Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z włoskim konsorcjum realizującym budowę obwodnicy Częstochowy. Odcinek jest fragmentem autostrady A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia. Kary umowne sięgną kilkudziesięciu milionów.
W poniedziałek, 29 kwietnia, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o zerwaniu umowy z włoskim konsorcjum Salini. Mimo usilnych prób GDDKiA nie udało się dojść do porozumienia z wykonawcą.
- Po wielokrotnych wezwaniach Generalnego Wykonawcy firmy Sallini Polska, do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem, GDDKiA w oparciu o twarde dane podjęła decyzję o odstąpieniu od umów z konsorcjum realizującym budowę autostrady A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia - czytamy w oficjalnym komunikacie GDDKiA.
Zastrzeżeń co do działań wykonawcy jest sporo. Zdaniem GDDKiA kontrakty prowadzone były niezgodnie z zawartymi umowami, nie wypełniano zapisów dotyczących realizacji kontraktu w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulowano płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów.
Kontrakt na budowę A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia podpisano 12 października 2015 r. Zakończenie prac przy budowie obwodnicy Częstochowy, miało nastąpić jeszcze w kwietniu. Okazuje się jednak, że odcinek jest gotowy tylko w połowie.
- Na wykonawcę naliczono zgodnie z umową kary w wysokości 15% wartości nieukończonych robót co szacunkowo wynosi ok. 44 mln zł - podaje GDDKiA.
Ponadto włoskie konsorcjum poniesie koszta z tytułu opóźnienia płatności dla podmiotów realizujących prace na placu budowy oraz kary za niezgłoszonych podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów.
Co dalej z budową tego odcinka A1? Jan Krynicki - rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad zapewnia, że inwestor był gotowy na taki scenariusz. - Od kilku miesięcy prowadziliśmy inwentaryzację zakresu wykonanych prac. Dlatego dołożymy starań, by nowy przetarg na dokończenie prac został ogłoszony jak najszybciej. Liczymy na to, że umowa z nowym wykonawcą zostanie podpisana jeszcze w tym roku - powiedział nam Jan Krynicki.
Tagi: GDDKiA, obwodnica Częstochowy, A1
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Co ze zbiornikiem retencyjnym na styku woj. śląskiego i opolskiego? "Będziemy wspólnie szukać alternatywy"
1083Gliwice zrewitalizują legendarny Browar Hugo Scobla (wizualizacje)
624Powódź 2024: największa budowla hydrotechniczna w Polsce stabilizuje sytuację w Raciborzu
606Amazon uruchomił trzecie na Śląsku i jedenaste w Polsce centrum logistyczne (foto)
382Kolejarze dali za wygraną. PKP PLK przesuwa termin kolejnych prac przy budowie wiaduktów w Katowicach
367Rybnik: największy blok parowo-gazowy w Polsce będzie droższy o 121 mln zł
+4 / -0W Katowice Airport ruszyła budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw za 117 mln zł
+3 / -0Gliwice zrewitalizują legendarny Browar Hugo Scobla (wizualizacje)
+2 / -0Megainwestycja za 800 mln zł. Śląskie buduje najnowocześniejszą walcownię w Europie
+2 / -0W nowy sezon w nowej odsłonie. Satelita w Katowicach po metamorfozie za 9 mln zł
+2 / -0Zielone autobusy w miastach: czy nowe przepisy wykończą samorządy? Komentuje GZM
0Prawie 79 mln zł dofinansowania dla Bytomia na projekty rewitalizacyjne w Szombierkach
0W Katowice Airport ruszyła budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw za 117 mln zł
0Węglowa Elektrownia Rybnik będzie wyłączona z końcem 2025 roku? Pojawi się wspólne oświadczenie
0Powódź 2024: największa budowla hydrotechniczna w Polsce stabilizuje sytuację w Raciborzu
0