Inwestycje i nieruchomości

Przetarg odwołany, GZM nie kupi autobusów wodorowych. Metropolia się tłumaczy

Author profile image 2023-09-22, Autor: Magdalena Zmysłowska

"W perspektywie kilku lat będziemy mieli szansę, jako jedni z pierwszych, uruchomić regularne połączenia autobusowe, które będą obsługiwane przez pojazdy napędzane wodorem" – chwalił się Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM, ponad dwa lata temu. Tymczasem projekt spalił na panewce. Metropolia nie tylko unieważniła przetarg na zakup paliwa wodorowego, które miało być wykorzystywane w autobusowym transporcie publicznym, podobny los czeka oparty o dotację NFOŚiGW przetarg na zakup wodorowych autobusów miejskich.

 

 

Reklama

Przypomnijmy, w maju 2021 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozytywnie ocenił wniosek Metropolii GZM o dofinansowanie zakupu 20 autobusów zasilanych wodorem. Projekt zakładał, że pierwsze pojazdy mogłyby wyjechać w trasę "za około dwa lata", czyli w 2023 roku. <<Metropolia kupuje 20 autobusów na wodór. Jest zielone światło>>


- Wodór to technologia o ogromnym potencjalnie, która w niedalekiej przyszłości ma szansę rewolucjonizować energetykę i transport publiczny. Tym bardziej cieszy nas informacja, że w perspektywie kilku najbliższych lat będziemy mieli szansę, jako jedni z pierwszych, uruchomić regularne połączenia autobusowe, które będą obsługiwane właśnie przez pojazdy napędzane wodorem – mówil wówczas Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Kilka miesięcy później - we wrześniu 2021 roku - Metropolia uzyskała na ten cel dotację w kwocie 81 mln zł z NFOŚiGW. <<Metropolia dostanie 80 mln na zakup 20 autobusów wodorowych>>

Wodorowy projekt GZM nie wypalił, mimo dotacji. Metropolia tłumaczy

Teraz okazuje się, że cały wodorowy projekt GZM spalił na panewce. Co się stało?


Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia unieważniła przetarg na zakup paliwa wodorowego, które miało być wykorzystywane w autobusowym transporcie publicznym. Metropolia zamierza też unieważnić oparty o dotację NFOŚiGW przetarg na zakup wodorowych autobusów miejskich - poinformowała PAP.


Jak podaje Portal Samorządowy, GZM czekała na oferty w tym przetargu do 10 sierpnia br. Wpłynęła jedna. Przy budżecie zamówienia 133,1 mln zł brutto Orlen zaproponował cenę o 24,6 mln zł wyższą.

Obecna sytuacja finansowa samorządów powoduje, iż chęć ryzyka związanego z bycia pionierem nowych technologii zdecydowanie maleje - przytacza Portal Samorządowy wypowiedź przewodniczącego zarządu GZM Kazimierza Karolczaka.

GZM: Do wodoru być może wrócimy, w przyszłości


Kazimierz Karolczak dodał ponadto, że - mimo iż rząd wspiera zakup autobusów - w pakiecie pozostają niestety o 100 proc. wyższe koszty eksploatacji.

Tutaj żadnego wsparcia nie ma, a wydatki to zwiększone koszty bieżące, które coraz bardziej przytłaczają samorządy. Mam nadzieje, że do wodoru w przyszłości wrócimy - dodał.

Przetarg unieważniony. GZM nie kupi paliwa wodorowego

Metropolia ogłosiła przetarg na zakup paliwa wodorowego w marcu tego roku.


Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę do 1435 ton paliwa wodorowego. Dodatkowo w prawie opcji możliwe będzie zwiększenie wolumenu o kolejne maksymalnie 880 ton i wydłużenie dostaw o kolejne maksymalnie trzy lata. Ten rodzaj paliwa będzie stosowany w autobusach napędzanych wodorem, które w przyszłym roku mają wozić pasażerów - informowała GZM w komunikacie.


Jak wynika z dalszej części komunikatu, zamówienie podstawowe miało być realizowane przez 5 lat od odbioru pierwszych tego typu autobusów, a paliwo wodorowe miało trafić do przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Katowicach, Tychach oraz Świerklańcu.


W przypadku przedsiębiorstw w Tychach oraz w Świerklańcu zamówienie obejmuje wyłącznie dostawy paliwa wodorowego. PKM-y wybudują bowiem własne stacje tankowania wodorem. Przypomnijmy, że 1 marca podpisały one umowy dofinansowania z budżetu NFOŚiGW na realizację tych inwestycji. W przypadku PKM Katowice przyszły dostawca musi udostępnić własną stację tankowania wodorem na potrzeby taboru autobusów z ogniwami paliwowymi - czytamy w dalszej części informacji z marca.


Decyzję o unieważnieniu tego postępowania zamieszczono w ostatnich dniach na platformie zamówień Metropolii.


Obecna sytuacja finansowa samorządów powoduje, iż chęć ryzyka związanego z bycia pionierem nowych technologii zdecydowanie maleje. Rząd wspiera zakup autobusów wysoką dotacją, niestety zostają o 100 proc. wyższe koszty eksploatacji związane z wysoką ceną paliwa - powiedział PAP przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, cytowany przez Portal Samorządowy.

 

Czytaj kolejne strony:

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~Misio Misiek 2023-09-25
    19:56:00

    0 0

    Rybnik niestety brnie dalej w wodorowe gó..no

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 642

Prezentacje firm