GDDKiA zapowiada, że do grudnia 2020 roku udostępni dla ruchu nowy pas autostrady A1 między Częstochową a Tuszynem. Kierowcy mają mieć do dyspozycji po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, a przejazd odbywać się będzie z prędkością do 80 km/h.
Choć w obecnej sytuacji niewiele osób myśli o podróżach, to warto przekazać dobre wieści płynące z placu budowy autostrady A1 między Częstochową a Tuszynem. GDDKiA zapowiada, że do końca bieżącego roku zamierza udostępnić dla ruchu jeden pas autostrady, na którym wytyczone mają być cztery pasy ruchu, po dwa w każdym kierunku.
GDDKiA wyjaśnia, że będzie to możliwe, gdyż każda połówka autostrady składać się będzie docelowo z trzech pasów ruchu i pasa awaryjnego. Zatem dla podróży w jednym kierunku przeznaczone będą dwa pasy jezdni, a dla podróży w drugim - trzeci pas jezdni i pas awaryjny. Oczywiście, jazda wiązać się będzie z ograniczeniami. Będzie ciaśniej, a prędkość ma być ograniczona do 80 km/h. Trzeba pamiętać, że to wciąż będzie teren budowy, a wykonawcy mają czas na wbudowanie ostatnich odcinków a1 do 2022 roku.
- Przypominamy, że termin realizacji całej autostrady A1 to 2022 rok. Trzy pasy w każdą stronę. Postanowiliśmy zawiesić sobie poprzeczkę wysoko i chcemy, aby do końca tego roku kierowcy mogli skorzystać już z jednej nowej jezdni. Na zasadach tymczasowej organizacji ruchu wykorzystamy trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny i udostępnimy kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. To ambitny plan, ale w przypadku autostrady A1 i obwodnicy Częstochowy już pokazaliśmy, że takie trudne założenia potrafimy realizować - mówi p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Tomasz Żuchowski.
Wyjaśnia, że do końca roku celem jest przełożone ruchu na całym ciągu A1 od Tuszyna do Częstochowy. W sumie to ponad 80 km nowej jezdni na wszystkich pięciu odcinkach
- Chcieć to móc. Już dwukrotnie udało się to udowodnić. Otwarcie obwodnicy Częstochowy w ciągu A1 do końca 2019 roku miało być niewykonalne. Udostępniając kierowcom ten odcinek 23 grudnia 2019 roku zadeklarowaliśmy uruchomienie jeszcze w lutym 2020 roku węzła Częstochowa Jasna Góra. Tak też się stało - 15 lutego 2020 roku autostrada A1 została połączona z drogą krajową nr 43 relacji Wieluń - Częstochowa - przypomina Tomasz Żuchowski.
W budowie jest 17 km autostrady od węzła Częstochowa Północ do granicy woj. śląskiego. Budowa trwa od 14 miesięcy. Wykonawca, z uwagi na korzystne warunki pogodowe, kontynuował zimą wykonywanie robót we wszystkich branżach, dostosowując zakres i tempo prac do panujących warunków pogodowych.
W zakresie robót drogowych kontynuowane jest wykonanie nasypów i wykopów oraz wykonywanie tymczasowej nawierzchni dróg technologicznych z destruktu powstałego z frezowania nawierzchni DK1. Wykonywane są również warstwy ulepszonego podłoża z gruntów niewysadzinowych oraz elementy odwodnienia na drogach poprzecznych do budowanej autostrady A1.
W zakresie robót mostowych prowadzone są prace na 18 obiektach inżynierskich. Kontynuowane są roboty ziemne (wykopy i zasypki fundamentów), roboty rozbiórkowe oraz roboty żelbetowe, tj. zbrojenie i betonowanie poszczególnych elementów żelbetowych – fundamentów, podpór i ustrojów nośnych. Sukcesywnie jest wzmacniane podłoże w postaci wierconych pali wielkośrednicowych.
Trwają także roboty branżowe, roboty rozbiórkowe istniejącej kanalizacji deszczowej oraz kontynuowana jest przebudowa sieci wodociągowej i gazowej. Trwa usuwanie kolizji linii elektroenergetycznych
Na tym odcinku mimo kontraktowej przerwy zimowej, prace prowadzone były cały czas, co spowodowało wyprzedzenie harmonogramu. Aktualnie, zgodnie z deklaracją wykonawcy, prace projektowe zaawansowane są w 99 proc., zaś zaawansowanie rzeczowe wynosi 36 proc. Prace w zależności od potrzeb wykonywane są również nocą.
Na obecną chwilę wykonano w całości inwentaryzację geodezyjną, usunięto drzewa oraz rozebrano jezdnię w kierunku Katowic, bariery ochronne, przepusty i pobocza. Roboty ziemne wykonano w 47 proc., podbudowę w ok. 50 proc. Również w połowie wykonano przepusty pod budowaną jezdnią. Rozpoczęto także prace związane z odwodnieniem, siecią kanalizacyjną, wodociągową i budowę zbiorników retencyjnych. Trwają przebudowy sieci: gazowych, wodociągowych i telekomunikacyjnych.
