Apelujemy o rzetelne konsultacje społeczne dotyczące Centralnego Porku Komunikacyjnego – z takim apelem do ministrów aktywów państwowych i infrastruktury zwrócił się Śląski Związek Gmin i Powiatów. Zauważa, że to, co się obecnie dzieje, to nie są konsultacje, a CPK w obecnym kształcie doprowadzi do kataklizmu urbanistycznego, wielu wyburzeń i wysiedleń tysięcy ludzi.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli megalotniska w Baranowie pod Warszawą i około 1600 km linii kolejowych w kraju, weszła w fazę konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji. W studium znajdują się m.in. proponowane korytarze linii kolejowych. W założeniu każdy zainteresowany tematem może do 10 marca zgłosić swoje uwagi do studium.
CPK: wymiana maili to nie konsultacje
Tylko, że według Śląskiego Związku Gmin i Powiatów, największej regionalnej organizacji samorządowej, skupiającej 140 samorządów z woj. śląskiego, takie konsultacje to nie konsultacje.
- Czujemy się bezsilni, bo konsultacje w tej sprawie prowadzone są on-line albo korespondencyjnie. Budzi to niepokój wśród mieszkańców, przedsiębiorców i samych samorządowców – tłumaczy Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
- Apelujemy o przeprowadzenie rzetelnego procesu konsultacji ze wszystkimi interesariuszami. Postulujemy też o przeanalizowanie przebiegu nowych korytarzy drogowych i kolejowych, tak aby uniknąć kataklizmu urbanistycznego i planistycznego w różnych miejscach Polski – dodaje samorządowiec.
Prezydent Dąbrowy Górniczej wyjaśnia, że propozycje zawarte w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego mogą doprowadzić do przecięcia wielu szlaków komunikacyjnych i osiedli. Podkreśla też, że ten problem dotyczy wielu gmin w Polsce. Ostro przeciwko proponowanym liniom kolejowym protestują m.in. w Mikołowie czy Czerwionce-Leszczynach.
- Nie występujemy przeciw samej inwestycji. Uważamy, że tworzenie nowej infrastruktury w postaci portów lotniczych czy tras kolejowych jest potrzebne. Chcemy po prostu usiąść do rozmów i prowadzić je zgodnie z przyjętymi standardami. Nie możemy godzić się na podejmowanie tak ważnych decyzji zza biurka – podsumowuje Marcin Bazylak, który zaproponował podjęcie przez zarząd ŚZGiP stanowiska w tej sprawie.
Samorządowcy podjęli je na posiedzeniu 28 lutego 2020 r. w Dąbrowie Górniczej. W stanowisku czytamy m.in.:
„Uważamy również, że realizacja tak znaczących projektów infrastrukturalnych powinna być poprzedzona rzetelnymi konsultacjami nie tylko ze stroną samorządową, ale przede wszystkim z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Trudno zaakceptować fakt, że spółka Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. odpowiedzialna za realizację tak skomplikowanego projektu, na konsultacje społeczne przewiduje tylko kilka tygodni i nie przewiduje spotkań informacyjno-konsultacyjnych w terenie.”
Przeciwko zaproponowanym wariantom tras protestują mieszkańcy województwa śląskiego, gdzie nowe linie szybkiej kolei miałyby przebiegać m.in. przez centra miast oraz tereny mieszkalne. Ich realizacja w takim kształcie wiązałaby się z koniecznością wywłaszczeń tysięcy mieszkańców, wyburzeń domów oraz kataklizmem urbanistycznym i planistycznym. Wiązałoby się to również z przerwaniem dotychczasowej sieci dróg nie tylko lokalnych, ale i wojewódzkich oraz krajowych.
„Jako samorządowcy, którzy biorą pełną odpowiedzialność za reprezentowane gminy, wnioskujemy o takie zaplanowanie nowych korytarzy drogowych i kolejowych, aby w jak najmniejszym stopniu ingerowały w ścisłą zabudowę mieszkaniową, istniejącą infrastrukturę techniczną, miejsca użyteczności publicznej i centra miejscowości, a także tereny posiadające cenne walory przyrodnicze.”
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
6723,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
599Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
562Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
481Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
433Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -05 powodów, dla których warto przejść na wirtualną kasę fiskalną ACLAS
0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0