W niniejszym artykule Kancelaria Adwokacka Jarosław Reck Adwokaci publikuje odpowiedzi na pytania budzącą największe wątpliwości podczas wypełniania wniosków o udzielenie pomocy w ramach Tarczy Finansowej PFR, jak również podpowiada, na co należy zwrócić szczególną uwagę w czasie przechodzenia przez proces aplikacji.
Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju (PRF) powszechnie uważana jest za najlepsze narzędzie pomocowe dla firm oferowane przez państwo polski. Praktyka pokazuje, że jest kilka zagadnień, z którymi nie radzą sobie przedsiębiorcy i przez które tracą szansę na pieniądze, lub nie dostają ich tyle, ile oczekują. Aplikant Karol Gajewski w pytaniach i odpowiedziach wyjaśnia wątpliwości najczęściej pojawiające się przy wypełnianiu wniosków.
Stan zatrudnienia należy obliczyć w oparciu o liczbę pracowników na dzień 31 grudnia 2019 r. W tym zakresie za pracowników uznaje się osoby związane z wnioskującym stosunkiem pracy w przeliczeniu na pełen etat z pominięciem pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.
Określenie zatrudnienia na potrzeby ustalenia statusu firmy obejmuje wyłącznie osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy, bez względu na wymiar czasu pracy. Z kolei na potrzeby ustalenia wysokości subwencji zaliczeniu podlegają dodatkowo osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych, zgłoszone przez przedsiębiorcę do ubezpieczenia społecznego na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o subwencję, z zastrzeżeniem, że osoby te muszą być do zgłoszone ubezpieczenia z następującymi kodami: 0411, 0417, 0426, 0428, 0200, 2241, 2242, 0511, 0545, 1240, 1211. Na uwagę zasługuje również kwestia, że na potrzeby ustalenia wysokości kwoty subwencji każda osoba na urlopie macierzyńskim, ojcowskim, rodzicielskim, wychowawczym liczona jest jako jeden etat.
W przypadku ułamkowych etatów osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy należy zsumować je ze sobą. Wynik sumowania nie musi być liczbą całkowitą, np. 3,75 etatu. W treści formularza należy tę liczbę zaokrąglić w górę, natomiast w komórce formularza, gdzie wpisuje się wysokość kwoty wnioskowanej trzeba wskazać iloczyn kwoty bazowej oraz ułamkowej części etatu.
Tak, pod warunkiem zgłoszenia tych osób przez przedsiębiorcę do ubezpieczeń społecznych z zachowaniem przewidzianego kodu. Każda osoba współpracująca z pracodawcą traktowana jest jak jeden etat niezależnie od liczby godzin wynikających z umowy zlecenia.
Nie. Na dzień 31 grudnia 2019 r. przedsiębiorca musi zatrudniać, co najmniej jedną osobę w oparciu o stosunek pracy. W przeciwnym razie nie dochodzi do spełnienia kryteriów przewidzianych dla otrzymania wsparcia.
W takim przypadku przedsiębiorca podlega pod program dla MŚP.
W takiej sytuacji kwota subwencji przy spełnieniu pozostałych kryteriów przysługuje według programu dla Mikro firmy, natomiast kwota subwencji wyliczana jest odpowiednio dla 4 pracowników – według stanu zatrudnienia na 31 maja 2019 r., albowiem jest to dana korzystniejsza, niż stan zatrudnienia na dzień 31 grudnia 2019 r.
Miesiąc najbardziej korzystny z perspektywy możliwości otrzymania największej kwoty wsparcia. Jeżeli przedsiębiorca spodziewa się, że spadek obrotów gospodarczych w maju 2020 r. w porównaniu do maja 2019 r. będzie wyższy, aniżeli spadek obrotów w porównaniu miesięcy kwiecień – marzec 2020 lub kwiecień 2020 – kwiecień 2019 r. warto rozważyć wstrzymanie się ze złożeniem wniosku. Należy jednak pamiętać, że kwota budżetu subwencji jest ograniczona, a o przyznaniu wsparcia decyduje kolejność złożenia poprawnie wypełnionego wniosku.
Tak.
Tak, to jeden z warunków ubiegania się o subwencję. Może się o nią ubiegać przedsiębiorca, który nie zalegał z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na dzień 31 grudnia 2019 r. oraz na dzień składania wniosku, nie zalega z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na dzień składania wniosku, ale zalegał na dzień 31 grudnia 2019 r. albo przedsiębiorca, który nie zalegał z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na dzień 31 grudnia 2019 r., ale zalega na dzień składania wniosku. Należy pamiętać, że nie stanowi przeszkody do pozytywnego rozpoznania wniosku rozłożenie płatności podatku lub składki na raty lub jej odroczenie, lub zaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne nieprzekraczające kwoty 8,70 zł.
Informacje te należy wpisać w treści formularza, niemniej jednak pozostają one bez znaczenia dla otrzymania subwencji.
Data widniejąca w systemie CEIDG albo w rejestrze KRS.
Nie. Środki te są wyłączone z zajęć egzekucyjnych.
Tak, pod warunkiem, że otrzymane środki nie będą przeznaczone na ten sam cel. Łączna wysokość otrzymanego wsparcia stanowiącego pomoc publiczną nie może być wyższa niż 800 tyś EUR.
Tak, jednakże o subwencję wnioskuje każdy z przedsiębiorców osobno, albowiem spółka cywilna sama w sobie nie jest odrębnym podmiotem prawnym, a jedynie umową łączącą wspólników.
Tak.
