Inwestycje i nieruchomości

GZM zmieniła zdanie, wodorowce jednak będą. Metropolia kupi autobusy, ale dla PKM Tychy

Author profile image 2023-10-05, Autor: Magdalena Zmysłowska

Mniej i tylko dla PKM Tychy, ale jednak. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wraca do tematu autobusów wodorowych, z których mimo pierwotnych planów miała zrezygnować, mimo otrzymanego z NFOŚiGW dofinansowania. Dlaczego wodorowce mają trafić akurat do tyskiego przedsiębiorstwa? Sprawę w rozmowie z redakcją wyjaśnia Michał Nowak z Departamentu Komunikacji Społecznej GZM.

Reklama

Przypomnijmy, w maju 2021 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozytywnie ocenił wniosek Metropolii GZM o dofinansowanie zakupu 20 autobusów zasilanych wodorem. Projekt zakładał, że pierwsze pojazdy mogłyby wyjechać w trasę "za około dwa lata", czyli w 2023 roku. <<Metropolia kupuje 20 autobusów na wodór. Jest zielone światło>>

Kilka miesięcy później - we wrześniu 2021 roku - Metropolia uzyskała na ten cel dotację w kwocie 81 mln zł z NFOŚiGW. <<Metropolia dostanie 80 mln na zakup 20 autobusów wodorowych>>

Wodorowy projekt GZM nie wypalił, mimo dotacji. Metropolia tłumaczy

Pod koniec września tego roku okazało się, że cały wodorowy projekt GZM spalił na panewce. Co się stało?


Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia unieważniła przetarg na zakup paliwa wodorowego, które miało być wykorzystywane w autobusowym transporcie publicznym. Metropolia zamierza też unieważnić oparty o dotację NFOŚiGW przetarg na zakup wodorowych autobusów miejskich - poinformowała PAP.


Metropolia zaznaczyła co prawda, że do tematu autobusów wodorowych chce wrócić, ale w przyszłości. Na ten moment decyzję o unieważnienia przetargów tłumaczyła aktualną trudną sytuacją finansową samorządów.


Obecna sytuacja finansowa samorządów powoduje, iż chęć ryzyka związanego z bycia pionierem nowych technologii zdecydowanie maleje. Rząd wspiera zakup autobusów wysoką dotacją, niestety zostają o 100 proc. wyższe koszty eksploatacji związane z wysoką ceną paliwa - wyjaśniał przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.


GZM: zamiast autobusów wodorowych, jednak elektryczne

Jak podała pod koniec września PAP, Metropolia sygnalizuje jednocześnie rozmowy z NFOŚiGW nt. przeniesienia dotacji z zakupu autobusów wodorowych na pojazdy elektryczne.

Metropolia wybrnęła. Wodorowce jednak będą

Niespodziewanie w sprawie nastąpił nagły zwrot akcji. O nowym podejściu do wodorowej strategii poinformował 27 września podczas posiedzeniu zgromadzenia GZM przewodniczący Kazimierz Karolczak.

Jak wynika z jego wypowiedzi, najnowszy plan Metropolii zakłada wdrożenie autobusów zasilanych wodorem przez jednego przewoźnika komunalnego, a nie, jak wcześniej zakładano, trzech. Chodzi o PKM Tychy.

GZM potwierdza: autobusy wodorowe trafią do PKM Tychy

Sytuację w rozmowie z redakcją wyjaśnia szczegółowo Michał Nowak z Departamentu Komunikacji Społecznej GZM.


Rozważamy obecnie zakup kilku autobusów wodorowych, które mogłyby trafić do PKM Tychy - potwierdza. 

Wyjaśnia przy tym, że tyskie przedsiębiorstwo eksploatuje najwięcej autobusów zasilanych gazem CNG, które stanowią ponad 75% jego taboru.


Z kolei eksploatacja autobusów wodorowych wiąże się z odpowiednim przystosowaniem zajezdni i zaplecza serwisowego, i pod tym kątem PKM Tychy ma największe doświadczenie - tłumaczy Michał Nowak.


Mniej, ale jednak. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podtrzymuje wodorowy projekt


Jak się dowiadujemy, mniejsza liczba autobusów wodorowych pozwoliłaby Metropolii na podtrzymanie wcześniejszych założeń prowadzenia pilotażu i sprawdzenia tych pojazdów w realnych warunkach pracy na obszarze GZM.


Niestety wdrożenie autobusów wodorowych na większą skalę (tak, jak pierwotnie planowano) przewyższa możliwości finansowe PKM-ów, właśnie ze względu na zbyt wysokie ceny paliwa w unieważnionym przetargu - zauważa Michał Nowak.

GZM: dotacja z NFOŚiGW i na wodorowce, i na elektryki


Podsumowując, rozważamy możliwość zakupu kilku autobusów wodorowych w ten sposób, aby pozostała część dofinansowania, po negocjacji z NFOŚiGW, została wykorzystana na zakup autobusów elektrycznych i infrastruktury do ładowania - podsumowuje rzecznik GZM.

Zaznacza przy tym, że mowa tu o kwocie dofinansowania w wysokości 81 mln zł, która miałaby zostać przeznaczona na hybrydowy projekt zakupu zeroemisyjnych autobusów wodorowych i elektrycznych.

Co sądzicie o sprawie? Czy Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dobrze robi, wracając do wodorowego projektu?

Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 482

Prezentacje firm