Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z włoskim konsorcjum realizującym budowę obwodnicy Częstochowy. Odcinek jest fragmentem autostrady A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia. Kary umowne sięgną kilkudziesięciu milionów.
W poniedziałek, 29 kwietnia, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o zerwaniu umowy z włoskim konsorcjum Salini. Mimo usilnych prób GDDKiA nie udało się dojść do porozumienia z wykonawcą.
- Po wielokrotnych wezwaniach Generalnego Wykonawcy firmy Sallini Polska, do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem, GDDKiA w oparciu o twarde dane podjęła decyzję o odstąpieniu od umów z konsorcjum realizującym budowę autostrady A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia - czytamy w oficjalnym komunikacie GDDKiA.
Zastrzeżeń co do działań wykonawcy jest sporo. Zdaniem GDDKiA kontrakty prowadzone były niezgodnie z zawartymi umowami, nie wypełniano zapisów dotyczących realizacji kontraktu w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulowano płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów.
Kontrakt na budowę A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia podpisano 12 października 2015 r. Zakończenie prac przy budowie obwodnicy Częstochowy, miało nastąpić jeszcze w kwietniu. Okazuje się jednak, że odcinek jest gotowy tylko w połowie.
- Na wykonawcę naliczono zgodnie z umową kary w wysokości 15% wartości nieukończonych robót co szacunkowo wynosi ok. 44 mln zł - podaje GDDKiA.
Ponadto włoskie konsorcjum poniesie koszta z tytułu opóźnienia płatności dla podmiotów realizujących prace na placu budowy oraz kary za niezgłoszonych podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów.
Co dalej z budową tego odcinka A1? Jan Krynicki - rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad zapewnia, że inwestor był gotowy na taki scenariusz. - Od kilku miesięcy prowadziliśmy inwentaryzację zakresu wykonanych prac. Dlatego dołożymy starań, by nowy przetarg na dokończenie prac został ogłoszony jak najszybciej. Liczymy na to, że umowa z nowym wykonawcą zostanie podpisana jeszcze w tym roku - powiedział nam Jan Krynicki.
Tagi: GDDKiA, obwodnica Częstochowy, A1
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
6873,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
610Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
567Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
489Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
466Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -05 powodów, dla których warto przejść na wirtualną kasę fiskalną ACLAS
0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0