"W perspektywie kilku lat będziemy mieli szansę, jako jedni z pierwszych, uruchomić regularne połączenia autobusowe, które będą obsługiwane przez pojazdy napędzane wodorem" – chwalił się Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM, ponad dwa lata temu. Tymczasem projekt spalił na panewce. Metropolia nie tylko unieważniła przetarg na zakup paliwa wodorowego, które miało być wykorzystywane w autobusowym transporcie publicznym, podobny los czeka oparty o dotację NFOŚiGW przetarg na zakup wodorowych autobusów miejskich.
Przypomnijmy, w maju 2021 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozytywnie ocenił wniosek Metropolii GZM o dofinansowanie zakupu 20 autobusów zasilanych wodorem. Projekt zakładał, że pierwsze pojazdy mogłyby wyjechać w trasę "za około dwa lata", czyli w 2023 roku. <<Metropolia kupuje 20 autobusów na wodór. Jest zielone światło>>
- Wodór to technologia o ogromnym potencjalnie, która w niedalekiej przyszłości ma szansę rewolucjonizować energetykę i transport publiczny. Tym bardziej cieszy nas informacja, że w perspektywie kilku najbliższych lat będziemy mieli szansę, jako jedni z pierwszych, uruchomić regularne połączenia autobusowe, które będą obsługiwane właśnie przez pojazdy napędzane wodorem – mówil wówczas Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Kilka miesięcy później - we wrześniu 2021 roku - Metropolia uzyskała na ten cel dotację w kwocie 81 mln zł z NFOŚiGW. <<Metropolia dostanie 80 mln na zakup 20 autobusów wodorowych>>
Teraz okazuje się, że cały wodorowy projekt GZM spalił na panewce. Co się stało?
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia unieważniła przetarg na zakup paliwa wodorowego, które miało być wykorzystywane w autobusowym transporcie publicznym. Metropolia zamierza też unieważnić oparty o dotację NFOŚiGW przetarg na zakup wodorowych autobusów miejskich - poinformowała PAP.
Jak podaje Portal Samorządowy, GZM czekała na oferty w tym przetargu do 10 sierpnia br. Wpłynęła jedna. Przy budżecie zamówienia 133,1 mln zł brutto Orlen zaproponował cenę o 24,6 mln zł wyższą.
Obecna sytuacja finansowa samorządów powoduje, iż chęć ryzyka związanego z bycia pionierem nowych technologii zdecydowanie maleje - przytacza Portal Samorządowy wypowiedź przewodniczącego zarządu GZM Kazimierza Karolczaka.
Kazimierz Karolczak dodał ponadto, że - mimo iż rząd wspiera zakup autobusów - w pakiecie pozostają niestety o 100 proc. wyższe koszty eksploatacji.
Tutaj żadnego wsparcia nie ma, a wydatki to zwiększone koszty bieżące, które coraz bardziej przytłaczają samorządy. Mam nadzieje, że do wodoru w przyszłości wrócimy - dodał.
Metropolia ogłosiła przetarg na zakup paliwa wodorowego w marcu tego roku.
Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę do 1435 ton paliwa wodorowego. Dodatkowo w prawie opcji możliwe będzie zwiększenie wolumenu o kolejne maksymalnie 880 ton i wydłużenie dostaw o kolejne maksymalnie trzy lata. Ten rodzaj paliwa będzie stosowany w autobusach napędzanych wodorem, które w przyszłym roku mają wozić pasażerów - informowała GZM w komunikacie.
Jak wynika z dalszej części komunikatu, zamówienie podstawowe miało być realizowane przez 5 lat od odbioru pierwszych tego typu autobusów, a paliwo wodorowe miało trafić do przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Katowicach, Tychach oraz Świerklańcu.
W przypadku przedsiębiorstw w Tychach oraz w Świerklańcu zamówienie obejmuje wyłącznie dostawy paliwa wodorowego. PKM-y wybudują bowiem własne stacje tankowania wodorem. Przypomnijmy, że 1 marca podpisały one umowy dofinansowania z budżetu NFOŚiGW na realizację tych inwestycji. W przypadku PKM Katowice przyszły dostawca musi udostępnić własną stację tankowania wodorem na potrzeby taboru autobusów z ogniwami paliwowymi - czytamy w dalszej części informacji z marca.
Decyzję o unieważnieniu tego postępowania zamieszczono w ostatnich dniach na platformie zamówień Metropolii.
Obecna sytuacja finansowa samorządów powoduje, iż chęć ryzyka związanego z bycia pionierem nowych technologii zdecydowanie maleje. Rząd wspiera zakup autobusów wysoką dotacją, niestety zostają o 100 proc. wyższe koszty eksploatacji związane z wysoką ceną paliwa - powiedział PAP przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, cytowany przez Portal Samorządowy.
Czytaj kolejne strony:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Rybnik: największy blok parowo-gazowy w Polsce będzie droższy o 121 mln zł
1073Została "tylko" budowa. GAPR zrealizuje w Gliwicach lotniczy projekt za 73 mln zł
648Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
619Rząd "wpompuje" ponad 9 miliardów złotych w spadek wydobycia węgla. Choć... go nie zakłada
558Utrudnienia dla kierowców w Katowicach. Ruszają prace na Drogowej Trasie Średnicowej
482Rybnik: największy blok parowo-gazowy w Polsce będzie droższy o 121 mln zł
+4 / -0Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
+2 / -0Making the world a better home. Światowy lider zrównoważonego budownictwa inwestuje w Gliwicach
+2 / -0Nie tylko przemysł ciężki. Wytwórca zniczy z Myszkowa z milionowym wsparciem KSSE
+2 / -0Gliwice zrewitalizują legendarny Browar Hugo Scobla (wizualizacje)
+1 / -0Gliwice zrewitalizują legendarny Browar Hugo Scobla (wizualizacje)
0Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
0Rząd "wpompuje" ponad 9 miliardów złotych w spadek wydobycia węgla. Choć... go nie zakłada
0GITD chce kupić 43 systemy odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie w Śląskiem pojawią się kamery? (LISTA)
0PGG łączy siły z Polską Grupą Zbrojeniową. "Dla budowania potencjału polskiego sektora obronnego i górniczego"
0
~Misio Misiek 2023-09-25
19:56:00
Rybnik niestety brnie dalej w wodorowe gó..no