Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z włoskim konsorcjum realizującym budowę obwodnicy Częstochowy. Odcinek jest fragmentem autostrady A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia. Kary umowne sięgną kilkudziesięciu milionów.
W poniedziałek, 29 kwietnia, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o zerwaniu umowy z włoskim konsorcjum Salini. Mimo usilnych prób GDDKiA nie udało się dojść do porozumienia z wykonawcą.
- Po wielokrotnych wezwaniach Generalnego Wykonawcy firmy Sallini Polska, do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem, GDDKiA w oparciu o twarde dane podjęła decyzję o odstąpieniu od umów z konsorcjum realizującym budowę autostrady A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia - czytamy w oficjalnym komunikacie GDDKiA.
Zastrzeżeń co do działań wykonawcy jest sporo. Zdaniem GDDKiA kontrakty prowadzone były niezgodnie z zawartymi umowami, nie wypełniano zapisów dotyczących realizacji kontraktu w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulowano płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów.
Kontrakt na budowę A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia podpisano 12 października 2015 r. Zakończenie prac przy budowie obwodnicy Częstochowy, miało nastąpić jeszcze w kwietniu. Okazuje się jednak, że odcinek jest gotowy tylko w połowie.
- Na wykonawcę naliczono zgodnie z umową kary w wysokości 15% wartości nieukończonych robót co szacunkowo wynosi ok. 44 mln zł - podaje GDDKiA.
Ponadto włoskie konsorcjum poniesie koszta z tytułu opóźnienia płatności dla podmiotów realizujących prace na placu budowy oraz kary za niezgłoszonych podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów.
Co dalej z budową tego odcinka A1? Jan Krynicki - rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad zapewnia, że inwestor był gotowy na taki scenariusz. - Od kilku miesięcy prowadziliśmy inwentaryzację zakresu wykonanych prac. Dlatego dołożymy starań, by nowy przetarg na dokończenie prac został ogłoszony jak najszybciej. Liczymy na to, że umowa z nowym wykonawcą zostanie podpisana jeszcze w tym roku - powiedział nam Jan Krynicki.
Tagi: GDDKiA, obwodnica Częstochowy, A1
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
1052Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
911"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
637Prześwietlamy budżety miast w województwie śląskim na 2025 rok
614W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
606Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
+5 / -1W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
0W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0