Podobnie, jak w przypadku odcinka „A”, prace, mimo przerwy zimowej, były kontynuowane. Na obecną chwilę projekt wykonany jest w ponad 97 proc. i ruszyły prace budowlane. Biorąc pod uwagę fakt, że umowa podpisana była przed niecałym rokiem, a zgodnie z kontraktem na projektowanie przewidziano 15 miesięcy, takie zaawansowanie prac należy uznać jako dobre, porównując do analogicznego okresu w przypadku odcinka „A”.
Prace geodezyjne wykonano w 100 proc., podobnie, jak w przypadku usuwania drzew i krzewów. Aktualnie trwa frezowanie, odhumusowywanie, roboty ziemne, zbrojarskie i ciesielskie oraz przygotowawcze na obiektach inżynierskich, montowane są przepusty. Tutaj zaawansowanie szacowane jest na poziomie 20-30 proc.
Podobnie, jak w przypadku odcinków „A” i „B”, prace, mimo przerwy zimowej, były kontynuowane. Projekt wykonano w blisko 94 proc., zaś zaawansowanie rzeczowe sięgnęło 31 proc. Udało się zakończyć prace związane z rozbiórką obiektów inżynierskich. Dla przykładu: odhumusowanie skarp i terenów płaskich osiągnęło jest na poziomie88 proc., nasypy wykonano w 71 proc., drogi technologiczne wykonano w 100 proc., podobnie, jak rozbiórkę obiektów inżynierskich.
Prace kontynuowane były w okresie zimowym. Na obecną chwilę projektowanie zaawansowane jest w 99 proc., zaś wykonanie sięgnęło 36 proc. Zakończono już niemal roboty przygotowawcze (usuwanie drzewa, wytyczenia itp.). Roboty ziemne wykonano w 76 proc., w przypadku podbudowy zaawansowanie osiągnęło 60 proc., zaś przepusty w 10 proc. Średnie zaawansowanie prac w przypadku obiektów inżynierskich to ok. 35 proc.
7 lutego 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na montaż ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych na autostradowej obwodnicy Częstochowy. Zabezpieczenia zostaną wykonane na odcinku od węzła Częstochowa Północ do węzła Częstochowa Blachownia z włączeniem autostrady A1 do drogi krajowej nr 1 na węźle Częstochowa Północ. Zamontowane zostaną panele pochłaniające o powierzchni ponad 52,7 tysięcy m2, panele odbijające o powierzchni ponad 1,7 tysiąca m2, oraz przeciwolśnieniowe o powierzchni prawie 1,2 tysiąca m2.
- 2 kwietnia 2020 roku podpisaliśmy umowę na realizację oświetlenia na węzłach: Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra, Częstochowa Blachownia oraz w rejonie Miejsc Obsługi Podróżnych Wierzchowisko oraz Gorzelanka - informuje Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
Do zrealizowania pozostaną prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ. Pozostanie również wykonanie robót melioracyjnych, prac wykończeniowych w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni. Ostatnim elementem będzie wykonanie Miejsc Obsługi Podróżnych oraz Obwodu Utrzymania Autostrady wraz z wprowadzeniem docelowej organizacji ruchu. - Podejmujemy działania, aby do wakacji kierowcy mogli korzystać z węzła Częstochowa Blachownia. Lada moment rozpoczniemy roboty bitumiczne na rondzie umożliwiającym podłączenie węzła do DK46 - dodaje Marek Prusak.
Wiele więc na to wskazuje, że na Boże Narodzenie czy Sylwestra będzie można już pojechać A1 nad morze. O ile do tego czasu epidemia zostanie opanowana, a swobodne przemieszczanie się dopuszczone.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Szkolenia dla rynku 4.0. Nowe centrum robotyki za ponad 13 mln zł oficjalnie otwarte
1235Hub w Jaworznie zamiast fabryki Izery. EMP zmienia taktykę
1030Pierwszy w Polsce Sky Walk w budynku mieszkalnym. Innowacyjna inwestycja powstaje w Katowicach (wizualizacje)
806Inwestycja za 114 mln zł. Legendarne kąpielisko Fala wraca do TAURON Parku Śląskiego w nowej odsłonie
6213,2-kilometrowy pas startowy zmienił Katowice Airport. Jubileusz jednej z najdłuższych dróg startowych w Polsce
590JSW wycofuje nowy sprzęt ratowniczy za ponad 30 mln złotych. Największa tego typu inwestycja w historii spółki z problemami
+36 / -183,2-kilometrowy pas startowy zmienił Katowice Airport. Jubileusz jednej z najdłuższych dróg startowych w Polsce
+3 / -0KSSE i SRK zagospodarują tereny po kopalniach. W planie inwestycje m.in. na 80 hektarach w Jastrzębiu-Zdroju
+2 / -0Do Skandynawii przez Świnoujście i Ystad. Szyny z Dąbrowy Górniczej jadą koleją do Szwecji
+2 / -0Politechnika Śląska i CPK będą wspólnie kształcić kadry dla sektora transportu i kolei dużych prędkości
+1 / -0Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
0Business Mixer KSSE w Pszowie: porozumienie na rzecz lokalnego biznesu na terenie dawnej kopalni Anna
0Nowa linia S74 po 24 latach przerwy. Pociągi wracają na trasę Tychy – Orzesze Jaśkowice
0Politechnika Śląska i CPK będą wspólnie kształcić kadry dla sektora transportu i kolei dużych prędkości
0Rewitalizacja terenów po kopalni Wujek. Katowice i PGG ruszają z planem transformacji
0