Związkowcy alarmują, że do Polski wciąż zawijają statki z węglem. Sprawdziliśmy zatem, ile węgla przywiozły statki do Portu Gdańsk, tam, gdzie w kwietniu zacumował Agia Trias, z ponad 122 tys. ton węgla z Kolumbii wzbudzając ogólnopolską sensację.
Otóż w pierwszych pięciu miesiącach 2020 roku statki przywiozły do portu w Gdańsku 2 mln 152 tys. 876 ton węgla. Stanowi to spadek rok do roku o 23,7 proc. - podaje Port Gdańsk. Powodem jest pandemia i związany z tym spadek zapotrzebowania na paliwa.
- Port Gdańsk jest strategicznym dla gospodarki kraju oknem importowym surowców takich jak paliwo i węgiel, na które zapotrzebowanie spadło, stąd spadki w przeładunkach - mówi Adam Kłos - dyrektor handlowy Portu Gdańsk.
Dla porównania w 2019 roku port przeładował 6,77 mln ton węgla, a w rekordowym 2018 roku – 7,18 mln ton.
Patrząc na dane z ostatnich 11 lat, to zauważa się głównie wzrosty w imporcie węgla drogą morską. Skoro import węgla spadł tylko ze względu na pandemię, to można dojść do wniosku, że gdyby nie pandemia – import trwałby na dotychczasowym poziomie. A może dalej by rósł.
Na to zjawisko zwracają uwagę związkowcy z WZZ Sierpień 80. Jeszcze przed rozpoczęciem pracy zespołu mającego wypracować pan dla górnictwa napisali w trybie pilnym do premiera:
„jak to jest, że w tym samym czasie, w którym Pański rząd pracuje nad planem zamykania kopalń i de facto zagłady Śląska, do Polski wpływają kolejne statki z importowanym węglem? Za czasu rządów Zjednoczonej Prawicy import węgla (w tym tego sprowadzanego z Rosji rządzonej przez Władimira Putina i oligarchów) osiąga niechlubne rekordy.” pisali związkowcy.
Dane, które uzyskaliśmy w porcie potwierdzają doniesienia związkowców. Jednocześnie powołując się na wyliczenia dr. Dawida Piekarza z Instytutu Staszica zwracają uwagę, że węgiel z importu wcale nie jest tańszy, co jest argumentem przytaczanym przez kupujących ten surowiec za granicą.
„Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez doktora Dawida Piekarza z Instytutu Staszica, średnio od 2010 r. do końca 2019 r. ceny polskiego węgla dla energetyki były niższe o około 42 zł za tonę od cen węgla obcego pochodzenia.”
Sierpień 80 przypomina, że jeszcze w lutym wicepremier Jacek Sasin publicznie deklarował, że uczyni wszystko, aby państwowe spółki energetyczne korzystały z polskiego węgla. Tymczasem 16 kwietnia do Portu Gdańsk zawinął Agia Trias - największy masowiec z dotychczas obsługiwanych przez port pod względem nośności (185 820 ton). Przywiózł ponad 121 tys. ton węgla z Kolumbii dla PGE Paliwa. Było to wydarzenie dla samego portu, które w Polsce odbiło się szerokim echem. W samum porcie informują, że mógłby przyjmować jeszcze większe jednostki, jednak ograniczeniem są cieśniny duńskie. Kolejne statki docierały do Polski w następnych miesiącach.
„Jak jednak wynika z informacji strony społecznej, w drugiej połowie lipca br. jedna ze spółek energetycznych sprowadziła drogą morską do Polski prawie 300 tys. ton węgla (ok. 200 tys. z Rosji i 100 tys. z Kolumbii). Statki te wpływały do naszych portów dokładnie w tym samym czasie, w którym w zaciszach Ministerstwa Aktywów Państwowych przygotowywano drastyczny plan dewastacji i likwidacji polskiego górnictwa węgla kamiennego na Śląsku.
Plan ten zakładał niemal natychmiastowe zamknięcie trzyruchowej kopalni zespolonej „Ruda” (czyli kopalń: „Pokój”, „Halemba”, „Bielszowice”) i katowickiej kopalni „Wujek”. Razem tylko w samych tych rudzkich kopalniach jest to ok. 10 tysięcy rodzin, które stracą środki utrzymania i oznacza upadek całego blisko 140-tysięcznego miasta.” czytamy w liście związkowców.
Czy nacisk społeczny działa? Być może. Zarząd PGE podjął w sierpniu decyzję, aby sprzedać wytykaną palcami spółkę PGE Paliwa specjalizującą się w sprowadzaniu węgla z zagranicy, m.in. z Kolumbii. Koncern zapowiada też, że to polskie górnictwo będzie głównym dostawcą węgla do jego elektrowni i elektrociepłowni.
„Ponad 90 proc. zakontraktowanego na 2020 rok węgla kamiennego na potrzeby jednostek wytwórczych Grupy PGE będzie pochodziło z Polski. W 2020 r. Grupa PGE znacząco ograniczyła zakupy węgla z importu.” podaje biuro prasowe PGE.
Potwierdza też informacje o sprzedaży spółki paliwowej.
„W sierpniu br. Zarząd PGE podjął decyzję o sprzedaży spółki PGE Paliwa (dawniej EDF Paliwa - przed przejęciem polskich aktywów EDF przez PGE w listopadzie 2017 roku). Trwa proces negocjacji z podmiotami zainteresowanymi zakupem.”
Spółka wyjaśnia, że węgiel importowany przez PGE Paliwa trafia głównie do klientów zewnętrznych zainteresowanych zakupem węgla charakteryzującego się niską zawartością popiołu i siarki oraz pierwiastków chemicznych takich jak: chlor, fluor, rtęć czy azot, przy jednocześnie wysokiej wartości opałowej.
„Węgiel importowany przez PGE Paliwa dedykowany jest głównie dla tych odbiorców, którzy nie posiadają odpowiednich instalacji oczyszczania spalin, a wobec tego nie mogliby dotrzymać norm środowiskowych spalając węgiel o innych parametrach jakościowych.”
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
1136Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
439JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
379Śląskie po dogrywkach. Oni zwyciężyli w wyborach samorządowych 2024
370Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
367"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
+1 / -0Majówka z rowerem i Kolejami Śląskimi - w długi weekend jeszcze po staremu
0Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
0Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
0Duże płatności już nie gotówką. Europarlament przyjął przełomowe przepisy
0