Inwestycje i nieruchomości

Autostrada to nie wszystko. Co GDDKiA wybuduje w woj. śląskim do 2026 roku?

2019-09-26, Autor: Tomasz Raudner

Na budowie autostrady A1 działalność Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w województwie śląskim się nie kończy. Przedstawiamy najważniejsze inwestycje, które GDDKiA zamierza zrealizować w Śląskiem do 2026 roku.

Reklama

Jak już informowaliśmy do końca roku Dyrekcja planuje udostępnić do ruchu kolejne 4 km odcinka A1 od węzła Częstochowa Blachownia do węzła Częstochowa Południe oraz 21,15-kilometrowy odcinek wraz z węzłami Częstochowa Północ - Częstochowa Blachownia.

Po oddaniu ich do użytku A1 w woj. śląskim będzie mieć długość 150 km.

166 km autostrady do 2022 roku

- Dalsza perspektywa budowy dróg krajowych na najbliższe lata daje nam możliwość wydłużenia autostrady A1 na północ od Częstochowy do granicy województw śląskiego i łódzkiego o kolejne 17 km. Do 2022 roku katowicki oddział będzie zarządzał autostradami o łącznej długości ponad 226 km, w tym A1 o długości 166 km – mówi Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.

Druga nitka S1 do lotniska

Równie ważną inwestycją jest budowa drugiej jezdni drogi S1 Pyrzowice-Podwarpie, o długości prawie 10 km, której zakończenie planowane jest w 2021 roku. 

Przetargi w toku

Dyrekcja informuje, że trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1. Postępowanie przetargowe jest w ostatniej fazie i po uzyskaniu pozytywnej opinii kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwe będzie związanie się umową z wykonawcą. Zakończenie tej inwestycji planowane jest w 2023 roku.

Kliknij i zobacz mapę w większym rozmiarze

To nie wszystko.

- Otworzyliśmy oferty złożone w przetargu na wyłonienie wykonawcy projektu i budowy I odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 obejmującego odcinek Siewierz-Zawiercie-Kromołów o długości ok. 16,7 km. Trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy kompleksowej dokumentacji projektowej II odcinka Kromołów-Żerkowice o długości ok. 7,7 km, który będzie realizowany w systemie „Buduj”, jako kolejny etap powstawania całego ciągu obwodnicy

- wylicza Marek Prusak.

Kliknij i zobacz mapę w większym rozmiarze

Wczoraj GDDKiA poinformowała o otwarciu ofert na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej wspomnianego wyżej II odcinka Kromołów-Żerkowice. Złożonych zostało 11 ofert. Najtańszą ofertę złożyła spółka Gramar za ponad 2,48 mln zł. To znacznie mniej od planowanego budżetu wynoszącego ponad 4 mln zł. Teraz przed GDDKiA weryfikacja ofert. - Po zbadaniu i weryfikacji dokumentów będzie można dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty. W przypadku braku odwołań przewidujemy, że podpisanie umowy może nastąpić w listopadzie - informuje Dyrekcja. 

Przypomnijmy, że w przypadku budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia konieczne były zmiana i powtórka przetargów, ponieważ oferty złożone w pierwszym podejściu, na wykonanie całego odcinka znacznie przekraczały budżet inwestycji.

Inwestycje na etapie przygotowania

GDDKiA zaznacza, że to nie koniec planów rozwoju infrastruktury drogowej. W ostatniej fazie są przygotowania do budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku od Mysłowic Kosztowy do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km.

Kliknij i zobacz mapę w większym rozmiarze

Ta inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:

I odcinek: węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) o długości 12,865 km;
II odcinek: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice o długości 15,165 km;
III odcinek: Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem) o długości 12,02 km;
IV odcinek: obwodnica Oświęcimia o długości 9,045 km.

- Rozpoczęcie ogłaszania postępowań przetargowych dla pierwszych 3 odcinków planujemy jeszcze we wrześniu. Postępowanie przetargowe na czwarty odcinek stanowiący obwodnicę Oświęcimia oraz na przetarg na przebudowę drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od Podwarpia do Dąbrowa Górnicza, o długości prawie 8 km, planujmy ogłosić w listopadzie

– mówi Marek Prusak.

Przebudowa drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj” w latach 2020-2024. Docelowo łączna długość drogi ekspresowej S1 wyniesie około 135 km.

Kliknij i zobacz mapę w większym rozmiarze

Trwa projektowanie S11

GDDKiA podaje, że jednocześnie prowadzone są intensywne prace projektowe dla drogi ekspresowej S11 pomiędzy granicą z województwa opolskiego, a Tarnowskimi Górami i autostradą A1, o długości około 62 km. Jak mówi Marek Prusak zakończenie tej budowy Dyrekcja przewiduje na rok 2026. Droga ekspresowa S11 zaczyna się w Kołobrzegu, zaś kończy się na autostradzie A1 (węzeł w Piekarach Śląskich). Odcinek w woj. śląskim ma swój początek w Sierakowie Śląskim.

Rozpatrywanych jest kilka wariantów tej trasy. Obrazują je poniższe mapy. Pierwsza pokazuje odcinek od granicy z woj. opolskim do Tarnowskich Gór:

Kliknij i zobacz mapę z objaśnieniami w pełnym rozmiarze

Druga mapa pokazuje odcinek od Tarnowskich Gór do połączenia z autostradą A1 na wysokości Bytomia:

Zobacz szczegóły na większej mapie

Po zrealizowaniu tych inwestycji, katowicki oddział będzie zarządzał łączną długością dróg krajowych blisko 1020 km, z czego autostrady będą stanowiły 226,5 km a drogi ekspresowe 236 km.

Są to inwestycje wiodące, co nie oznacza, że GDDKiA nie będzie realizowała też mniejszych, bardziej lokalnych zadań. 

W tym linku znajdziecie mapę Polski z zaznaczonymi aktualnymi i planowanymi inwestycjami drogowymi aż do 2025 roku.

Co sądzicie o planach GDDKiA w województwie śląskim? Są powody do zadowolenia?

Oceń publikację: + 1 + 84 - 1 - 13

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Co zrobić z górnictwem energetycznym na Śląsku?





Oddanych głosów: 1074