Inwestycje i nieruchomości

Mysłowice: komplikuje się sprawa tramwajowej rewolucji. Nierzetelny wykonawca odsunięty

2023-01-11, Autor: mz

Skomplikowała się sprawa rewolucji tramwajowej w Mysłowicach. Konsorcjum firm NDI z Sopotu nie jest już generalnym wykonawcą prac modernizacyjnych infrastruktury tramwajowej w centrum miasta. W poniedziałek 2 stycznia 2023 roku spółka Tramwaje Śląskie S.A. wypowiedziała umowę z nierzetelnym wykonawcą. Głos w sprawie zabrało odsunięte od kontraktu konsorcjum.

Reklama

Przypomnijmy, dwutorowa linia tramwajowa w miejsce linii jednotorowej i rondo zamiast problematycznego skrzyżowania – to dwa najważniejsze elementy rewolucji torowo-drogowej zaplanowanej w centrum Mysłowic. Przedstawiciele spółki Tramwaje Śląskie i miasta Mysłowice podpisali w maju 2021 roku umowę z generalnym wykonawcą prac – konsorcjum firm NDI z Sopotu. <<Tramwajowa rewolucja w Mysłowicach – będzie inwestycja za ponad 44 mln zł>>

Inwestycja w Mysłowicach obejmuje ulice: Bytomską, Starokościelną, Szymanowskiego i Powstańców a realizowana była dotąd przez tego samego wykonawcę w dwóch zakresach – tramwajowym i miejskim.

Wybrane w postępowaniu przetargowym konsorcjum firm NDI z Sopotu nie poradziło sobie jednak z realizacją zadania.

Zgodnie z zapisami umowy podpisanej w maju 2021 r., całość robót w obu zakresach miała zostać wykonana do 30 września 2022 r. Uznając zgłaszane przez wykonawcę obiektywne przyczyny opóźnień na placu budowy, spółka Tramwaje Śląskie S.A. już wcześniej podpisała z generalnym wykonawcą aneks terminowy, przesuwający termin realizacji zadania w zakresie tramwajowym na 5 grudnia 2022 r. – Wykonawca miał zatem w sumie niemal 19 miesięcy na wykonanie zadania. Tymczasem po tym okresie, stan realizacji prac szacujemy na około 30%. To zadanie jest elementem projektu dofinansowanego środkami unijnymi i musi zostać zrealizowane oraz rozliczone do końca 2023 roku. W przeciwnym razie stracimy unijne fundusze. Pomimo wielu działań z naszej strony w stosunku do wykonawcy, tempo prac było dalece niewystarczające, dlatego Zarząd Spółki podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z winy wykonawcy – informuje Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Jednocześnie spółka Tramwaje Śląskie S.A. naliczyła generalnemu wykonawcy karę finansową wynikającą z zapisów umowy oraz wezwała firmę NDI do przystąpienia we wtorek 10 stycznia do inwentaryzacji wykonanych robót.

Po wykonaniu wszystkich prac inwentaryzacyjnych i przygotowaniu stosownej dokumentacji ogłoszony zostanie ponownie przetarg na wyłonienie wykonawcy prac w celu dokończenia realizacji inwestycji.

Zadanie w zakresie tramwajowym obejmuje przebudowę blisko półtorakilometrowego odcinka linii tramwajowej, która biegnie w jezdni ulic: Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców wraz z dobudową drugiego toru oraz pętli w sąsiedztwie dworca kolejowego i torowiska wydzielonego do mostu nad Przemszą. W sumie to prawie 5 kilometrów toru pojedynczego.

Zadanie jest elementem realizowanego przez Tramwaje Śląskie S.A. „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską.

