Na budowie autostrady A1 działalność Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w województwie śląskim się nie kończy. Przedstawiamy najważniejsze inwestycje, które GDDKiA zamierza zrealizować w Śląskiem do 2026 roku.
Jak już informowaliśmy do końca roku Dyrekcja planuje udostępnić do ruchu kolejne 4 km odcinka A1 od węzła Częstochowa Blachownia do węzła Częstochowa Południe oraz 21,15-kilometrowy odcinek wraz z węzłami Częstochowa Północ - Częstochowa Blachownia.
Po oddaniu ich do użytku A1 w woj. śląskim będzie mieć długość 150 km.
- Dalsza perspektywa budowy dróg krajowych na najbliższe lata daje nam możliwość wydłużenia autostrady A1 na północ od Częstochowy do granicy województw śląskiego i łódzkiego o kolejne 17 km. Do 2022 roku katowicki oddział będzie zarządzał autostradami o łącznej długości ponad 226 km, w tym A1 o długości 166 km – mówi Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.
Równie ważną inwestycją jest budowa drugiej jezdni drogi S1 Pyrzowice-Podwarpie, o długości prawie 10 km, której zakończenie planowane jest w 2021 roku.
Dyrekcja informuje, że trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1. Postępowanie przetargowe jest w ostatniej fazie i po uzyskaniu pozytywnej opinii kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwe będzie związanie się umową z wykonawcą. Zakończenie tej inwestycji planowane jest w 2023 roku.
Kliknij i zobacz mapę w większym rozmiarze
To nie wszystko.
- Otworzyliśmy oferty złożone w przetargu na wyłonienie wykonawcy projektu i budowy I odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 obejmującego odcinek Siewierz-Zawiercie-Kromołów o długości ok. 16,7 km. Trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy kompleksowej dokumentacji projektowej II odcinka Kromołów-Żerkowice o długości ok. 7,7 km, który będzie realizowany w systemie „Buduj”, jako kolejny etap powstawania całego ciągu obwodnicy
- wylicza Marek Prusak.
Kliknij i zobacz mapę w większym rozmiarze
Wczoraj GDDKiA poinformowała o otwarciu ofert na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej wspomnianego wyżej II odcinka Kromołów-Żerkowice. Złożonych zostało 11 ofert. Najtańszą ofertę złożyła spółka Gramar za ponad 2,48 mln zł. To znacznie mniej od planowanego budżetu wynoszącego ponad 4 mln zł. Teraz przed GDDKiA weryfikacja ofert. - Po zbadaniu i weryfikacji dokumentów będzie można dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty. W przypadku braku odwołań przewidujemy, że podpisanie umowy może nastąpić w listopadzie - informuje Dyrekcja.
Przypomnijmy, że w przypadku budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia konieczne były zmiana i powtórka przetargów, ponieważ oferty złożone w pierwszym podejściu, na wykonanie całego odcinka znacznie przekraczały budżet inwestycji.
GDDKiA zaznacza, że to nie koniec planów rozwoju infrastruktury drogowej. W ostatniej fazie są przygotowania do budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku od Mysłowic Kosztowy do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km.
Kliknij i zobacz mapę w większym rozmiarze
Ta inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:
I odcinek: węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) o długości 12,865 km;
II odcinek: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice o długości 15,165 km;
III odcinek: Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem) o długości 12,02 km;
IV odcinek: obwodnica Oświęcimia o długości 9,045 km.
- Rozpoczęcie ogłaszania postępowań przetargowych dla pierwszych 3 odcinków planujemy jeszcze we wrześniu. Postępowanie przetargowe na czwarty odcinek stanowiący obwodnicę Oświęcimia oraz na przetarg na przebudowę drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od Podwarpia do Dąbrowa Górnicza, o długości prawie 8 km, planujmy ogłosić w listopadzie
– mówi Marek Prusak.
Przebudowa drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj” w latach 2020-2024. Docelowo łączna długość drogi ekspresowej S1 wyniesie około 135 km.
Kliknij i zobacz mapę w większym rozmiarze
GDDKiA podaje, że jednocześnie prowadzone są intensywne prace projektowe dla drogi ekspresowej S11 pomiędzy granicą z województwa opolskiego, a Tarnowskimi Górami i autostradą A1, o długości około 62 km. Jak mówi Marek Prusak zakończenie tej budowy Dyrekcja przewiduje na rok 2026. Droga ekspresowa S11 zaczyna się w Kołobrzegu, zaś kończy się na autostradzie A1 (węzeł w Piekarach Śląskich). Odcinek w woj. śląskim ma swój początek w Sierakowie Śląskim.
Rozpatrywanych jest kilka wariantów tej trasy. Obrazują je poniższe mapy. Pierwsza pokazuje odcinek od granicy z woj. opolskim do Tarnowskich Gór:
Kliknij i zobacz mapę z objaśnieniami w pełnym rozmiarze
Druga mapa pokazuje odcinek od Tarnowskich Gór do połączenia z autostradą A1 na wysokości Bytomia:
Zobacz szczegóły na większej mapie
Są to inwestycje wiodące, co nie oznacza, że GDDKiA nie będzie realizowała też mniejszych, bardziej lokalnych zadań.
Tagi: GDDKiA, A1, drogi krajowe
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
1129Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
734Droga pod specjalnym nadzorem. Budowa obwodnicy Oświęcimia prawie na półmetku
595"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
578Połączy Małopolskę ze Śląskiem. Ruszyła budowa wiaduktu nad linią kolejową E30
577Pociągi Bytom-Gliwice z rekordem frekwencji. GZM: Opłaca się stawiać na szynę
+3 / -0Globalny lider branży elektroniki wybuduje w Katowicach nowoczesny kampus
+3 / -0"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
+2 / -0Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
+2 / -0Nowoczesność i historyczna przestrzeń. Tak będzie wyglądał HUB Gamingowy w Katowicach
+2 / -0Nieruchomości na Śląsku – przyszłość, trendy, wyzwania (wideo)
0Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
0KSSENON w Żorach ma już ponad miesiąc. Jak "sprawuje się" flagowy projekt KSSE? Sprawdzamy!
0Śląscy samorządowcy: "CPK nie zwalnia. Trzeba zatrzymać te szkodliwe działania!"
0"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
0