Od dzisiaj na stronie internetowej www.konsultacje.cpk.pl każdy zainteresowany może zgłaszać uwagi do korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych planowanych w ramach inwestycji CPK. Ich efektem będzie skrócenie czasów przejazdu i likwidacja wykluczenia transportowego. Konsultacje potrwają do 10 marca.
Uczestnicy konsultacji mogą zgłaszać opinie do trzech części Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). Po pierwsze, do głównego opracowania zawierającego m.in. założenia budowy nowych linii kolejowych CPK i odcinków dróg, których planowanie jest związane z powstaniem lotniska. Po drugie i trzecie, do części graficznej, czyli szczegółowych map topograficznych w skali 1:50 000 z korytarzami przebiegów: kolejowych i drogowych.
– Chcemy, żeby mieszkańcy mieli bezpośredni wpływ na nasze inwestycje, np. na to, w jaki sposób zaprojektujemy przyszłe linie kolejowe CPK. Dlatego każda ze zgłoszonych uwag zostanie sprawdzona przez specjalistów w sposób drobiazgowy. W ten sposób dowiemy się, które z zaproponowanych zmian są merytorycznie uzasadnione i zostaną wprowadzone w życie – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Wypełnienie formularza internetowego na stronie konsultacje.cpk.pl to rozwiązanie najwygodniejsze, ale w konsultacjach można także wziąć udział, przesyłając uwagi tradycyjną pocztą albo osobiście - w siedzibie spółki.
SSL powstało w ramach przygotowań spółki CPK do zaprojektowania i budowy ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy. Łączą one poszczególne regiony kraju z CPK i między sobą, likwidując wykluczenie transportowe w różnych regionach Polski.
Z myślą o województwie śląskim zaprojektowano Szprychę nr 7. W czerwcu pisaliśmy więcej o szczegółach CPK dla Śląska i Zagłębia. W ubiegłym tygodniu UE przekazała pierwszych 7 mln zł na przygotowanie dokumentacji projektowej nowego szlaku kolejowego od granicy polsko-czeskiej przez Jastrzębie do miejscowości Chybie.
W dokumencie znajdują się korytarze kolejowe, które będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych prowadzonych przez CPK. Wewnątrz korytarzy znajdują się warianty przebiegów każdej z nowych linii CPK.
– Ostateczny przebieg linii będzie zależał właśnie od wyników rozpoczynających się dzisiaj konsultacji społecznych. Konsekwentnie, po raz kolejny, pytamy społeczność lokalną o opinię. Dlatego w ubiegłym roku zakończyliśmy Regionalne Konsultacje Strategiczne, podczas których rozmawialiśmy z samorządowcami o nowych liniach we wszystkich 16 województwach – dodaje Mikołaj Wild, prezes CPK.
Projekt SSL spółka CPK zaprezentowała 29 stycznia podczas Kongresu Rozwoju Kolei, w obecności premiera RP. – CPK to serce Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i priorytet tego rządu. Jestem przekonany, ze CPK będzie kołem zamachowym całej polskiej gospodarki – powiedział wtedy Mateusz Morawiecki.
Jak podkreśla Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej inwestycji, wśród planowanych inwestycji CPK znajdują się nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości), mających umożliwić dojazd do CPK z większości największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Program Kolejowy CPK będzie oznaczał dla pasażerów skokowe skrócenie czasów przejazdu. Podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi – niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut. Do sieci kolejowej zostaną włączone m.in. Jastrzębie-Zdrój i Łomża, do których dziś nie da się w ogóle dojechać pociągiem.
Każdy z 10 „szprych” prowadzących do CPK składać się będzie z nowych odcinków torów oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę będzie odpowiadać spółka Centralny Port Komunikacyjny, a za modernizację – PKP Polskie Linie Kolejowe.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Przełom dla Rafako. Trójstronne porozumienie szansą dla śląskiego giganta?
1663Nowa obwodnica Poręby i Zawiercia. 16,6 km nowej trasy DK78 za ponad 400 mln zł
577Miał być 4-gwiazdkowy hotel, są chaszcze. Radna mówi o „miejskim śmietnisku”
469W grze 3,5 miliona złotych. Brak podwyżki opłaty za śmieci zablokuje inwestycje w śląskim mieście?
446Katowice z prawie 14 mln zł dofinansowania na rozwój infrastruktury rowerowej
421Przełom dla Rafako. Trójstronne porozumienie szansą dla śląskiego giganta?
+3 / -0Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+2 / -0O budynku na Śląsku mówią na całym świecie. Żorro wśród światowych gigantów architektury
+1 / -0Bytomskie Wodociągi wracają do historycznej siedziby i rewitalizują jedną z pierwszych biologicznych oczyszczalni w Europie
+1 / -0Nowa inwestycja MGPE w Chorzowie. 42 mln zł na infrastrukturę muzealną i rewitalizację terenu
+1 / -0O budynku na Śląsku mówią na całym świecie. Żorro wśród światowych gigantów architektury
0Bytomskie Wodociągi wracają do historycznej siedziby i rewitalizują jedną z pierwszych biologicznych oczyszczalni w Europie
0Na Śląsku powstanie nowy aquapark. Znamy lokalizację
0Nowa inwestycja MGPE w Chorzowie. 42 mln zł na infrastrukturę muzealną i rewitalizację terenu
0Nowa obwodnica Poręby i Zawiercia. 16,6 km nowej trasy DK78 za ponad 400 mln zł
0