Nazywa się niewinnie „Joy” (radość, frajda), ale jest monstrualnym urządzeniem, jakiego jeszcze w polskim górnictwie nie było. Będzie pracował w najtrudniej dostępnych pokładach należącej do JSW kopalni Budryk. Dziś kombajn został zaprezentowany w fabryce Komatsu w Tychach.
Jastrzębska Spółka Węglowa zapowiedziała wprowadzenie przełomowego dla polskiego górnictwa kombajnu jeszcze w styczniu.
Dziś gotowe urządzenie zobaczyli zebrani goście w siedzibie Komatsu Mining Corp., Joy Global Poland w Tychach.
- Przełomowość to przede wszystkim prędkość postępu robót. Ale to cały kompleks robót. To nie tylko drążenie wyrobiska, ale również zabezpieczanie, czyli tworzenie obudowy kotwiowej. Jeżeli to się sprawdzi, urządzenie znakomicie przyspieszy pracę udostępniającym – mówi Włodzimierz Hereźniak, prezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej.
- Traktujemy to jako początek, doświadczenie. To też się wiąże z naszym programem innowacyjnym, który wprowadza nasza spółka JSW Innowacje. To jest początek kopalni inteligentnej, bo jeżeli górnictwo ma przetrwać w Polsce, to tylko automatyzując wszystkie możliwe procesy
– dodaje prezes.
Kombajn Joy 12CM30 będzie pracował w najgłębszej na świecie kopalni wydobywającej węgiel koksujący - w należącej do Jastrzębskiej Spółki Węglowej Kopalni Budryk. Jak mówi portalowi ŚląskiBiznes.pl prezes JSW „będzie pracować na głębokości grubo poniżej 1000 metrów, na poziomie 1290, czy w tych granicach, w warunkach najtrudniejszych, jakie możemy sobie wyobrazić i przy wszelkich możliwych zagrożeniach”.
- Zadaniem tego urządzenia będzie przede wszystkim większe i tańsze wydobycie. Wszystkie te działania wynikają z naszej strategii ograniczenia kosztów wydobycia oraz przyspieszenia prac przygotowawczych w kopalniach JSW - dodaje prezes.
Budowa kombajnu urabiająco-kotwiącego Bolter Miner 12CM30 trwała w Stanach Zjednoczonych rok, w maju urządzenie trafiło już do Polski. W najbliższych dniach ten nowoczesny sprzęt zostanie zdemontowany i przetransportowany do kopalni Budryk w Ornontowicach. Tam jego montaż w chodniku "Bw -1N badawczy" o wybiegu 1950 metrów potrwa około trzech tygodni. Sprzęt pokona pierwsze metry wyrobiska już w listopadzie. W kombajnie zastosowany zostanie walcowy organ o szerokości 5,6 metra. Projekt zakłada zabudowę 6 kotew w stropie wyrobiska i po 3 kotwy w ociosach wyrobiska. Według założeń, kombajn będzie drążył 15 metrów wyrobiska dziennie. Jego możliwości są większe, ale wiele zależy od warunków górniczo-geologicznych, w których sprzęt będzie pracował.
JSW jest pierwszą spółką wydobywczą w polskim górnictwie, która zastosuje obudowę kotwową. To efekt wprowadzonego w Jastrzębskiej Spółce Węglowej projektu „Samodzielna Obudowa Kotwowa”. System jest tańszy i pozwoli na dużo szybsze drążenie wyrobiska, niż tradycyjny. Polepszy efektywność pracy i zapewni najwyższe bezpieczeństwo załogi. Używa się go w najnowocześniejszych kopalniach głębinowych między innymi w USA i Australii.
Prezes nie chciał zdradzić kosztu inwestycji. Zauważył jednak, że jeśli kombajn sprawdzi się na Budryku, to spółka pomyśli o zakupie kolejnych tego typu urządzeń. Być może dla nowej kopalni JSW - Bzie-Dębina, której otwarcie zaplanowane jest na 25 września.
Projekt jest odpowiedzią na wyzwania czekające Spółkę w najbliższych latach. Jednym z nich jest zwiększenie frontu robót przygotowawczych. - Dużym grzechem zaniechania byłoby niewykorzystanie tej technologii w naszych warunkach - podsumował Artur Dyczko, zastępca prezesa JSW ds. Strategii i Rozwoju.
Nowoczesny kompleks, który trafi do JSW, został opracowany przy współpracy członków konsorcjum, w skład którego wchodzą: JSW Innowacje jako lider konsorcjum, JSW, Główny Instytut Górnictwa oraz Joy Global (Komatsu Mining Corp.).
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Budowa S1 Przybędza - Milówka. Tak wyglądają dziś tunele pod Baranią Górą (foto)
3499Będą utrudnienia na A4 Katowice-Kraków. Rusza remont wiaduktu na węźle Brzęczkowice
1381Prymat, producent przypraw z Jastrzębia-Zdroju, rozbudował swoją fabrykę (foto, wideo)
1039SKO zablokowało budowę kompleksu hotelowo – mieszkalnego w Bielsku-Białej
788A po remoncie znów kajakiem. Kanał regatowy w Parku Śląskim przejdzie metamorfozę
729W Beskidach może powstać kurort z termami. Ruszył przetarg na odwiert badający zasoby wód geotermalnych
+105 / -6Budowa S1 Przybędza - Milówka. Tak wyglądają dziś tunele pod Baranią Górą (foto)
+10 / -1Prymat, producent przypraw z Jastrzębia-Zdroju, rozbudował swoją fabrykę (foto, wideo)
+6 / -0Skarb Państwa hojny dla Izery. Polski elektryk dostał kolejne miliony dofinansowania
+4 / -0Częstochowa przepłaciła, Bytom kupił podróbki. Afera o odblaskowe ludziki w Śląskiem
+5 / -2To już pewne. Firma z Katowic stworzy plan naprawy A1 Pyrzowice - Piekary Śl.
0Rekordowe zamówienie polskiej kolei regionalnej. Polregio kupi składy za 7 mld zł
0Niemcy największym inwestorem w Polsce. Śląskie znalazło się na podium
0Była fabryka maszyn, będą mieszkania. Twórcy biurowców .KTW przebudują rybnicką Ryfamę
0To drugie życie zużytych turbin wiatrowych. Panattoni ustawia je jako meble
0
~bizneswomen 2019-09-13
21:19:24
Tylko w którym korytarzu ta maszyna podziemna się zmieści? Chyba trzeba będzie rozbudowywać korytarze specjalnie pod nią.