie i powodują zmiany w kursowaniu pociągów. Nawet jedno drzewo na sieci może opóźnić kilkanaście, kilkadziesiąt składów - dowiadujemy się.
Jak wynika z danych zgromadzonych przez PKP, tylko w 2021 roku na terenie województwa śląskiego, w wyniku gwałtownych zmian pogody, drzewa które opadły na sieć kolejową spowodowały prawie 50 przerw w ruchu pociągów. Opóźnionych było ponad 120 pociągów. W Bielsku-Białej były 3 takie przypadki, w których trzeba było zamknąć tor, by usunąć drzewa z sieci.
Wszystkie prace przy linii kolejowej wykonywane są po wcześniejszej bardzo dokładnej inwentaryzacji i po uzyskaniu wszelkich niezbędnych zgód administracyjnych - zapewnia biuro prasowe spółki.
Ile drzew wytnie PKP w Bielsku-Białej?
PLK wystąpią o usunięcie drzew, które w realny sposób zagrażają bezpieczeństwu - wyjaśnia rzeczniczka. - Jeśli gmina Bielsko-Biała weźmie na siebie odpowiedzialność cywilną i karną, wynikającą ze szkód zaistniałych w infrastrukturze kolejowej, ruchu i taborze kolejowym jest możliwość zmniejszenia liczby drzew do usunięcia.
I dodaje, że PLK informowały gminę o tej możliwości w 2021 roku, przy okazji wcześniejszych wniosków.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Budowa S1 Przybędza - Milówka. Tak wyglądają dziś tunele pod Baranią Górą (foto)
3883Będą utrudnienia na A4 Katowice-Kraków. Rusza remont wiaduktu na węźle Brzęczkowice
1984SKO zablokowało budowę kompleksu hotelowo – mieszkalnego w Bielsku-Białej
822A po remoncie znów kajakiem. Kanał regatowy w Parku Śląskim przejdzie metamorfozę
801Była fabryka maszyn, będą mieszkania. Twórcy biurowców .KTW przebudują rybnicką Ryfamę
615W Beskidach może powstać kurort z termami. Ruszył przetarg na odwiert badający zasoby wód geotermalnych
+105 / -6Budowa S1 Przybędza - Milówka. Tak wyglądają dziś tunele pod Baranią Górą (foto)
+10 / -1Prymat, producent przypraw z Jastrzębia-Zdroju, rozbudował swoją fabrykę (foto, wideo)
+6 / -0Częstochowa przepłaciła, Bytom kupił podróbki. Afera o odblaskowe ludziki w Śląskiem
+5 / -2W JSW trwa rozruch nowoczesnej instalacji. Będzie wykorzystywana przy elekrociepłowni
+3 / -06 zadań - za niemal 150 mln zł. Katowice rozstrzygnęły przetarg na drogowe inwestycje
0Bez dni miasta i innych imprez z gwiazdami. Rybnik w 2023 roku zaciśnie pasa
0Osiedla przyszłości będą myśleć za mieszkańców. Lem to przewidział pół wieku temu
0To już pewne. Firma z Katowic stworzy plan naprawy A1 Pyrzowice - Piekary Śl.
0Rekordowe zamówienie polskiej kolei regionalnej. Polregio kupi składy za 7 mld zł
0