Do otwarcia postępowania upadłościowego dochodzi z chwilą wydania przez sąd postanowienia o ogłoszeniu upadłości.
Do otwarcia likwidacji dochodzi z chwilą podjęcia uchwały w przedmiocie rozwiązania spółki i otwarcia likwidacji.
Do otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego dochodzi z chwilą wydania przez sąd postanowienia o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego lub postanowienia o zatwierdzeniu układu.
Nie.
Tak, pod warunkiem równoczesnego spełnienia pozostałych wymogów Tarczy Finansowej przewidzianej dla określonego przedsiębiorcy.
Tak, pod warunkiem, że są zgłoszeni przez spółkę - pracodawcę do ubezpieczeń społecznych.
W takim przypadku należy wskazać „0”.
W przypadku decyzji odmownej należy złożyć nowy wniosek, zwracając uwagę na niepowielenie uprzednio popełnionych błędów.
Weryfikacja danych przez PFR następuje w całości elektronicznie, w oparciu o specjalnie przygotowany do tego celu program komputerowy. Z tego względu sugerujemy odczekać kilka dni, aż informacje o niezaleganiu podatkowym zostaną zaktualizowane w systemie elektronicznym administracji skarbowej.
Tak.
Kwota subwencji finansowej, która podlegać będzie zwrotowi, jest spłacana w 24 równych miesięcznych ratach, począwszy od 13 miesiąca kalendarzowego przypadającego po dacie wypłaty subwencji.
Sugerujemy, aby odczekać, co najmniej 4 dni kalendarzowe od dnia złożenia deklaracji VAT-7 lub JPK_VAT za miesiąc wskazany do wykazania spadku obrotów, albowiem dane te weryfikowane są przez administrację skarbową i dopiero po ich zatwierdzeniu ewidencjonowane są w systemie elektronicznym. To właśnie z tego systemu dane te pobierane są na potrzeby porównania ich zgodności z treścią złożonego wniosku.
Warto dokładnie sprawdzić dane wpisane w formularzu, czasem nawet kilkukrotnie, zwracając przy tym szczególną uwagę na umieszczone przecinki. Brak przecinka lub dodanie go w nieprawidłowym miejscu może być podstawą odrzucenia wniosku lub przyznania innej aniżeli oczekiwana kwoty subwencji.
Należy pamiętać także, aby prawidłowo sprawdzić wszystkie dane, niezbędne do ustalenia statusu przedsiębiorstwa, według regulacji Tarczy Finansowej, bowiem na pierwszy rzut oka może się wydawać, że przedsiębiorca kwalifikuje się do innej grupy, aniżeli faktycznie się zalicza.
------
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najstarsza marka turystyczna na świecie przejęta przez katowicką firmę Łukasza Habaja
+4 / -0Tureckie jedzenie bez personelu. Kebabomaty - nowy pomysł na biznes Lukasa Podolskiego
+3 / -0Spółka od Izery ma nowy zarząd. Na czele ElectroMobility Poland stanął Tomasz Kędzierski
+0 / -1Ceny węgla koksującego lecą na łeb na szyję. Czy spadki pogrążą JSW?
+0 / -2
~Amelia Bornon 2020-05-15
08:38:31
Taka tarcza pozwoliła stopniowo odmrażać gospodarkę, więc akurat takiej tarczy bym się nie uczepiła, znam wiele osób, którym ona pomogła utrzymać biznes.
~Tomasz Raudner 2020-05-15
10:13:47
Szanowna pani, właśnie wiemy, że to jest najlepsze narzędzie pomocowe dla firm. Ale wiemy też, że przedsiębiorcy miewają problemy z wypisywaniem wniosków, więc publikujemy artykuł, który - mamy nadzieję - pomoże przedsiębiorcom tych błędów unikać. Po to, żeby właśnie z tarczy mogli skorzystać
~Elzbieta Jońska 2020-05-15
13:40:55
Ważne aby dobrze wypisać wniosek, dzięki temu przedsiębiorca dostanie pieniądze nawet w przeciągu 7 dni. To ważne aby jak najwięcej firm skorzystało z tarczy, gdyż w taki sposób można uchronić miejsca pracy . Pracodawcy maja praktycznie pieniądze na już aby wypłacić pracownikom.
~Zuzanna Domska 2020-05-30
08:55:53
Każdy radzi sobie jak może. Ja chyba dość rozsądną scięzke obrałam bo zglosiłam się do firmy CUW-EX po porady biznesowe. Oferują doradztwo dla polskich firm w trakcie epidemii. Człowiek sam to czasami nie przemysli wszystkiego dobrze a tak to profesjonaliści doradzą
~lukasz-pawel 2020-06-15
08:41:28
Odnosząc się do zawartej w artykule informacji o prawie do ubiegania się o subwencję przez wspólników spółki cywilnej warto sprostować, że wniosku o subwencję nie składa każdy z przedsiębiorców osobno - jak twierdzi autor artykułu. Podzielam tezę, że spółka cywilna sama w sobie nie jest odrębnym podmiotem prawnym, a jedynie umową łączącą wspólników. Mimo to wniosek o subwencję finansową z PFR składa jeden ze wspólników umocowany do reprezentowania spółki. Dane finansowe beneficjenta zawarte we wniosku weryfikowane są z danymi z systemu Szefa Krajowej Administracji Skarbowej - głównie z deklaracjami VAT-7 lub VAT-7K i plikami JPK_VAT, a dokumenty te składa podatnik VAT, którym jest spółka cywilna (posiadająca odrębny NIP) a nie jej wspólnicy.