----------------------

AKTUALIZACJA

Już po publikacji artykułu otrzymaliśmy stanowisko Grupy NDI w przedmiotowej sprawie. Publikujemy je poniżej w całości:

"W związku z publikacją na Państwa łamach https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,myslowice-komplikuje-sie-sprawa-tramwajowej-rewolucji-nierzetelny-wykonawca-odsuniety,wia5-2-7886.html przesyłam stanowisko Grupy NDI z prośbą o jego publikację:

W związku z publikacją w dniu 9.01.23 na stronie tram-silesia.pl informacji: Tramwaje Śląskie S.A.» Zerwana umowa z wykonawcą prac w Mysłowicach (tram-silesia.pl) Konsorcjum NDI S.A. i NDI Sopot S.A. jednoznacznie wskazuje, że oświadczenie o odstąpieniu, złożone przez Tramwaje Śląskie S.A. - jednego z Inwestorów przedsięwzięcia (drugim jest Urząd Miasta Mysłowice) działającego na podstawie odrębnie zawartej umowy z Konsorcjum - jest bezpodstawne, a naliczona przez niego kara umowna jest w całości bezzasadna. Konsorcjum informuje, że wbrew stanowisku zamawiającego, opóźnienie w realizacji inwestycji nie zostało spowodowane przez okoliczności, za które odpowiedzialność ponosi wykonawca, lecz przez okoliczności niezależne od wykonawcy i leżące po stronie zamawiającego. W szczególności - w toku realizacji prac - ujawniono liczne uchybienia i braki w przekazanej przez zamawiającego dokumentacji, w tym w zakresie uzgodnień z gestorami sieci, skutkujące koniecznością czasowego wstrzymania robót oraz wykonania szeregu robót dodatkowych i zamiennych nieobjętych umową. Choć zamawiający był na bieżąco i niezwłocznie informowany przez wykonawcę o wystąpieniu każdej z ujawnionych przeszkód, nie podejmował niezbędnych decyzji warunkujących możliwość kontynuowania prac przez wykonawcę, znacznie opóźniając realizację inwestycji.

Wykonawca wskazuje, że decyzja zamawiającego o złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy jest dla niego zaskoczeniem – jak bowiem potwierdza prowadzona przez strony korespondencja, wykonawca wystąpił do zamawiającego o przedłużenie czasu realizacji umowy, szczegółowo wskazując przyczyny i je uzasadniając, zaś zamawiający w grudniu 2022 r. w trakcie spotkania z wykonawcą deklarował zamiar przeprowadzenia rozmów stron w tym zakresie.

Konsorcjum stanowczo sprzeciwia się stwierdzeniu wyrażonemu w publikacji przez Tramwaje Śląskie S.A. o rzekomej „nierzetelności” wykonawcy. Jak wskazano powyżej, Konsorcjum wykonało prace rzetelnie, nie uchybiając ciążącym na nim obowiązkom. Ponadto, o rzetelności wykonawcy świadczy zrealizowanie przez Konsorcjum na rzecz Tramwajów Śląskich S.A. kilkunastu innych inwestycji, w całości odebranych przez zamawiającego i oddanych do użytku publicznego, w tym np. w Katowicach, Chorzowie, Zabrzu, Rudzie Śląskiej i Bytomiu.

Ponadto, Konsorcjum podkreśla, że decyzja zamawiającego o odstąpieniu od umowy budzi istotne wątpliwości w zakresie jej celowości. Pod warunkiem postulowanego przez wykonawcę współdziałania zamawiającego z konsorcjum, wykonawca jest w stanie ukończyć inwestycję w 2023 r., podczas, gdy bezpodstawne rozwiązanie umowy przez zamawiającego spowoduje przesunięcie terminu jej realizacji o przeszło rok, skutkując jej ukończeniem najwcześniej w 2024 r. Tu należy bowiem uwzględnić czas konieczny na ukończenie prac, potrzebny w równym stopniu Konsorcjum, jak i każdemu innemu wykonawcy oraz czas trwania ponownej procedury przetargowej. Jednocześnie, zmiana wykonawcy w toku wykonywania robót naraża Miasto Mysłowice na istotne ryzyko opóźnienia w usunięciu niedogodności związanych z realizowaną inwestycją, a obu inwestorów na ryzyko poniesienia wyższych, dodatkowych kosztów realizacji przedsięwzięcia, za które pełną odpowiedzialność ponosić będą Tramwaje Śląskie S.A.

Z poważaniem Magdalena Skorupka-Kaczmarek, przedstawicielka spółki NDI do kontaktu z mediami"

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm