Inwestycje i nieruchomości

250 mln zł na rozwój Izery. Państwo dopina przejęcie budowy polskiego elektryka

2021-08-02, Autor: tora

Państwo dokapitalizuje spółkę Electromobility Poland kwotą 250 mln zł. Stało się tak za sprawą umowy inwestycyjnej zawartej 29 lipca 2021 r. między Skarbem Państwa oraz ElectroMobility Poland, na mocy której państwo obejmie nowe akcje spółki o wartości 250 mln zł. Jak podaje spółka podpisanie umowy i dokapitalizowanie EMP umożliwia realizację kolejnego etapu rozwoju projektu polskiej marki samochodów elektrycznych. Dotychczasowi udziałowcy spółki pozostają w mniejszościowym akcjonariacie.

Reklama

Stało się to, co rząd i EMP zapowiadali od wielu miesięcy – państwo przejęło projekt budowy polskiego samochodu elektrycznego Izera. Gdyby nie ruch rządu, projekt najprawdopodobniej by upadł. Spółkę EMP założyły w 2016 roku cztery koncerny energetyczne PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA oraz Tauron Polska Energia SA. Objęły po 25 proc. udziałów wykładając łącznie 70 mln zł na start. Ale spółka miała szukać partnera prywatnego. Te starania skończyły się fiaskiem, a udziałowcy mający na głowie transformację energetyczną nie kwapili się do wkładania nowych pieniędzy w motoryzacyjny projekt.

Żeby projekt Izera nie wylądował na szrocie stery przejęło państwo. Minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka przekonywał, że to nic nadzwyczajnego. Przytaczał przykłady Niemiec czy USA, które wsparły swoje firmy motoryzacyjne przeżywające kłopoty podczas pandemii.

250 mln zł dla Izery z Funduszu Reprywatyzacji

Nowe akcje wyemitowane zostaną w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego spółki. Ich zakup zostanie w całości pokryty wkładem pieniężnym ze środków pochodzących z Funduszu Reprywatyzacji. Środki te przeznaczone będą, między innymi na rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy technologicznej, kontynuowanie prac inżynieryjnych, działania przygotowawcze związane z budową fabryki w Jaworznie.

– Zaangażowanie Skarbu Państwa w Izerę jest gwarantem kontynuowania prac w najważniejszych obszarach i zapewnia projektowi stabilność – mówi Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland.

Zaznacza, że budowa polskiej marki samochodów elektrycznych wkracza w nowy, bardzo ważny okres.

– Ostatnie miesiące były dla nas czasem wytężonej pracy projektowej m.in. w zakresie budowy łańcucha dostaw dla Izery, rozwoju produktu czy planowania zakładu produkcyjnego. Teraz otwieramy nowy rozdział naszego przedsięwzięcia. Środki, które pozyskamy w ramach umowy inwestycyjnej pozwolą na realizację absolutnie kluczowych celów projektowych tj. finalizację rozmów biznesowych z kluczowymi partnerami czy rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy – podkreśla szef EMP.

Piotr Zaremba: do końca 2020 Electromobility Poland wydała 53 mln zł

Piotr Zaremba dodaje, że do końca 2020 roku na prace projektowe spółka wydała ponad 53 miliony złotych.

– Etap przygotowawczy, który obejmuje umowa inwestycyjna zaplanowany jest na 8 miesięcy. Wysokość przeznaczonych na ten etap środków oddaje zakres i skalę wyzwań jakie przed nami stają oraz dynamikę prac, które muszą zostać wykonane w najbliższym czasie – podkreśla.

Szef EMP zwraca również uwagę, że zaangażowanie państwa na obecnym etapie projektu jest kluczowe dla jego ostatecznego sukcesu.

– Izera to przedsięwzięcie mające solidne podstawy biznesowe i technologiczne, realizowane w oparciu o zweryfikowany przez zewnętrznych partnerów biznesplan oraz strategię rynkową. Podpisana właśnie umowa inwestycyjna umożliwia realizację kolejnego etapu projektu. Jego ukończenie w ramach zatwierdzonego harmonogramu, będzie umożliwiało kolejną rundę finansowania – mówi Piotr Zaremba.

Podpisanie umowy inwestycyjnej jest pierwszym z formalnych kroków, które umożliwią realizację kolejnych etapów projektu. Wpłata środków z Funduszu Reprywatyzacji na konto Spółki nastąpi po walnym zgromadzeniu akcjonariuszy zatwierdzającym podwyższenie kapitału zakładowego oraz niezbędnych zmianach w KRS. Dotychczasowi udziałowcy EMP – Enea, Tauron, Energa oraz PGE – pozostaną udziałowcami Spółki zachowując dotychczasowe pakiety akcji.

Izera docelowo prywatna

Jak ustaliło Moto.pl, polski samochód elektryczny Izera pozostanie państwowym projektem najprawdopodobniej do chwili rozpoczęcia jego produkcji. Później ma zostać sprywatyzowany, a kolejne rundy finansowania mają pochodzić też od inwestorów prywatnych.

Budowa fabryki Izery opóźniona

Zaznaczmy, że projekt zalicza kolejne opóźnienie. Jak czytamy w rp.pl Piotra Zaremba poinformował, że budowa fabryki ma się rozpocząć w 3. lub 4. kwartale 2022 roku. Dotąd utrzymywano, że budowa ruszy pod koniec 2021 roku. Teraz w pierwszym kwartale 2022 ma dopiero rozpocząć się szykowanie terenu pod inwestycję. Jednym z powodów opóźnienia był kłopot z przejęciem terenu pod fabrykę. Wybrany obszar o pow. 118 hektarów jest zalesiony w 70 procentach. Są ro lasy posadzone w ramach rekultywacji terenu. Teraz mają pójść pod topór. Nie chciały się na to zgodzić Lasy Państwowe i konieczne było przepchnięcie w sejmie specustawy, tzw. Lex Izera, by można było przeprowadzić wycinkę. Prawnicy organizacji ekologicznych wskazują, że specustawa jest bublem niezgodnym z prawem europejskim.

Całkowity koszt uruchomienia produkcji szacuje się na około 5 mld zł.

Czy popierasz wprowadzenie systemu kaucyjnego za zużyte butelki?






Oddanych głosów: 512

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jaką ocenę szkolną wystawicie ZUS, urzędom skarbowym czy sądom za pracę zdalną?







Oddanych głosów: 26