Inwestycje i nieruchomości

Śląskie: towary będą wozić 750-metrowe pociągi. Inwestycja PLK za 100 mln

2020-09-07, Autor: tora

Sprawny i bezpieczny przewóz koleją większej ilości towarów zapewni przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Północne. Inwestycja kosztować będzie blisko 100 mln zł. Dzięki niej pociągi towarowe przyspieszą do 80 km/h, a długość składów osiągnie nawet 750 metrów.

Reklama

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o podpisaniu umowy za blisko 100 mln zł na zaprojektowanie i przebudowę stacji towarowej Katowice Szopienice Północne.

Pociągi towarowe przyspieszą do 80 km/h

W ramach inwestycji będą wymienione tory i rozjazdy, dzięki czemu pociągi pojadą szybciej - ich prędkość wzrośnie dwukrotnie, do 80 km/h. Sprawniejszy przejazd składów towarowych zapewni nowa sieć trakcyjna oraz nowoczesne, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Nadzór nad bezpiecznym przejazdem setek pociągów towarowych odbywać się będzie z nowo wybudowanej nastawni na stacji Katowice Szopienice Płn. Prace obejmą także remont obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktu kolejowego przy ul. Lwowskiej w Katowicach. Obiekt zostanie przebudowany. Pod wiaduktem powstanie chodnik i ścieżka rowerowa.

- Na Śląsku kolej odgrywa ważną rolę w przewozie towarów. Realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycje zwiększają przepustowości ważnych krajowych i międzynarodowych tras towarowych, co zapewnia sprawniejszy przejazd dłuższych i cięższych pociągów z większą ilość ładunków. Inwestycje zwiększają role ekologicznego transportu kolejowego i przynoszą wymierne efekty dla gospodarki – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Pociągi długości 750 metrów

Efektem prac będzie sprawniejszy przewóz towarów koleją na terenie Katowickiego Węzła Kolejowego. Zwiększy się również przepustowość tras. Między Katowicami a Chorzowem więcej ładunków przewiozą cięższe i dłuższe pociągi, osiągające długość do 750 metrów.

Więcej towarów szybciej i sprawniej wyjedzie także z Górnego Śląska w stronę portów. Wpłynie to na zwiększenie możliwości kolei, jako ekologicznego transportu, na sieci krajowej i europejskiej. Inwestycja zwiększy konkurencyjność kolei w stosunku do innych gałęzi transportu, co wpłynie na rozwój gospodarki i regionu.

Katowice Szopienice Północne gotowe do 2023 r.

Inwestycję za blisko 100 mln zł netto wykona konsorcjum w składzie: KZN Rail Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Remontowo- Budowlane „TOR” Sp, ELKOL Sp. z o.o., Nowak – Mosty Sp. z o.o. Projekt ubiega się o dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Zakończenie prac planowane jest w I kwartale 2023.

W ramach tego samego projektu, w styczniu 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót na liniach kolejowych: nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice, nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów oraz na linii nr 180 na odcinku posterunek Dorota – Mysłowice Brzezinka o wartości ponad 250 mln złotych. Od czerwca prowadzone są prace trasach Bytom – Zabrze Biskupice oraz Zabrze Biskupice – Maciejów.

Co zrobić z górnictwem energetycznym na Śląsku?





Oddanych głosów: 2394

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jak formę pracy wolisz bardziej?




Oddanych głosów: 204