Na budowie autostrady A1 działalność Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w województwie śląskim się nie kończy. Przedstawiamy najważniejsze inwestycje, które GDDKiA zamierza zrealizować w Śląskiem do 2026 roku.
Jak już informowaliśmy do końca roku Dyrekcja planuje udostępnić do ruchu kolejne 4 km odcinka A1 od węzła Częstochowa Blachownia do węzła Częstochowa Południe oraz 21,15-kilometrowy odcinek wraz z węzłami Częstochowa Północ - Częstochowa Blachownia.
Po oddaniu ich do użytku A1 w woj. śląskim będzie mieć długość 150 km.
- Dalsza perspektywa budowy dróg krajowych na najbliższe lata daje nam możliwość wydłużenia autostrady A1 na północ od Częstochowy do granicy województw śląskiego i łódzkiego o kolejne 17 km. Do 2022 roku katowicki oddział będzie zarządzał autostradami o łącznej długości ponad 226 km, w tym A1 o długości 166 km – mówi Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.
Równie ważną inwestycją jest budowa drugiej jezdni drogi S1 Pyrzowice-Podwarpie, o długości prawie 10 km, której zakończenie planowane jest w 2021 roku.
Dyrekcja informuje, że trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1. Postępowanie przetargowe jest w ostatniej fazie i po uzyskaniu pozytywnej opinii kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwe będzie związanie się umową z wykonawcą. Zakończenie tej inwestycji planowane jest w 2023 roku.
Kliknij i zobacz mapę w większym rozmiarze
To nie wszystko.
- Otworzyliśmy oferty złożone w przetargu na wyłonienie wykonawcy projektu i budowy I odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 obejmującego odcinek Siewierz-Zawiercie-Kromołów o długości ok. 16,7 km. Trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy kompleksowej dokumentacji projektowej II odcinka Kromołów-Żerkowice o długości ok. 7,7 km, który będzie realizowany w systemie „Buduj”, jako kolejny etap powstawania całego ciągu obwodnicy
- wylicza Marek Prusak.
Kliknij i zobacz mapę w większym rozmiarze
Wczoraj GDDKiA poinformowała o otwarciu ofert na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej wspomnianego wyżej II odcinka Kromołów-Żerkowice. Złożonych zostało 11 ofert. Najtańszą ofertę złożyła spółka Gramar za ponad 2,48 mln zł. To znacznie mniej od planowanego budżetu wynoszącego ponad 4 mln zł. Teraz przed GDDKiA weryfikacja ofert. - Po zbadaniu i weryfikacji dokumentów będzie można dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty. W przypadku braku odwołań przewidujemy, że podpisanie umowy może nastąpić w listopadzie - informuje Dyrekcja.
Przypomnijmy, że w przypadku budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia konieczne były zmiana i powtórka przetargów, ponieważ oferty złożone w pierwszym podejściu, na wykonanie całego odcinka znacznie przekraczały budżet inwestycji.
GDDKiA zaznacza, że to nie koniec planów rozwoju infrastruktury drogowej. W ostatniej fazie są przygotowania do budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku od Mysłowic Kosztowy do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km.
Kliknij i zobacz mapę w większym rozmiarze
Ta inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:
I odcinek: węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) o długości 12,865 km;
II odcinek: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice o długości 15,165 km;
III odcinek: Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem) o długości 12,02 km;
IV odcinek: obwodnica Oświęcimia o długości 9,045 km.
- Rozpoczęcie ogłaszania postępowań przetargowych dla pierwszych 3 odcinków planujemy jeszcze we wrześniu. Postępowanie przetargowe na czwarty odcinek stanowiący obwodnicę Oświęcimia oraz na przetarg na przebudowę drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od Podwarpia do Dąbrowa Górnicza, o długości prawie 8 km, planujmy ogłosić w listopadzie
– mówi Marek Prusak.
Przebudowa drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj” w latach 2020-2024. Docelowo łączna długość drogi ekspresowej S1 wyniesie około 135 km.
Kliknij i zobacz mapę w większym rozmiarze
GDDKiA podaje, że jednocześnie prowadzone są intensywne prace projektowe dla drogi ekspresowej S11 pomiędzy granicą z województwa opolskiego, a Tarnowskimi Górami i autostradą A1, o długości około 62 km. Jak mówi Marek Prusak zakończenie tej budowy Dyrekcja przewiduje na rok 2026. Droga ekspresowa S11 zaczyna się w Kołobrzegu, zaś kończy się na autostradzie A1 (węzeł w Piekarach Śląskich). Odcinek w woj. śląskim ma swój początek w Sierakowie Śląskim.
Rozpatrywanych jest kilka wariantów tej trasy. Obrazują je poniższe mapy. Pierwsza pokazuje odcinek od granicy z woj. opolskim do Tarnowskich Gór:
Kliknij i zobacz mapę z objaśnieniami w pełnym rozmiarze
Druga mapa pokazuje odcinek od Tarnowskich Gór do połączenia z autostradą A1 na wysokości Bytomia:
Zobacz szczegóły na większej mapie
Są to inwestycje wiodące, co nie oznacza, że GDDKiA nie będzie realizowała też mniejszych, bardziej lokalnych zadań.
Tagi: GDDKiA, A1, drogi krajowe
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
GZM aspiruje do miana „drugiej Warszawy”? Rusza przebudowa strategicznego terminalu kolejowego w Sławkowie
658Zamiast hałdy – beton. Śląskie firmy chcą zagospodarować górniczy odpad dla cementowni
645Wielki test miejskiej infrastruktury. Katowice gotowe na ekstremalne opady
556Przełom dla polskiej zbrojeniówki. Firmy z sektora obronnego ze wsparciem stref ekonomicznych
554Gaz i odpady w służbie transformacji. List intencyjny między Orlen Termika, PGE i Miastem Rybnik zapowiada nową epokę dla regionu
437Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -1Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
+1 / -0Katowice zakończyły inwestycję za 30 mln zł. 41 mieszkań w odrestaurowanych kamienicach oddanych lokatorom
+1 / -0S11 na Śląsku z decyzją środowiskową. Obwodnica Tarnowskich Gór coraz bliżej realizacji
+1 / -0W Gliwicach powstanie nowy park przemysłowy. Inwestycja za 50 mln euro
+1 / -0Zabrze i Ruda Śląska z nowymi parkami handlowymi. Otwarcie planowane na 2027 rok
0PGG odzyskuje ciepło z kopalń. Po ruchu Wesoła czas na Ziemowita, Rydułtowy i Sośnicę
0Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
0“Traktują ludzi gorzej niż świnie”, "Ludzie płaczą, bo nie wiedzą, co będzie dalej". Pracownicy Eko-Okien o nieoficjalnej likwidacji zakładu w Wodzisławiu Śląskim
0Gaz i odpady w służbie transformacji. List intencyjny między Orlen Termika, PGE i Miastem Rybnik zapowiada nową epokę dla regionu
0