24 grudnia kierowcy będą mieć do dyspozycji 40-kilometrowy odcinek nowej autostrady A1 od Częstochowy do Kamieńska z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. GDDKiA chce w ten sposób sprawić prezent świąteczny użytkownikom pojazdów. Jednocześnie Dyrekcja informuje o demontażu starej DK1. Popularna „gierkówka” przechodzi więc do historii.
Budowa 81 km autostrady A1 od Częstochowy do Tuszyna w woj. łódzkim trwa w najlepsze. Systematycznie oddawane są do użytku kolejne kilometry betonowej trasy budowanej w śladzie DK1, czyli tzw. gierkówki. Wiąże się to ze zmianami w organizacji ruchu na DK1/A1.
Jedna ze zmian w ruchu wprowadzona jest 14 grudnia na odcinku Kamieńsk – Radomsko i dotyczy dwóch miejsc: około sześciokilometrowego odcinka wschodniej jezdni od Kamieńska w kierunku Katowic oraz węzła Radomsko, gdzie kierowcy będą mieć do dyspozycji obie jezdnie i wszystkie łącznice węzła.
- Będzie to pierwszy węzeł na przebudowywanym odcinku A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową, z którego skorzystają kierowcy, zyskując łatwiejszy dojazd do DK42. Wraz z przełożeniem ruchu na niemal całym ponad 16-kilometrowym odcinku przyszłej A1 od Kamieńska do Radomska, kierowcy zyskają możliwość jazdy dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach – informuje GDDKiA Łódź.
Ponadto do ruchu oddany zostanie również wiadukt w ciągu obecnej DK42 nad budową A1, co umożliwi zlikwidowanie tymczasowego ronda oraz połączenie wschodniej jezdni przyszłej autostrady na granicy z odcinkiem Radomsko - granica województw łódzkiego i śląskiego. Wykonawca deklaruje wykonanie tych prac w ciągu najbliższych dni tak. Tym amym do 24 grudnia zlikwidowana zostanie ostatnia czasowa przewiązka.
Jak podaje Dyrekcja, likwidacja przewiązki umożliwi wprowadzenie układu 2+2 na odcinku od Radomska do granicy województw łódzkiego i śląskiego.
"Tym samym kierowcy 24 grudnia będą mieli do dyspozycji w jednym ciągu ponad 40 km nowej jezdni przyszłej A1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, na której będą po dwa pasy ruchu w każdym kierunku." informuje GDDKiA.
Taka sama organizacja ruchu obowiązuje od końca listopada już na ok. 12 z blisko 16 km odcinka od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego. Wykonawca tego odcinka zapowiada wprowadzenie dwóch bardzo istotnych zmian w organizacji ruchu. W styczniu przyszłego roku, na węźle Piotrków Trybunalski Zachód, po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie wiaduktu w ciągu łącznicy zjazdowej z S8 na A1, zlikwidowane zostanie małe rondo, co poprawi płynność ruchu. Natomiast w marcu zniknie megarondo na węźle Piotrków Trybunalski Południe, najpoważniejszy spowalniacz ruchu na budowie A1. Wtedy kierowcy będą mieć do dyspozycji co najmniej ponad 56 km nowej jezdni, z blisko 81 km docelowej autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową.
Ale w tej porcji dobrych wiadomości znalazła się też łyżka dziegciu. Warunki pogodowe uniemożliwiły przełożenie ruchu na ponad 24-kilometrowym odcinku nowej jezdni pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem. Wykonawca ułożył już ponad siedem kilometrów betonowej jezdni i przygotował kolejne ok. dziewięć kilometrów betonowej podbudowy. Do dokończenia pozostałego fragmentu oraz ułożenia nawierzchni bitumicznej na obiektach inżynierskich w ciągu trasy głównej zabrakło niewiele. Niezbędne są dobre warunki pogodowe z temperaturami powyżej 5 stopni Celsjusza (przez całą dobę). Jeśli pogoda na to powoli, to zgodnie z technologią takie prace będą prowadzone w okresie zimowym. Na przełomie roku wykonawca planuje udostępnić do ruchu pierwsze cztery kilometry nowej jezdni od Piotrkowa Trybunalskiego w kierunku Katowic (jeszcze tylko z ruchem na dwóch pasach w przeciwnych kierunkach) i w przyszłym roku kolejne fragmenty odcinka po ukończeniu wszystkich prac wykończeniowych. Tak jak na pozostałych czterech odcinkach kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.
Prace przy przebudowie drogi krajowej nr 1 prowadzone są pod ruchem, a kierowcy korzystali ze starej, wąskiej jezdni, na której mieli do dyspozycji na przemian dwa pasy ruchu i jeden przeciwny. Przełożenie ruchu na nową jezdnię przyszłej autostrady nie tylko ułatwi jazdę. Umożliwi wykonawcom robót rozbiórkę ostatnich fragmentów starej jezdni DK1. Prowadzone będą roboty ziemne, jak również prace konstrukcyjne przy obiektach inżynierskich. Przebudowa ostatniego odcinka, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, zakończy się w 2022 roku i wtedy też samochodem osobowym z Gdańska do granicy z Czechami przejedziemy w autostradowym tempie w niespełna cztery i pół godziny, nawet uwzględniając przerwę na odpoczynek na którymś z Miejsc Obsługi Podróżnych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Zmiany w komunikacji ZTM od 1 lutego 2025. Obejmą Katowice i Mysłowice
799Katowice i woj. śląskie chcą kupić od Węglokoksu większość akcji Katowice Airport. "Gwarancja stabilizacji"
640Nowy Wełnowiec w Katowicach - inwestycja za 3 mld zł z prestiżowym certyfikatem za projekt
639"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
602Hillwood rozbuduje centrum logistyczne w Częstochowie. Rusza budowa nowej hali magazynowej
557W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0Katowice: 27 mln zł unijnego dofinansowania do budowy Centrum Himalaizmu
0