Inwestycje i nieruchomości

„Zakręt idiotów” zniknie. GDDKiA rusza z budową węzła Bielsko-Biała Hałcnów

2023-05-02, Autor: tora

Kierowcy, za sprawą ostrego łuku, owiali to miejsce złą sławą. Chodzi o fragment północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej stanowiącej cześć trasy biegnącej pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem. Niedługo w jego miejscu powstanie węzeł, który docelowo połączy istniejący układ dróg ekspresowych S1 od Bielska-Białej do Zwardonia i S52 w kierunku Cieszyna z budowaną S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą oraz projektowaną Beskidzką Drogę Integracyjną z Krakowa.

Reklama

Diagnostyka nawierzchni i poprawność oznakowania

- Funkcjonujące przez niemal dekadę tymczasowe rozwiązanie drogowe okazało się problemem dla ignorujących przepisy kierowców. Ci, którzy przemieszczali się zgodnie z ustawionym oznakowaniem i stosowali do obowiązującego ograniczenia prędkości, nie mieli problemów. Jednak liczne zdarzenia drogowe i otwarta krytyka mająca na celu przeniesienie odpowiedzialności kierowców za nierespektowanie wprowadzonych limitów prędkości przyczyniła się do wykonania diagnostyki nawierzchni pod kątem spełnienia parametrów przeciwpoślizgowych (przyczepności) i audytami BRD.

Audyty i przeglądy oznakowania wskazały na prawidłowość wprowadzonej organizacji ruchu, zalecając wprowadzenie dodatkowych znaków i sygnałów świetlnych podkreślających szczególność zastosowanych rozwiązań geometrycznych na jezdni. Zaś sama diagnostyka nawierzchni wskazała, że parametry przyczepności znajdują się w górnych zakresach normatywnych – mówi rzecznik.

Organizacja ruchu na słynnym zakręcie w Bielsku

Przed łukiem ustawiono w poboczu drogi oraz wyniesiono nad każdy z pasów sekwencję znaków drogowych. W pierwszej kolejności znaki informują o zbliżającym się końcu drogi ekspresowej, następnie ostrzegają o niebezpiecznym zakręcie. Aby wzmocnić to oznakowanie, na wysięgnikach zamontowano dodatkowo żółte pulsujące światła ostrzegawcze. Na tym odcinku wprowadzono ograniczenie prędkości do 60 km/h. Dodatkowo ustawione jest oznakowanie w postaci znaków A-30 „inne niebezpieczeństwo” wraz z tabliczką T-15 (wskazującą miejsce częstych wypadków). Tak ustawiona sekwencja znaków jest czytelna i przejrzysta, pozwalając na bezpieczne dostosowanie prędkości jazdy do występującej geometrii drogi. Ponadto na przebiegu łuku na barierach ochronnych w pasie dzielącym oraz po zewnętrznej stronie łuku w kierunku Cieszyna ustawione są osłony przeciwolśnieniowe, oraz aktywne tablice prowadzące U-3a.

Niebezpieczne miejsca w Gliwicach i Katowicach

To nie jedyne „trudne” dla kierowców miejsce na sieci dróg krajowych zarządzanych przez katowicki odział GDDKiA. Licznie zdarzenia drogowe obserwowaliśmy również na łącznicach węzłów Katowice Murckowska oraz Gliwice Sośnica. Zaprojektowano na nich szerokie przekroje łącznic z uwagi na znaczne natężenia ruchu i uwarunkowania geometryczne.

- Pomimo wyznaczonych limitów prędkości, dochodziło na nich do częstych zdarzeń drogowych spowodowanych nadmierną prędkością. Tam jednak poprawę bezpieczeństwa uzyskaliśmy bez konieczności przebudowy infrastruktury drogowej. Ustawione przez ITD fotoradary drogowe spowodowały znaczny spadek zdarzeń drogowych i ograniczenia ich skutków. Niestety pomimo zainstalowania automatycznych urządzeń rejestrujących przekroczenia prędkości dalej dochodzi do częstego ich łamania. Tylko w pierwszym kwartale tego roku fotoradar na węźle Gliwice Sośnica odnotował 2203 przekroczenia prędkości, a w Katowicach na węźle Murckowska 773 – wylicza Marek Prusak.

Pierwsze zmiany organizacji ruchu

Trwa opracowywanie projektu organizacji ruchu związanej z rozpoczęciem robót przy budowie węzła.

- Przewidujemy, że pierwsze zmiany organizacji powinny nastąpić w okolicach końca drugiego kwartału/połowy bieżącego roku i będą związane z wyłączeniem z ruchu jednej jezdni. Ruchu w tym czasie będzie się odbywał dwukierunkowo po drugiej jezdni – zapowiada rzecznik.

Węzeł Bielsko-Biała Hałcnów

Projektowany węzeł stanowi powiązanie projektowanej drogi ekspresowej S1 (wlot północny) z istniejąca drogą ekspresową S1 (wlot południowy), z istniejącą drogą ekspresową S52 (wlot zachodni) oraz planowaną drogą ekspresową S52 (wlot wschodni). Wykonany węzeł zapewni relacje Mysłowice - Żywiec - Cieszyn - Kraków. Połączenie projektowanej drogi ekspresowe S1 z istniejącą drogą ekspresową S1, istniejącą oraz planowaną drogą ekspresową S52 zaprojektowano w postaci węzła bezkolizyjnego typu WA. W tym rodzaju węzłów nie powinno występować przecinania się torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu. Relacje główne (północ-południe oraz wschód zachód) wykonane będą w sposób bezkolizyjny, pozostawiając przekroje dróg głównych (po dwa pasy ruchu + pas awaryjny).

Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~m5 2023-05-13
    14:38:10

    0 0

    Zakręt zniknie, idioci zostaną.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 565

Prezentacje firm