Kariera

Jak stawiać cele na nowy rok, aby je osiągać? 5 punktów z praktyki Progress Institute

2019-12-30, Autor: Małgorzata Pękalska

Nowy rok za pasem, czas podsumowań, wniosków, nowe cele na horyzoncie… Raczej już wiesz jaki to był dla Ciebie rok, dane finansowe pokazują rezultaty 12 miesięcy zmagań, porażek i sukcesów. Wiesz już jakie cyfry chcesz zobaczysz w zestawieniu za kolejny rok? Jakie działania mają Cie do tych rezultatów doprowadzić? Ile czasu i zasobów zajmie każde z tych działań?

Reklama

Może brzmi to dla Ciebie absurdalnie, ale cała masa polskich przedsiębiorców z sektora MŚP nie robi planów rocznych dla swoich biznesów. Nie robi ich wcale, albo to co nazywają planami, to raczej zwykłe „chciejstwo” niż osiągalny cel.

Nic dziwnego, że potem realia rozmijają się z oczekiwaniami właścicieli czy managerów, a często po drugim kwartale pewnych błędów już się nie da nadrobić. Bez porządnego planowania ciężko o sukces. Bo szczęście to połączenie sprzyjających okoliczności i wcześniejszych przygotowań, aby potrafić wykorzystać okazję.

Czy przełom roku to dobry czas na plany dla biznesu?

Tak naprawdę to zależy od tego, czy w te dni potrafisz wygospodarować wystarczająco dużo czasu, w którym możesz oddać się w całości stawianiu realnych celów, czy masz ku temu niezbędne dane i pewną gotowość do skonfrontowania swoich „chciejstw” z tym co możliwe, oraz z kosztami związanymi z osiągnięciem tych celów.

Bo stawianie celów to taka sama praca zarządcza jak każde inne zadanie!

5 punktów do osiągnięcia stawianych celów

1. Aby móc za rok zobaczyć zysk określony konkretną cyfrą, wyobraź sobie całą drogę do tego celu. Potrzebujesz zobaczyć wszystkie etapy które są niezbędne, aby ten cel mógł zostać osiągnięty. Mieć jasność jakie są cele cząstkowe i zadania dla określonych działów czy osób.

2. Wiedzieć jakie masz zasoby – jak wiedza, budżet, maszyny, samochody, doświadczenie, pracownicy, partnerzy, doradcy, klienci, wykonawcy, etc.

3. Równie ważne, a często nawet ważniejsze, jest świadomość czego Ci brakuje – czego musisz się douczyć, komu zlecić wykonanie zadania, na którym się nie znasz, jaki sprzęt kupić, jakiego doradcę zatrudnić, jakie środki pozyskać, itd.

Masa celów nie zostaje osiągnięta właśnie przez to że na wstępie zabrakło dokładności, wiedzy albo szczerości względem samego siebie – w temacie właśnie brakujących zasobów. Pewna firma, na przykład, nie doszacowała własnej niewiedzy w zakresie zarządzania zmianami, „przecież robiliśmy wcześniej zmiany, damy radę!” i zaczęła wykonywać chaotyczne ruchy, które wniosły tyle zamieszania wśród ludzi, że pracownicy zamiast koncentrować się na ulepszaniu pracy, zaczęli koncentrować sie na jej szukaniu... i niestety kilkoro z nich z potężną wiedzą branżową, odniosła pewne sukcesy na tym polu.

Przyznaj się przed samym sobą, czego brakuje Tobie i Twoim ludziom, aby osiągać cele o których marzysz, i zdobądź to – po prostu! Najtrudniejsze jest nierzadko to przyznanie się czego nie mam, lubimy przecież wierzyć, że jesteśmy doskonali ;)

4. Kolejnym elementem, który musisz uwzględnić, aby Twoje cele mogły stać się rzeczywistością są konsekwencje związane z ich osiąganiem. Jeśli chcesz na przykład opracować nową usługę dla Twoich klientów, to może się okazać, że zajmie to tyle czasu Twojego (i/albo zespołu projektowego), że trzeba będzie siedzieć do późna, zrezygnować z aktualnego harmonogramu wizyt u klientów, czy innych zadań. I znowu jeśli nie wiesz tego na początku – na etapie planowania – masz potem niemiłe niespodzianki. Żona mówi, że dzieci zaraz przestaną poznawać tatę; cenny pracownik, że ma już dosyć; dostawcy/wykonawcy że opóźnienia w płatności są za duże, etc.

Musisz na tego typu rzeczy reagować, a niestety często reakcją jest porzucenie celu, bo okazał się za ciężki. „To był zły czas” – często się wówczas słyszy, a to na ogół nie prawda to cel był źle przygotowany.

Kiedy na etapie planowania zderzysz się z tymi konsekwencjami, to masz wielką szansę wyjść im naprzeciw i opracować rozwiązanie dające Ci osiągniecie celu i zadbanie o zminimalizowanie obciążeń. Na przykład cześć swoich łatwiejszych obowiązków przekażesz komuś innemu, zlecisz dokładną analizę płynności i zaplanujesz działania optymalizacyjne, etc.

Osiąganie celów zawsze jest związanie z podejmowanie masy nowych decyzji i znajdowania rozwiązań, a dobry manager wyprzedza problemy zanim się pojawią. Przygotowując tym samym grunt pod skuteczne działanie.

5. Musisz mieć jasność co Ty osobiście masz do zrobienia, aby Twoi ludzie robili to czego chcesz. Co im powiesz, jak i kiedy to zrobisz, na jakie wskaźniki się umówicie, jak oni mają je Tobie przekazywać, jak będziesz ich wspierać w trudnych momentach, jak dyscyplinować, kiedy potrzeba, itd.

Zawodowo prowadzę przedsiębiorców przez planowanie, weryfikowanie i realizowanie celów. W doradczym procesie rozwojowym firmy, to jeden ze stałych elementów. Powyższe wnioski to główne punkty jakich używamy na etapie stawiania celów właśnie. Niech Ci służą!

Będę zaszczycona, jeśli zechcesz dać znać jak poszło planowanie z użyciem powyższych elementów, mój email: [email protected].

Na Nowy Rok postanawiam:








Oddanych głosów: 300

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~maxiik 2020-01-06
    16:11:59

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm