Od dziś, 15 lutego kierowcy będą mogli korzystać z węzła Częstochowa Jasna Góra. Dzięki niemu autostrada A1 połączy się z drogą krajową 43 Wieluń – Czestochowa.
W grudniu ubiegłego roku, podczas udostępnienia kierowcom odcinka autostrady A1 na wysokości Częstochowy, Tomasz Żuchowski - p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - zadeklarował udostępnienie jeszcze w lutym 2020 roku węzła Częstochowa Jasna Góra. Dziś po południu autostrada A1 zostanie połączona z drogą krajową nr 43 relacji Wieluń - Częstochowa.
Przypomnijmy, 2 sierpnia 2019 roku GDDKiA oddała do ruchu nowy, blisko 33-kilometrowy odcinek A1 od węzła Częstochowa Południe do węzła Pyrzowice. Jednocześnie rozpoczęły się prace zabezpieczające na odcinku autostrady na wysokości Częstochowy, gdzie trzeba było odstąpić od umowy z nierzetelnym wykonawcą.
- Olbrzymie zaangażowanie wykonawców i GDDKiA przyniosło oczekiwany wynik i 23 grudnia udostępniliśmy kierowcom 24 kilometry jezdni autostrady A1 – pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Południe. W tym ponad cztery kilometry jezdni od węzła Częstochowa Blachownia do węzła Częstochowa Południe, który był już zrealizowany w sierpniu, lecz ze względu na brak kolejnych odcinków nie mógł być wtedy udostępniony kierowcom – mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji.
Oddane do ruchu w ubiegłym roku 56 km autostrady umożliwia nieprzerwaną jazdę od granicy państwa w Gorzyczkach do północnych dzielnic Częstochowy, mijając po drodze konurbację górnośląską i Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach.
Dzięki otwarciu węzła Częstochowa Jasna Góra możliwy będzie wjazd na autostradę A1 i zjazd z niej do Częstochowy oraz w kierunku Kłobucka, Krzepic i Wielunia. Dotychczas chcąc przejechać tzw. autostradową obwodnicą Częstochowy, koniecznym było skorzystanie z węzła Częstochowa Północ lub Częstochowa Południe (z zastrzeżeniem braku możliwości wjazdu do Częstochowy pojazdom ciężarowym o masie powyżej 12 ton).
Ostatnim węzłem, który zostanie otwarty dla ruchu na tym odcinku A1, jest węzeł Częstochowa Blachownia na skrzyżowaniu autostrady A1 z DK46. GDDKiA planuje, że przy sprzyjających warunkach pogodowych, możliwe to będzie w II kwartale br.
7 lutego 2020 roku Dyrekcja podpisałal umowę na montaż ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych na autostradowej obwodnicy Częstochowy. Zabezpieczenia zostaną wykonane na odcinku drogowym autostrady A1 od węzła Częstochowa Północ do węzła Częstochowa Blachownia autostrady A1 z włączeniem jej do drogi krajowej nr 1 na węźle Częstochowa Północ. Zamontowane zostaną panele pochłaniające o powierzchni ponad 52,7 tysięcy m2, panele odbijające o powierzchni ponad 1,7 tysiąca m2, oraz przeciwolśnieniowe o powierzchni prawie 1,2 tysiąca m2.
Do zrealizowania pozostaną prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ. Niezbędne będzie również dokończenie budowy obiektu WA-352 (jezdnia lewa) na linią kolejową nr 146 oraz urządzeń ochrony środowiska. Do realizacji są również drogi serwisowe i technologiczne, MOP I Gorzelanka Wschód i Zachód, MOP III Wierzchowisko Wschód i Zachód oraz Obwód Utrzymania Autostrady Lgota. Podobnie oświetlenie węzłów, MOP-ów i OUA oraz dokończenie przebudowy urządzeń obcych (kolizje). Do wykonania pozostał również cały zakres robót melioracyjnych, prac wykończeniowych w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni. Ostatnim elementem będzie wykonanie i wprowadzenie docelowej organizacji ruchu.
W przebudowie jest blisko 80 km trasy zbudowanej w okresie PRL pomiędzy Tuszynem a Częstochową. Inwestycję podzielono na pięć odcinków: cztery na terenie województwa łódzkiego i jeden na terenie województwa śląskiego. Prace przy budowie A1 prowadzone są pod ruchem, a kierowcy mają do dyspozycji jedną jezdnię starej drogi po której poruszają się w obu kierunkach. Na wysokości Piotrkowa Trybunalskiego, w miejscu docelowego węzła na skrzyżowaniu A1 z DK74 powstało tymczasowe megarondo. Mniejsze ronda funkcjonują również w innych miejscach na przebudowywanej drodze. Kierowcy powinni liczyć się z dodatkowymi utrudnieniami w ruchu jakie generują pojazdy obsługujące budowę. - Apelujemy o przestrzeganie przepisów ruchu i zwracanie uwagi na oznakowanie – mówi Marek Prusak.
Budowa ostatniego z pięciu odcinków A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową zakończy się w 2022 roku. Wraz z postępem robót ruch będzie przenoszony na nową, szerszą jezdnię przyszłej A1 co usprawni kierowcom podróżowanie.
Tagi: A1, autostrada, obwodnica
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
PLK rozpoczynają budowę linii do lotniska w Pyrzowicach
7236To będzie piękny obiekt - Echo Investment o tym, co postawi w miejscu dworca w Katowicach
2426Polska jest trzecią najchętniej wybierają lokalizacją dla inwestycji w Europie
2145Sosnowiec jak Dubai – prezydent mówi o stoku pod dachem
1127Od Gierka nie wybudowano w Polsce tylu mieszkań
201PLK rozpoczynają budowę linii do lotniska w Pyrzowicach
+21 / -1To będzie piękny obiekt - Echo Investment o tym, co postawi w miejscu dworca w Katowicach
+12 / -1Elektryczne i hybrydowe fiaty, alfy romeo i jeepy w Tychach. FCA Poland ogłasza inwestycję za 755 mln zł!
+6 / -0Gliwice: w miejscu niedoszłej galerii handlowej powstanie DL Prime – kampus trzech budynków
+4 / -0Huta Częstochowa znów działa. Walcuje czeską stal
+3 / -0PLK rozpoczynają budowę linii do lotniska w Pyrzowicach
3To będzie piękny obiekt - Echo Investment o tym, co postawi w miejscu dworca w Katowicach
1Od Gierka nie wybudowano w Polsce tylu mieszkań
0Sosnowiec jak Dubai – prezydent mówi o stoku pod dachem
0Polska jest trzecią najchętniej wybierają lokalizacją dla inwestycji w Europie
0