Inwestycje i nieruchomości

15 km, miliard zł – powstanie ważny odcinek trasy S1

2020-02-24, Autor: tora

Dziewięciu wykonawców zgłosiło się do przetargu na wybudowanie 15-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 między Mysłowicami a Bielskiem – Białą. Trasa będzie kosztować około 1 mld zł.

Reklama

9 chętnych do budowy S1

Mowa jest o odcinku od węzła Oświęcim, do Dankowic. W zakres inwestycji wchodzą droga ekspresowa o długości 15,165 km oraz trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze.

Do przetargu wpłynęło dziewięć ofert. Najniższą cenę (989 751 443,10 zł) złożyło konsorcjum firm: PORR z Warszawy z partnerem Mota - Engil Central Europe z Krakowa, a najwyższą Mostostal Warszawa (1 151 186 779,79 zł). GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 1 030 448 818 zł brutto. Na kwiecień zaplanowano podpisanie umowy, droga ma powstać w latach 2021 – 2023.

Oprócz ceny zastosowano dwa dodatkowe kryteria oceny ofert: skrócenie czasu realizacji oraz przedłużenie okresu gwarancji. Wszystkie odcinki S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”. Teraz komisja przetargowa przeanalizuje złożone oferty.

S1 - priorytet w woj. śląskim

Budowa trasy S1 to aktualnie obok budowy A1 priorytetowa inwestycja GDDKiA w woj. śląskim (i częściowo małopolskim). Opisywany tu przetarg jest jednym z trzech ogłoszonych przez katowicki oddział dyrekcji. Oferty otwarto też na budowę pierwszego odcinka od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Oświęcim (bez węzła), z kolei do 13 marca wykonawcy mogą składać oferty na budowę trzeciego odcinka: Dankowiec – węzeł Suchy Potok.

Droga ekspresowa S1 połączy Pyrzowice (A1) z granicą ze Słowacją w Zwardoniu oraz ze słowacką autostradą D3.

Ekspresowo do lotniska w Pyrzowicach

Realizacja budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej – lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1.

- Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA.

Aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie o długości ok. 9,5 km, przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (16 grudnia 2019 r. Dyrekcja ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o długości 6,950 km po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1), oraz budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (umowa podpisana 10 października 2019 r.).

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Koronawirus: jaka pomoc dla firm byłaby najlepsza?








Oddanych głosów: 264