Inwestycje i nieruchomości

GDDKiA chce podpisać umowę na odcinek A1 w woj. śląskim jeszcze w lipcu

2018-07-11, Autor: forsal.pl, Redakcja

Jak zakłada w swoim harmonogramie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze w lipcu br. nastąpi podpisanie umowy i rozpoczęcie budowy ostatniego odcinka autostrady A1 w woj. śląskim. Chodzi o blisko 17 km trasy między Częstochową a granicą z woj. łódzkim.

Reklama

Najkorzystniejszą ofertę na realizację tej inwestycji - jednego z pięciu odcinków brakującego dotąd fragmentu autostrady A1 Tuszyn–Częstochowa - katowicki oddział GDDKiA wybrał w maju br. Złożyła ją – z ceną 596,5 mln zł brutto - firma Polaqua.

Oddziały GDKKiA w Katowicach oraz Łodzi prowadziły przetargi na budowę brakujących odcinków od końca czerwca ub. roku, a oferty otworzyły w grudniu ub. roku.

Jedyny odcinek, którego budowę będzie koordynował oddział katowicki dyrekcji, to tzw. odcinek E o długości 16,9 km. Wiedzie on od granicy woj. śląskiego do węzła Częstochowa Północ (w dokumentacji przetargowej węzeł ten nosi dawną nazwę Rząsawa; bez tego powstającego już węzła). Obecnie w woj. śląskim powstają odcinki F, G, H oraz I - od Częstochowy do Pyrzowic.

W przetargu na odcinek E spłynęły trzy oferty. Przedsiębiorstwo Intercor z Zawiercia wyceniło swoją na 485,8 mln zł brutto, spółka Polaqua z Piaseczna na 596,5 mln zł brutto, a konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura Południe i Budimex – na 614,4 mln zł brutto. Przed otwarciem ofert GDDKiA podała, że zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia 843,6 mln zł brutto.

W połowie maja GDDKiA poinformowała, że jako najkorzystniejszą w tym postępowaniu wybrała ofertę firmy Polaqua. Jeszcze w maju dokumentacja trafiła do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w celu przeprowadzenia tzw. kontroli uprzedniej. W razie jej pozytywnego wyniku, możliwe będzie podpisanie umowy.

- Czekamy - powiedział rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Prusak - Podpisanie umowy i rozpoczęcie prac mamy zaplanowane na lipiec 2018 r. - zaznaczył.

Zamówienie realizowane ma być w formule „projektu i buduj”. Wybrany wykonawca zaoferował jego wykonanie w czasie 35 miesięcy, licząc od daty zawarcia umowy. W tym czasie będzie musiał również uzyskać pozwolenie na użytkowanie.

Jeden podzielony na części przetarg na pozostałe odcinki autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa prowadzi łódzki oddział GDDKiA. Odcinki te noszą oznaczenia: A, B, C, D.

Odcinek A obejmuje 15,8 km trasy od węzła Tuszyn (bez węzła) do węzła Piotrków Trybunalski Południe (w dokumentacji przetargowej węzeł ten nosi dawną nazwę: Bełchatów; z węzłem). Odcinki B to 24,21 km autostrady od węzła Piotrków Południe do węzła Kamieńsk (z węzłem), odcinek C liczy 16,52 km od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko (z węzłem), odcinek D obejmuje 7,02 km A1 od węzła Radomsko do granicy z woj. śląskim.

Na budowę tych czterech odcinków w przetargu łódzkim siedmiu oferentów złożyło 13 ofert. Większość oferentów złożyła odrębne oferty na poszczególne odcinki, jeden z nich – jedną ofertę na wszystkie.

Dotąd łódzki oddział GDDKiA informował o wyborze najkorzystniejszej oferty jedynie na odcinek A. Z ceną 478,9 mln zł złożyło ją konsorcjum Budimex-Strabag (pozostali dwaj oferenci nie wyrazili zgody na przedłużenie terminu związania ofertą).

Zamawiający w obu przetargach (katowickim i łódzkim) wymagają, aby prace projektowe i roboty - wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie - zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 38 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca); wlicza się je do czasu objętego projektowaniem.

Zgodnie z danymi Dyrekcji fragment autostrady A1 między węzłami Tuszyn i Piotrków Zachód będzie miał, tak jak teraz, po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Między węzłami Piotrków Zachód i Piotrków Południe zachowany zostanie obecny przekrój dwóch jezdni po cztery pasy ruchu, a między węzłami Piotrków Południe i Częstochowa trasa zostanie rozbudowana z dwóch do trzech pasów ruchu w każdą stronę.

Na A1 między węzłami Tuszyn i Częstochowa Północ zaplanowano pięć węzłów drogowych (Piotrków Zachód, Piotrków Południe, Kamieńsk, Radomsko oraz Mykanów)

Przygotowania do budowy fragmentu autostrady A1 Częstochowa-Tuszyn trwały od lat. Ostatecznie Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów postanowił wiosną ub. roku, że odcinek ten będzie realizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Na całą inwestycję zabezpieczono z tego źródła, za zgodą ministra finansów, 4 mld zł.

W niedzielę premier Mateusz Morawiecki mówił w Katowicach m.in. o rozbudowie infrastruktury drogowej w regionie. W części wystąpienia poświęconej m.in. realizacji rządowego Programu dla Śląska wymienił m.in. „dokończenie jedynki – A1 – bardzo ważne z punktu widzenia atrakcyjności inwestycyjnej”.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Ile lat ma Twoje auto?






Oddanych głosów: 524