Sprawny i bezpieczny przewóz koleją większej ilości towarów zapewni przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Północne. Inwestycja kosztować będzie blisko 100 mln zł. Dzięki niej pociągi towarowe przyspieszą do 80 km/h, a długość składów osiągnie nawet 750 metrów.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o podpisaniu umowy za blisko 100 mln zł na zaprojektowanie i przebudowę stacji towarowej Katowice Szopienice Północne.
W ramach inwestycji będą wymienione tory i rozjazdy, dzięki czemu pociągi pojadą szybciej - ich prędkość wzrośnie dwukrotnie, do 80 km/h. Sprawniejszy przejazd składów towarowych zapewni nowa sieć trakcyjna oraz nowoczesne, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Nadzór nad bezpiecznym przejazdem setek pociągów towarowych odbywać się będzie z nowo wybudowanej nastawni na stacji Katowice Szopienice Płn. Prace obejmą także remont obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktu kolejowego przy ul. Lwowskiej w Katowicach. Obiekt zostanie przebudowany. Pod wiaduktem powstanie chodnik i ścieżka rowerowa.
- Na Śląsku kolej odgrywa ważną rolę w przewozie towarów. Realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycje zwiększają przepustowości ważnych krajowych i międzynarodowych tras towarowych, co zapewnia sprawniejszy przejazd dłuższych i cięższych pociągów z większą ilość ładunków. Inwestycje zwiększają role ekologicznego transportu kolejowego i przynoszą wymierne efekty dla gospodarki – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Efektem prac będzie sprawniejszy przewóz towarów koleją na terenie Katowickiego Węzła Kolejowego. Zwiększy się również przepustowość tras. Między Katowicami a Chorzowem więcej ładunków przewiozą cięższe i dłuższe pociągi, osiągające długość do 750 metrów.
Więcej towarów szybciej i sprawniej wyjedzie także z Górnego Śląska w stronę portów. Wpłynie to na zwiększenie możliwości kolei, jako ekologicznego transportu, na sieci krajowej i europejskiej. Inwestycja zwiększy konkurencyjność kolei w stosunku do innych gałęzi transportu, co wpłynie na rozwój gospodarki i regionu.
Inwestycję za blisko 100 mln zł netto wykona konsorcjum w składzie: KZN Rail Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Remontowo- Budowlane „TOR” Sp, ELKOL Sp. z o.o., Nowak – Mosty Sp. z o.o. Projekt ubiega się o dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Zakończenie prac planowane jest w I kwartale 2023.
W ramach tego samego projektu, w styczniu 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót na liniach kolejowych: nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice, nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów oraz na linii nr 180 na odcinku posterunek Dorota – Mysłowice Brzezinka o wartości ponad 250 mln złotych. Od czerwca prowadzone są prace trasach Bytom – Zabrze Biskupice oraz Zabrze Biskupice – Maciejów.
Oddanych głosów: 6140
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
1041Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
900"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
635Prześwietlamy budżety miast w województwie śląskim na 2025 rok
611W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
601Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
+5 / -1W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
0W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0
~FILIPPOS7 2021-01-24
18:34:31
Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.